Trimestrul al patrulea a fost unul pozitiv pentru mai multe sectoare: doua dintre ele au avut cresteri de peste 20% (echipamente de birou si IT) si alte doua (electrocasnice mici si telecom) s-au apropiat de aceeasi cifra. Sectoarele foto, electronice si electrocasnice mari au avut de asemenea un trimestru bun, inregistrand o crestere in jur de 10%.

IT-ul a fost marele castigator al anului cu o crestere de 25,5% fata de 2010, potrivit studiului GfK Temax. Urmatoarele cresteri anuale, ca marime, a fost inregistrata de segmentul foto, cu peste 17% si de electrocasnice mici, cu circa 15%.

Cele mai mici cresteri anuale au fost inregistrate in zona echipamentelor de birou, doar 1,2% si electrocasnice mari, peste 4%.

Topul cresterilor din ultimul trimestru al anului, cea mai buna perioada de vanzari din an, fata de aceeasi perioada din 2010, fost usor diferit. Cea mai mare crestere a inregistrat-o segmentul echipamentelor de birou, peste 28%, urmatoarele segmente fiind cel de IT cu 23% crestere trimestriala si electrocasnice mici cu o majorare de circa 19%.

Cea mai mica crestere in T4 a fost inregistrata de electrocasnicele mari, de doar 9%.

Ca valoare, cele mai mari vanzari sunt in zona de IT, peste 427 milioane euro si in cea de electronice mari, de 328 milioane euro. Sectorul electronicelor a inregistrat vanzari de peste 290 milioane euro.

Piata echipamentelor de birou: Imprimantele multifunctionale laser mentin sectorul in trend ascendent

In ultimul trimestru al anului 2011, piata de imprimante si multifunctionale si-a continuat trendul ascendent. Atingand valoarea de 10 milioane euro, sectorul inregistreaza o crestere de 33,4% fata de aceeasi perioada a anului 2010. La inceputul anului 2011 vorbeam despre o stare de asteptare si de prudenta, in special in zona business-to-business.

In T4 2011 se observa o mentinere a atitudinii de precautie, insa totodata si o dezmortire a bugetelor pentru achizitionarea echipamentelor de birou. Preferintele au ramas in acelasi segment, al produselor multifunctionale laser. Echipamentele laser prezinta un numar de avantaje fata de cele cu jet de cerneala.

Viteza de tiparire este constanta, indiferent de complexitatea imaginii tiparite, si, desi investitia initiala in echipament este mai mare, costul consumabilelor este mai mic. Inkjet-urile sunt cele mai raspandite in randul utilizatorilor casnici. Motivele acestei raspandiri sunt volumul necesar de imprimare nu foarte mare si pretul de achizitie mult mai scazut al unei astfel de imprimante.

Desi ne aflam intr-un context economico-social inca instabil, piata de imprimante si multifunctionale arata in T4 2011 semnale solide de revenire a consumului.

IT: Cea mai mare crestere dintre toate sectoarele

2011 a fost un an bun pentru vanzarile de IT din Romania, aratand o rata de crestere anuala de 25.5% comparativ cu anul trecut si o rata minima trimestriala de 23%.

Cine a fost liderul acestei performante? Laptopurile, bineinteles. Cu specificatii mai bune si preturi mai mici, acestea s-au aflat in topul preferintelor consumatorilor. Reprezentand mai mult de jumatate din vanzarile de IT monitorizate de GfK Temax, aceasta realizare a impulsionat intregul sector.

Dar mai exista inca un produs foarte atractiv pentru consumatori: tabletele. Relativ noi pe piata, tabletele inregistreaza rate de crestere ridicate.

Electrocasnice mici: Expansiunea aparatelor pentru prepararea bauturilor calde nu incetineste

Comparativ cu 2010, electrocasnicele mici au inregistrat o rata de crestere de doua cifre ajungand la 108 milioane de euro in 2011. Mai mult, cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus o crestere de 19,1% pe piata electrocasnicelor mici din Romania fata de acelasi trimestru al anului trecut. Toate grupele de produse au avut o contributie considerabila la evolutia pozitiva a sectorului. In 2011, aparatele pentru prepararea bauturilor calde au fost unele dintre cele mai interesante produse in cadrul sectorului electrocasnicelor mici. Alaturi de aparatele pentru prepararea mancarii, fiarele de calcat si aparatele pentru coafarea parului, aceste dispozitive au sustinut marea crestere a pietei electrocasnicelor mici.

In cadrul pietei in rapida crestere a aparatelor pentru prepararea bauturilor calde, aparatele cu sisteme cu capsule sunt motorul categoriei, castigand aproximativ jumatate din piata. Expansiunea tehnologiei pe baza de capsule a fost ajutata de noile produse lansate, de publicitate si promotii. Si aparatele fullautomate se mentin pe un trend ascendent, cifrele de vanzari mari venind totodata cu eroziuni de pret in T4 2011.

Aproape toate segmentele aparatelor pentru prepararea mancarii au crescut, dar in special blenderele de mana, reprezentand in T4 2011 aproape 27% din produsele din aceasta categorie.

Citeste si:

In jur de 50% din valoarea vanzarilor de electrocasnice mici se face cu produse mai ieftine de 50 euro. Cu acest pret accesibil consumatorii continua sa cumpere electrocasnice mici in ciuda mediului economic instabil. In T4 2011 vanzarile nu au fost facute in principal cu achizitionarea de cadouri pentru Craciun, ci cu achizitionarea de produse care sunt realmente necesare. Achizitionarea de electrocasnice mici merge spre obiceiuri mai sanatoase, consum in casa si aparate care ajuta la reducerea timpului de lucru.

Telecom: Crestere progresiva de-a lungul anului

Telefoanele mobile si smart au marcat o valoare a vanzarilor timida in primul trimestru, putin sub nivelul aceluiasi trimestru al anului trecut. Totusi, nivelul a crescut progresiv in urmatoarele trei trimestre, culminand in trimestrul al patrulea 2011 cu 17.8% mai mult decat T4 2010. Per total, vanzarile acestui an au fost cu 10% mai mari decat anul trecut.

Nu mai trebuie mentionat faptul ca sunt preferate de catre consumatori din ce in ce mai mult telefoanele smart pentru caracteristicile lor superioare destinate altor servicii decat celor de voce: internet, email, foto, aplicatii. In volum, telefoanele smart se situeaza undeva la limita a 25%, in timp ce in valoare reprezinta mai mult de 50% din intregul sector.

Foto: 2011 – piata de entry level

Piata foto a avut performante cu 17,4% mai bune de la an la an, ajungand la o valoare totala de 46 milioane de euro in 2011. Aproape o treime din aceste vanzari au fost facute in ultimul trimestru din 2011, aducand o performanta solida de 13 milioane de euro. O contributie puternica au avut vanzarile lunii decembrie care s-au bazat preponderent pe camere pentru entry level. In decembrie, trei patrimi din vanzarile de camere foto digitale au fost facute cu modele pentru incepatori cu pretul sub 100 euro.

De la trimestru la trimestru, compactele, luptand cu o eroziune de pret de 10%, au reusit sa aduca o valoare aditionala de 6%. Cu toate ca nu au o cota semnificativa, cea mai mare rata de crestere au avut-o camerele D-SLR. Volumele de camere mirrorless (fara oglinda) nu sunt semnificative inca, dar 2012 aduce previziuni mai bune pentru aceste produse inovative.

Electronice: 2011 - un an pozitiv pentru vanzari

Anul 2011 a inceput puternic pentru piata de electronice, previzionand un an bun. Cu o crestere a vanzarilor de 8,6% de la an la an si atingand valoarea de 293 milioane de euro, 2011 a fost intr-adevar un an mai bun. Intr-un climat de nesiguranta economica cu o incredere a consumatorilor scazuta, electronicele au reusit sa se mentina de la trimestru la trimestru pe un trend ascendent.
Doi factori au sustinut aceasta performanta: promotiile continue de pe piata si o rata scazuta de penetrare pentru electronice, in special pentru televizoarele plate.

De exemplu, pentru televizoare, campaniile promotionale au afectat pretul mediu care a scazut cu 8%. Dar mai importat a fost impactul pe care aceste promotii l-au avut asupra comportamentului consumatorului. Acestea au reusit sa atraga consumatorii in magazine si sa deblocheze in sfarsit decizia de cumparare. In vremurile grele de criza precum 2009 si 2010, consumatorii au decis sa amane achizitionarea de bunuri de folosinta indelungata.

Vanzarile de Craciun au fost de asemenea importante. Vanzarile din ultimul trimestru au insumat 110 milioane de euro, facand un salt mare de 10,2% crestere comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut. In decembrie 2011 preferinte consumatorilor s-au indreptat catre principale doua familii de produse: segmentul TV/Audio si segmentul consolelor video. Vanzarile cu televizoare au crescut cu 15% in T4, urmate indeaproape de sistemele audio cu 7%. Castigatorul sezonier a fost categoria consolelor video cu o crestere de 26%.

Produsele susceptibile canibalizarii de catre alte produse, precum playerele MP3/MP4 sau camerele video au avut o preformanta mai putin buna.

In concluzie, 2011 reprezinta o premisa pozitiva pentru crestere in 2012. Urmatorul an ar trebui sa aduca o crestere in interes, distributie si penetrare pentru noile tehnologii precum 3D, Smart TV sau Blu-Ray.

Electrocasnice mari

Cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus pe piata electrocasnicelor mari cea mai mare rata de crestere din an fata de trimestrul corespunzator din 2010: 9,3%. T4 2011 a fost cel mai bun trimestru din ultimii doi ani atingand valoarea de 99 milioane de euro. Totusi, in timp ce toate celelalte sectoare monitorizate de Temax au reusit sa atinga o rata de crestere de doua cifre, sectorul electrocasnicelor mari a ajuns ultimul la linia de sosire a acestui an. Avand in vedere performanta intregului an 2011, se poate observa o crestere pe aceasta piata (4,1%) fata de 2010, insa a fost mai degraba una timida prin comparatie cu evolutia totala a Temax. In 2011, sectorul electrocasnicelor mari a atins valoarea de 328 milioane de euro, mentinandu-si al treilea loc in topul bunurilor de folosinta indelungata.

Anul 2011 a adus rate de crestere de doua cifre pentru pietele mai mici din categoria electrocasnicelor mari precum aparate pentru gatit incorporabile, plite si masini de spalat vase, aratand ca aceste categorii, in mod traditional pozitionate in clase de pret superioare, incep sa atraga atentia consumatorilor din ce in ce mai mult.

Mergand mai departe, consumatorii par acum mai dispusi sa ia in considerare segmentele premium precum frigiderele Side by Side sau masinile de spalat rufe Wash and Dry atunci cand iau decizia de cumparare; aceste segmente au avut cele mai mari cresteri din categoria din care fac parte.

Pilonii pietei electrocasnicelor mari, aragazurile, masinile de spalat rufe si frigiderele au inregistrat rate de crestere ceva mai temperate, de o singura cifra in 2011 fata de 2010.

Mai mult, piata cuptoarelor cu microunde a avut cea mai mare scadere pe o piata in revenire si in crestere, printre principalii factori fiind si cresterea pretului mediu comparativ cu anul trecut. Intre timp, piata congelatoarelor si-a continuat extraordinara evolutie cu cea mai mare crestere in cadrul sectorului, valoarea atinsa in 2011 a fost cu mai mult de 20% peste cea din 2010.

Sursa foto: freedigitalphotos.net