Cel mai mare sector ramane cel de IT, mentinandu-se la o valoare relativ stabila de 105 milioane de euro dupa o crestere de 0,9% fata de T1 2012. Cea mai mare crestere de valoare s-a inregistrat in sectorul Telecom (18,2%). Rate de cresteri negative au aparut pe piata de electronice (-2,3%) si pe piata de electrocasnice mari (-2,1%), sector ce se afla pe o panta descendenta inca de anul trecut.

Telecom: Evolutie pozitiva datorita smartphone-urilor

Valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a crescut cu 18% in primul trimestru al lui 2013 fata de aceeasi perioada a anului trecut, insumand 88 de milioane de euro, valoare estimata nesubventionata.

Noile modele de smartphone-uri lansate in ultimele perioade au contribuit la cresterea segmentului de smartphone-uri cu 58%, in timp ce o scadere a cererii pentru telefoane mobile a produs o rata de crestere negativa de -29% pentru aceste produse.
Avand in vedere predominanta telefoanelor mobile din punct de vedere al unitatilor vandute si preferinta actuala a consumatorilor pentru smartphone-uri, se intrevede un mare potential pentru acest segment in 2013.

Foto: Inca un trimestru bun pentru D-SLR-uri

Piata foto a atins o valoare totala de 9 milioane de euro in T1 2013, o performanta cu 11% mai buna fata de T1 2012.
In timp ce camerele foto compacte au crescut cu 2% in valoare, segmentul de DSLR-uri a avut rate de crestere de doua cifre si a salvat sectorul. Aparatele compacte au inregistrat o apreciere a pretului de doua cifre, desi numarul de unitati vandute a fost mai mic, pretul mai mare al produselor vandute a dus la cresterea in valoare a segmentului.

Cand vine vorba de camere cu caracteristici mai bune, exista o cerere tot mai mare pentru DSLR-uri, in special cele entry level si pentru compacte de top.

Pana in acest moment, piata foto a gestionat bine competitia reprezentata de smartphone-uri si genereaza optimism pentru anul 2013.

Piata de imprimante si multifunctionale: Imprimantele laser au adus o rata de crestere pozitiva pentru intregul sector

Piata de imprimante si multifunctionale a inregistrat o usoara crestere de 3,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand valoarea de 8 milioane de euro.

Segmentul care a generat cresterea a fost acela al imprimantelor si multifunctionalelor laser care a depasit nivelul echilibrat la care s-a aflat in ultimele trimestre. Intregul segment al tehnologiei ink continua trendul descendent.

Per total, piata de imprimante si multifunctionale a aratat o usoara revenire dupa o lunga perioada de timp.

IT: Tabletele media si perifericele sunt pe un trend crescator

In primul trimestru al anului piata de IT a inregistrat o usoara crestere de 0,9% fata de T1 2012, ajungand la o valoare de 105 milioane de euro. Segmentul cu cea mai mare crestere a fost cel al tabletelor media, o piata tanara aflata in plina expansiune. In acest context, piata de computere portabile a inregistrat o usoara descrestere.

Perifericele (tastaturi, mouse-i) sunt de asemenea pe un trend crescator.

Calculatoarele desk si monitoarele au scazut mult si continua sa piarda teren pe piata de IT.

Electrocasnice mici: Un trimestru instabil

Din punct de vedere al valorii, piata de electrocasnice mici a crescut in T1 2013 cu 0,9% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Totusi, comparand cele doua trimestre, cererea de electrocasnice mici s-a redus. Consumatorii au ales produse mai scumpe, fapt ce a dus la cresterea in valoare a intregului sector.

Citeste si:

Cererea pentru aparate de indepartat parul a crescut in acest trimestru cu ocazia celor doua sarbatori: Valentine’s Day si Ziua Femeii. Categorii de produse precum aparate de ras, trusele complete de ingrijire pentru indepartarea parului corporal si facial, aparate pentru femei de indepartare a parului care folosesc tehnologia laser/IPL au inregistrat cresteri.

Concentrarea pe produse mai scumpe precum expresoarele fullautomate si robotii de bucatarie cu motoare puternice au adus valoare adaugata pe piata. Totodata preferinta consumatorilor pentru dispozitive cu caracteristici mai bune, precum blenderele de mana metalice, blenderele de mana cu accesorii incluse, aspiratoarele cu motoare mai puternice si expresoarele fullautomate care au carcasa de metal au adus modelele cu preturi mai mari in centrul atentiei.

Electrocasnice mari: Debut lent pentru piata de electrocasnice mari

Sectorul de electrocasnice mari a inregistrat o scadere a valorii vanzarilor de -2,1% in primul trimestru al lui 2013 fata de T1 2012, ajungand la o valoare totala de 58 milioane de euro. Acest inceput de an lent a fost cauzat in principal de continuarea trendului din 2012: pietele de aragazuri, frigidere si masini de spalat rufe au scazut usor, in timp ce pietele de cuptoare, plite si hote au inregistrat cresteri importante.

Piata de frigidere este marcata de o tendinta clara spre frigiderele cu sistem No Frost incorporat care reprezinta 19% din totalul de unitati vandute si spre dispozitivele cu o eficienta energetica mai mare. Totusi aceasta categorie se dezvolta intr-un ritm lent. In timp ce masinile de spalat rufe cu incarcare frontala au suferit o scadere usoara, vanzarile din segmentul de semiautomate au scazut puternic, fapt ce a dus la o scadere totala a pietei de masini de spalat rufe cu 3% in T1 2013 fata de T1 2012.

Privind la tendintele din sectorul de electrocasnice mari, este vizibila o preferinta in crestere pentru aparatele incorporabile, ce au crescut cu 13% in T1 2013 fata de acelasi trimestru din 2012. Totodata in aceasta categorie tot mai multi consumatori au ales produsele cu caracteristici mai bune precum plitele cu inductie si cuptoarele cu autocuratare catalitica, produse ale caror vanzari au crescut cu mai mult de 20%.

Electronice: Start dificil in 2013

Primul trimestru al lui 2013 a adus o scadere de 2,3% pentru sectorul de electronice, valoarea totala a vanzarilor ajungand la 57 de milioane de euro. Majoritatea segmentelor din cadrul sectorului de electronice au inregistrat rate de crestere negative de doua cifre, mai putin piata de televizoare cu ecran plat care a incheiat primul trimestru la o valoare a vanzarilor foarte apropiata de cea din T1 2012.

Scaderea cererii vine dupa un ultim trimestru foarte bun al lui 2012, sustinut de numeroase activitati promotionale care au impulsionat cererea si au scazut nevoia de achizitii pentru urmatoarele luni.

Faptul ca performanta de pe piata televizoarelor, una dintre cele mai mari piete din cadrul sectorului de electronice, a depins mult de diferite activitati promotionale, toate avand in vedere reducerea preturilor, a avut consecinte atat pozitive cat si negative asupra producatorilor si retailerilor. Un rezultat pozitiv a fost acela ca au influentat dorinta de a cumpara intr-o perioada de criza, cand tendinta consumatorilor este de a amana achizitia de bunuri de folosinta indelungata. Partile negative sunt eroziunea pretului, scaderea valorii adaugate si a profitabilitatii promotiilor si aparitia unei rezistente a consumatorilor in fata promotiilor traditionale.

Este de asteptat ca in 2013 sa creasca cererea pentru televizoare cu ecrane mari si pentru cele ce permit conexiune la internet, televizoarele „smart”.