In urma cu doi ani, o hotarare a Curtii Europene de Justitie deschidea noi posibilitati de comercializare a medicamentelor. Incepand din acest moment, toate produsele care nu necesita reteta inregistrate in Uniunea Europeana au putut fi vandute prin comenzi pe internet sau din cataloage specializate.
Acest lucru nu este, insa, valabil si pentru piata din Romania. In prezent, exista mai multe magazine virtuale care comercializeaza in principal plante si produse din plante, suplimente nutritive si produse igienico-cosmetice. Din aceasta cauza, spun jucatorii din domeniu, termenul care trebuie folosit pentru acest tip de magazine de pe piata autohtona este cel de drogherie si nu de farmacie. si toate acestea, in principal, din cauza lipsei unor reglementari legislative clare in domeniu. “Ministerul Sanatatii considera, in mod gresit, ca vanzarea de medicamente prin intermediul comertului electronic nu este reglementata si deci este interzisa”, sustine stefan Suceveanu, director FarmaLine.ro. “Legile, ca peste tot in lume, interzic prin enunturi clare tot ceea ce legiuitorul doreste a fi interzis. Deci tot ceea ce nu este interzis prin lege, este permis”, completeaza el.
Cu toate acestea, cei care activeaza pe aceasta piata sunt optimisti. Infiintata in 2001, compania FarmaLine.ro a inregistrat, anul trecut, o cifra de afaceri de 1.300 de euro, prognoza pentru 2005 indicand o crestere la 17.000 de euro.

Un alt exemplu este magazinul virtual de produse naturale pentru sanatate NaturaPlant.ro, lansat in septembrie 2003. “Vanzarile de anul trecut au depasit 1,5 miliarde de lei vechi. In 2005, estimam ca acestea se vor majora cu peste 50%”, spune George Lemnaru, project manager, NaturaPlant.ro. Comisionul perceput de aceste magazine virtuale difera, insa, de la caz la caz. Pentru compania Med-Naturaplant din Targoviste acesta variaza intre 15% si 20%, in timp ce NaturaPlant.ro nu percepe taxe pentru comenzile de peste 150 de lei noi. Comisionul practicat de FarmaLine.ro este mai mic decat cel din farmacii, pretul de vanzare pe site fiind cel mult egal cu cel impus de producator sau distribuitor. “In medie, costurile de achizitie sunt cu 10% mai mici decat preturile de raft din farmacii”, spune stefan Suceveanu.

“Faptul ca site-ul este vizitat lunar de peste 40.000 de persoane demonstreaza ca publicul a invatat sa caute produsele care il intereseaza.” Stefan Suceveanu,
director FarmaLine.ro

In ceea ce priveste nivelul optim al vanzarilor necesar pentru ca o astfel de afacere sa fie profitabila, opinia celor din bransa este ca ar trebui sa fie de cateva miliarde de lei vechi pe an. “Cred ca ar trebui sa depaseasca cu usurinta cateva miliarde de lei pe an, avand in vedere expunerea activitatii la nivel international. Dar acest lucru nu este, deocamdata, accesibil tuturor”, spune Adrian Pavel, director al Med-Naturaplant. Reprezentantul FarmaLine.ro considera ca nivelul minim al vanzarilor necesar pentru autofinantarea unui magazin online este de 2.000 de lei noi/zi. Ceea ce, in opinia sa, este in acest moment greu de realizat. si lanturile de farmacii si-au indreptat atentia spre comertul electronic. “Farmaciaonline.ro este pentru Help Net mai degraba un proiect de imagine, vanzarea online reprezentand un procentaj nesemnificativ din totalul inregistrat de lantul de farmacii”, precizeaza Isabelle Iacob, director general al Help Net Farma. Un studiu recent realizat in Statele Unite de institutul Forrester indica faptul ca vanzarile online de medicamente vor inregistra evolutii spectaculoase in urmatorii doi ani. Piata din Romania este, insa, departe de aceasta perspectiva.

Obstacole pentru dezvoltarea “farmaciilor” virtuale

• comenzile pot fi facute de oricine, dintr-un simplu Internet Café. In aceste conditii, nu toate coletele sunt ridicate, ceea ce aduce prejudicii financiare companiilor; • reticenta clientilor de a cumpara online din cauza suspiciunii ca in spatele fiecarui magazin online sta un hacker care intercepteaza seria cardului; • unele dintre magazinele online nu pot accepta plata prin carduri de credit deoarece procesoarele de plata romanesti au taxe foarte mari; • din cauza absentei procesorului de carduri, mare parte dintre aceste companii nu pot accepta comenzi din strainatate, desi exista foarte multe cereri; • lipsa unei firme de gazduire de site-uri din Romania care sa ofere calitate, astfel incat adresa de internet sa fie accesata fara probleme de catre utilizatori.