Germania este cel mai mare partener comercial pentru Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia si Slovenia, cu circa 25% din livrarile la extern poloneze si 30% din cele ale Cehiei avand ca destinatie piata germana, potrivit Moody's Investor Service, noteaza Mediafax.

In consecinta, tarile din Europa de Est cu economii orientate catre export, precum Cehia si Slovacia, sunt vulnerabile la fluctuatiile cererii din Germania, a declarat Katarzyna Rzentarzewska, analist la Erste Bank.

"Este adevarat ca Cehia, Slovacia si, intr-o masura mai redusa, Ungaria sunt expuse puternic fata de Germania", afirma Rzentarzewska.
Vulnerabilitatea Poloniei este mai redusa, intrucat cererea interna a fost, constant, stalpul cresterii, a spus analistul Erste.

"Toate economiile din Europa de Est sunt afectate de recesiunea din zona euro si incetinirea economiei germane, dar amploarea impactului este diferita", a adaugat Rzentarzewska.

Potrivit Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, atat Cehia cat si Slovacia au avut o pondere a exporturilor in PIB de circa 80%, peste media UE de 40,5%.

In pofida unui raport mai redus al exporturilor fata de PIB, de 41,5%, ministrul polonez de Finante, Jacek Rostowski, a declarat CNBC ca economia este "evident ostatica Europei".

Citeste si:

Chiar daca Polonia a avut o evolutie buna in timpul crizei din Europa, avansul economiei a incetinit in trimestrul al doilea al acestui an la 2,4%, de la 3,5% in primul trimestru.

"Principalele motive ale incetinirii sunt recesiunea din zona euro si evolutia mai slaba din Germania, precum si o reducere a investitiilor publice dupa Euro 2012. Investitiile slabe si consumul mai scazut, cauzat si de cresterea salarialiilor mai lenta ca inflatia, contribuie la cererea interna redusa", a declarat Rafal Benecki, economist sef la ING Financial Markets Polonia.

ING estimeaza o crestere de 2% pentru Polonia in acest an, urmata de 1,6% in 2013. Anul trecut, PIB a urcat cu 4,3%.

Unul din sectoarele care simt impactul cererii mai slabe din Germania este cel auto, un angajator important in regiune.

"Industria auto este puternic dependenta de cererea externa, intrucat majoritatea autovehiculelor produse sunt livrate la export, mai ales in alte state din UE", scrie intr-un raport Jaime Reusche, analist la Moody's.

In timp ce in Slovacia industria auto este sustinuta de cererea din Germania si Asia, economia Poloniei este protejata de diversificare si consumul intern, a spus analistul.