Apple a majorat cu 16.000 yeni (159 de dolari) pretul unui iPad in Japonia, determinand mii de consumatori sa ia cu asalt magazinele in cautarea tabletelor aflate pe inventar, vandute inca la vechiul pret.

Stirea privind decizia Apple este cel mai citit articol de vineri pe site-ul televiziunii nationale NHK.

In ultimele doua saptamani, mai multe marci de lux, printre care Channel, Fendi, Prada si Dior, au anuntat cresterea preturilor pe piata japoneza ca urmare a deprecierii yenului.

Yenul s-a depreciat cu aproximativ 20% din decembrie anul trecut, cand premierul Abe a lansat un plan ambitios de relansare a economiei, dupa 15 ani de deflatie care au blocat consumul.

Citeste si:

Desi multi economisti sunt de parere ca Banca Japoniei nu va reusi sa atinga tinta de inflatie de 2% in urmatorii doi ani, in economie au inceput sa apara semnale pozitive: preturile din Tokyo au crescut in luna mai pentru prima data in ultimii patru ani, cu 0,1%, potrivit datelor oficiale anuntate vineri.

Deprecierea yenului creste competitivitatea exporturilor japoneze, consolidand profiturile companiilor si sprijinind cresterea economica.
Abe este cotat in sondaje cu o popularitate de 70%, dupa cresterea bursei de la Tokyo cu peste 50% de la inceputul mandatului sau.

Relatia dintre bunastarea japonezilor si rata de schimb a yenului este insa mai complicata decat in trecut. In prezent, Japonia importa mai mult decat exporta, in urma dezastrului din 2011 de la centrala nucleara de la Fukushima, care a crescut cererea pentru petrol si gaze, dar si ca rezultat al transferului treptat al productiei catre tari care ofera costuri mai mici.