In scurt timp de la infiintare, Biroul de Credit a devenit o sperietoare pentru cei care au intirziat la plata unei rate de imprumut sau pentru romanii care au furnizat date false institutiilor de credit. Gratie sistemului informatic de la Biroul de Credit, istoria personala a platilor este disponibila instantaneu ban-cilor, dar si unora dintre institutiile financiare nebancare, care au incheiat contracte de furnizare de informatii. In functie de interpretarea data de fiecare banca, accesul la imprumut se poate dovedi mai greu sau, in unele cazuri, imposibil. Exista insa si reversul medaliei.

Clienti cu bun renume

Pina in prezent, institutia care monitorizeaza istoricul de credit al persoanelor fizice se ocupa aproape exclusiv cu raportarile negative despre clientii bancilor. Adica in baza de date de la Biroul de Credit se regasesc doar persoanele fizice care au contractat credite in lei sau valuta si nu s-au tinut la zi cu plata ratelor.

Sau, mai rau, au furnizat informatii false, semnind declaratii pe propria raspundere. Oficial, incepind cu iulie 2005, Biroul de credit a trecut si la furnizarea datelor „pozitive“ despre clienti. „Aceasta inseamna ca bancile si institutiile de credit vor primi mult mai multe informatii despre un potential client, nu doar informatii negative. Va exista o evidenta a tuturor creditelor la care nu s-a intirziat plata ratelor, fapt ce va ajuta clientii bun-platnici sa obtina credite mai usor si in conditii mai bune. Spre exemplu, daca un client a avut, sa spunem, cinci credite la cinci banci sau institutii de credit diferite, si nu a inregistrat intirzieri la plata, atunci acest fapt da o indicatie clara despre comportamentul acelui client in raport cu bancile. Un astfel de client va primi mult mai usor un imprumut. In plus, studiile arata ca furnizarea si a informatiilor pozitive conduce la cresterea creditarii si la scaderea restantelor la plata imprumuturilor“, spune dl Serban Epure, directorul general al Biroului de Credit. Clientii cu bun renume sint insa cei mai vinati de banci, si acesta este unul dintre motivele pentru care bancile comerciale consimt mult mai greu sa dezvaluie date despre acestia.

Concurenta blocheaza informatiile pozitive

Clientii care-si platesc constiincios obligatiile asumate prin contractele de imprumut sint, poate, cel mai valoros activ pentru o banca. Aceasta explica in parte de ce pina in prezent doar doua banci si o societate de leasing trimit informatiile pozitive despre clienti la Biroul de credit. Restul institutiilor financiare s-au marginit sa transmita doar incidentele de plata, pentru a bloca accesul concurentei la portofoliile lor de credite. Presedintele onorific al Bancpost, una dintre bancile care furnizeaza deja astfel de informatii, Elena Petculescu, sustine ca bancile asteapta fiecare ca adversara de piata sa faca prima miscare in acest sens. „Spre exemplu, niciodata Banca Comerciala Romana nu va da informatii pozitive, daca nu le da si BRD”, spune d-na Petculescu.

Citeste si:

Serban Epure, seful Biroului de credit, crede insa ca sint si alte motive, de natura obiectiva, care au impiedicat bancile sa furnizeze astfel de informatii. Este vorba de denominare, fuziuni si privatizari, care au ocupat tot timpul bancilor in 2005, dar si de implementarea sistemului informatic necesar transmiterii datelor.

Transparenta cu acordul clientilor

Cum Biroul de credit nu este altceva decit o baza de date care cuprinde informatii detaliate despre clientii bancilor si ai altor institutii financiare, se pune problema confidentialitatii datelor. Pentru ca o fisa completa a clientului cuprinde nu numai date de natura financiara, ci si altele, de ordin general, cum ar fi adresa de acasa, numere de telefon sau e-mail, locul de munca s.a.m.d. Ca atare, clientii se pot opune clauzelor ce le pot face informatiile si datele personale cunoscute tuturor bancilor si institutiilor nebancare de credit. Informatiile generale despre cei creditati pot fi redistribuite cu acordul clientilor, pe care bancile il obtin fie la semnarea cererii de acordare a creditului, fie la semnarea contractului de credit.

Monitorizare paralela de la BNR

Banca Nationala a Romaniei monitorizeaza si ea datele privind imprumuturile acordate de bancile comerciale. Tot aici se regasesc deja si informatii pozitive despre clienti, dar numai pentru imprumuturile ce depasesc 200 de milioane de lei vechi. Potrivit lui Serban Epure, BNR va renunta la monitorizarea datelor despre persoanele fizice, pentru evitarea paralelismului cu Biroul de Credit. Centrala Riscurilor Bancare (CRB), administrata de BNR, este o baza de date mai extinsa, in care sint inscrise persoanele, atit juridice cit si fizice, care au credite contractate. Prin reteaua informatica, institutiile de credit isi pun la dispozitie, in mod reciproc, rapoarte ce contin datele de identificare ale debitorilor, creditele si angajamentele de care debitorul beneficiaza, precum si tipul creditului, termenul de acordare, tipul garantiei, serviciul datoriei, suma restanta.

In privinta persoanelor fizice se inregistreaza toate restantele mai mari de 30 zile, dar si informatii despre fraudele cu carduri.