In 1998, in timp ce studia la Facultatea de Telecomunicatii din cadrul Universitatii "Politehnica" din Timisoara, Claudiu Tanasescu pleca in Finlanda intr-un stagiu de pregatire la Universitatea Oulu de Stiinte Aplicate din Finlanda. De altfel, in aceasta perioada a fost parte a unui internship la Nokia, companie care la acel moment era cel mai mare producator de telefoane la nivel mondial.

Ulterior, s-a angajat la biroul din Amsterdam al Philips ca dezvoltator de software, unde a lucrat timp de cinci ani. In 2005, a devenit antreprenor prin infiintarea Share Dimension, companie care initial realiza software la cerere, in special pentru clienti din industria financiara. De asemenea, compania a lucrat pentru clienti precum Federatia Mondiala de Sah sau furnizorul de servicii de cercetare in investitii responsabile Sustainalytics.

Creierele din spatele produsului: un fost profesor universitar

In 2009, Claudiu Tanasescu lua legatura pentru prima data cu industria de cinema intr-un proiect despre programarea filmelor in functie de cererea pietii. Doi ani mai tarziu, echipa lui crea pentru lantul de cinematografe Pathé din Olanda un soft care optimiza planificarea filmelor pentru un cinematograf mutiplex (cu mai multe ecrane). Astfel a fost lansat Cinema Scheduler.

Antreprenorul si-a dorit sa ofere mai multe date retelelor de cinema si, astfel, a inceput sa dezvolte Cinema Intelligence, o platforma de business intelligence si analiza predictiva pentru aceasta industrie. Solutia a fost lansata in 2014, iar acum este folosita de cele mai mari retele de cinema din Olanda, Germania si Turcia.

Din echipa lui Claudiu Tanasescu face parte Ioan Stoianov, fost profesor universitar la Universitatea „Politehnica” din Timisoara si unul dintre creierele din spatele algoritmilor din acest produs software.

Softul care iti spune cati spectatori vor fi in functie de vreme, concerte, meciuri de fotbal sau vacanta elevilor

Softul cuprinde doua componente: una de previziune si una de programare a filmelor.

“Modulul de previziune estimeaza numarul spectatorilor in functie de mai multi factori precum date istorice despre vanzari, cautarile online dupa titlurile filmelor, pana la cinci ani de informatie meteo, evenimente speciale, recenzii de film, zile libere, vacante scolare. De exemplu, daca ploua afara, va creste cu in jur de 30% numarul celor care merg la film. In schimb, daca joaca Ajax Amsterdam, la cinematograful de langa stadion vanzarile de bilete scad cu 30%”, explica Claudiu Tanasescu.

Pe de alta parte, modulul de programare aranjeaza filmele pe sali, zile si ore astfel incat sa creasca numarul de spectacole si bilete vandute .

“Inainte, 24 oameni din cadrul retelei Pathé din Olanda se ocupau in fiecare luni de programarea filmelor. Acum, sapte oameni din sediul central al firmei realizeaza orare optimizate folosind Cinema Intelligence. De asemenea, un lant cu 24 de cinematografe precum este Pathé, cu venituri de circa 60 de milioane de euro intr-un an, reuseste sa isi creasca cifra de afaceri cu in jur de 1-3% intr-un an numai din optimizarea orarului”, spune Tanasescu.

Costuri de cateva sute de euro pe luna/per cinema, investitie recuperata dupa un an

Pentru ca aplicatia este una de tip software as a service (SaaS), lanturile de cinema platesc in functie de durata si functiile utilizate. Astfel, fiecare cinematograf plateste pentru soft in jur de cateva sute de euro pe luna.

„Clientii declara cresteri ale veniturilor de mai multe procente si o recuperare a investitiei in mai putin de un an. In ultimii ani, lanturile de cinema au facut investitii importante in modernizare datorita digitalizarii, datorita trecerii de la role de film la distributia digitala. Astfel, dupa mai multi ani in care au investit in aceasta infrastructura, acum cinematografele incep sa fie interesate de softuri care sa le ajute sa-si optimizeze activitatile, costurile si sa obtina vanzari mai mari ”, spune Tanasescu.

Pentru ca trebuie sa proceseze o foarte mare cantitate de date, antreprenorul a hotarat sa mute Cinema Intelligence de pe o infrastructura proprie catre una in cloud, mai exact catre aplicatiile Microsoft Azure si Azure Machine Learning.

Procesare mai rapida prin migrarea pe o platforma cloud

„Faptul ca folosim tehnologia cloud ne permite sa ne acceleram dezvoltarea, sa fim scalabili. In perioada urmatoare vrem sa ne extindem foarte mult geografic si acest lucru inseamna procesarea unei cantitati mare de date. Faptul ca folosim o platforma cloud ne asigura faptul ca vom functiona chiar si in momentele de varf a cererii. Pe de alta parte, pentru ca am trecut Cinema Intelligence de la o platforma proprie la una in cloud, reusim sa generam orarul pentru un cinematograf in 30 de secunde fata de 30 de minute inainte”, afirma fondatorul Share Dimension.

Citeste si:

De altfel, unul dintre potentialii clienti este un mare lant de cinematografe, care opereaza aproape 250 de locatii, peste 2.500 de sali si aproximativ 40 de filme distincte in fiecare saptamana. Acest lucru inseamna mai mult de 15.000 de spectacole pe zi.

„Procesarea tuturor acestor date a fost o provocare pentru algoritmii nostri si necesita multa putere de procesare. Aveam nevoie de un sistem de analiza predictiva mai rapida si ne trebuia mai multa putere de procesare” spune Claudiu Tanasescu despre migrarea pe platforma Microsoft Azure si folosirea Azure Machine Learning.

In general, filmele care atrag cei mai spectatori sunt cele de actiune, comediile si cele dramatice. Comediile romantice si dramele atrag mai putini spectatori in primele saptamani, dar ruleaza mult si vanzarile sunt constante, in timp ce filmele de actiune vand foarte multe bilete initial, dar scad destul de rapid, conform datelor prezentante de fondatorul Share Dimension.

Vor sa intre si pe piata din Romania

Aplicatia Cinema Intelligence este utilizata de catre primii doi jucatori pe piata de cinema din Olanda (care reprezinta 80-90% din piata), de cele mai mai retele de cinema Germania si totodata cu cel mai mare jucator din Turcia, care are aproximativ 70 de cinematografe in portofoliu.

Compania va intra in curand pe piata din Elvetia, Anglia si negociaza cu jucatori din Dubai, Emiratele Arabe Unite si tarile nordice. Totodata, oficialii Share Dimension poarta discutii cu Cineworld Group, a doua retea de cinematografe in Europa cu operatiuni in noua tari, printre care si Romania (prin lantul Cinema City). De altfel, Cinema City, este cel mai mare jucator pe piata locala, cu 23 de cinematografe si vanzari de 125,1 milioane de lei in 2015, conform Centrului National al Cinematografiei.

Cati bani fac cinematografele. Top 5 retele de cinema din Romania

Cati bani fac cinematografele. Top 5 retele de cinema din Romania

Se extind in SUA. Jumatate din business, preluat de cel mai mare jucator in industria de soft pentru cinema

Principalul obiectiv pentru 2016 este ca Share Dimension sa se extinda in SUA, dupa ce la finalul anului trecut a primit o finantare importanta ca urmare a vanzarii a 50% din actiuni catre Vista Group International, cel mai mare furnizor de software pentru industria de cinema la nivel mondial.

“Am facut pasi importanti pentru a intra pe piata din SUA. In urma cu o luna si jumatate am deschis un birou in Los Angeles si acest lucru ne ajutam sa operam mai rapid pe aceasta imensa piata de desfacere”, afirma Tanasescu.

Pentru piata din SUA, Share Dimension negociaza cu a doua retea de cinema, companie care cuprinde aproximativ 500 de cinematografe.

In prezent compania are 30 de angajati si birouri in Olanda, Romania (Bucuresti si Timisoara) si SUA. Dintre acestia, 80% sunt in Bucuresti si Timisoara, unde se afla birourile de cercetare si dezvoltare. In Olanda este echipa de management (trei persoane), iar in SUA este o echipa pentru vanzari si management financiar. Cinema Intelligence a inregistrat o crestere importanta in ultimii doi ani, in 2014 avand doar 7 angajati.

Pe de alta parte, Claudiu Tanasescu estimeaza venituri de 1,5 milioane de euro pentru 2016, de trei ori mai mult fata de in urma cu doi ani.