In aceeasi zi cu declaratia companiei O2, operatorul australian numarul unu de telefonie mobila, Telstra, a anuntat si el ca va scoate i-mode-ul din meniu, din lipsa de utilizatori, relateaza International Herald Tribune.

Cu totul altfel stateau lucrurile in 2001, cand operatorul danez de telefonie mobila KPN introducea in Europa primul sistem cu ecran color si sonerii polifonice, la pachet cu tehnologia japoneza i-mode. Noua tehnologie parea sa acapareze intreaga Europa. I-mode era apreciat pentru software-ul inteligent, pentru serviciile oferite de operatorul NTT DoCoMo si pentru plasarea Internetului mobil in mainile a peste 30 de utilizatori din Japonia.

Potrivit analistilor industriei, consultati de International Herald Tribune, i-mode se afla in cadere libera pe piata din Europa. Cu aproape 50 de milioane de abonati japonezi, serviciul nu a reusit sa atraga nici macar opt milioane de utilizatori, in toate cele 17 francize din afara Japoniei.

In prezent, operatorii de retele telefonice, producatorii de telefoane mobile, distribuitorii de continut si utilizatorii se indreapta spre noi modalitati de acces la Internet de pe telefonul mobil. “A fost primul jucator pe piata de date mobile, din Europa”, a declarat Jukka Saarelainen, din partea companiei germane Gofresh, care vinde continut pentru Internetul mobil utilizatorilor de i-mode din cadrul retelei O2 din Spania si Bouygues Telecom din Franta. “Dar cred ca i-mode nu mai are mult de trait”, a adaugat Saarelainen.

Potrivit analistilor, problema nu e ca europenii nu isi mai folosesc mobilul pentru a se conecta la Internet. A treia generatie de retele de telefonie mobile, care se afla in constructie in momentul in care KPN introducea i-mode in Europa, functioneaza acum in mai toate marile orase ale Europei. Astfel, navigatul pe Internet prin intermediul serviciului 3G a atras deja peste 45 de milioane de abonati europeni.

Citeste si:

David Nicholas, seful departamentului de comunicare pentru O2 Europa a declarat ca operatorul va renunta la serviciul i-mode deoarece nu poate obtine indeajuns de multe aparate cu sofware-ul i-mode. De exemplu, O2 UK putea oferi doar 12 modele de celulare care sa suporte optiunea i-mode, dar peste 240 de modele cu browsere de Internet conventionale. Producatori ca Nokia si Sony Ericsson au refuzat sa produca la scara larga software pentru i-mode.

Principalul dezavantaj al lui i-mode este, potrivit lui Nicholas, sistemul inchis in care functioneaza serviciul. Astfel, utilizatorii de i-mode trebuie sa obtina software-ul specific, in timp ce producatorii de continut trebuie sa adere la regulile rigide ale i-mode pentru designul si jocurile pe Internet.

Cosmote a lansat serviciul i-mode in Romania pe 17 mai. Serviciul de date i-mode este adus pe piata din Romania exclusiv de Cosmote si ofera acces la o varietate de continut tematic si aplicatii, fiind destinat atat utilizatorilor individuali cat si companiilor.

Cosmote asigura in prezent acoperire pentru aproape 95% din populatia Romaniei si peste 82% din teritoriu, in urma unor investitii finalizate in timp record. Numarul clientilor activi ai operatorului de telefonie Cosmote Romania a depasit recent pragul de doua milioane.