In linii mari ar fi vorba de urmatorul lucru: pleci la cumparaturi, iti folosesti telefonul sau dispozitivul mobil pentru a-ti comanda un serviciu de transport – daca ai pierdut trenul in cursul diminetii catre lucru, poti rezerva un vehicul pe care il vei imparti cu alti oameni sau poti folosi dispozitivul inteligent aflat la indemana pentru a-ti rezerva o masina de mers in vacanta.

Bicicletele sunt disponibile pentru inchiriere aproape peste tot la un pret modic in Finlanda, fiind un mijloc de transport foarte facil, insa daca traficul sau vremea ori anumite lucrari de infrastructura iti bruiaza in vreun fel circuitul poti apela la un serviciu online de planificare a traseului care sa le ocoleasca. Partea cea mai buna este ca toate serviciile incluse in viitoarea facilitate se achita o singura data aproape din mers, fara sa mai fii nevoit sa pierzi timpul la serviciile de plati.

Pentru a ajunge la acest rezultat in urmatorii 10 ani, autoritatile finlandeze au angajat un inginer cu experienta si studii de profil care va trebui sa transforme capitala Finlandei intr-o revolutie digitala.

“Planul nostru este ca toate tipurile de servicii de transport sa fie folosite impreuna prin intermediul unui singur portal. Pe langa serviciul public de transport, in acest proiect vor fi incluse si taxiuri, servicii de inchiriere de masini, dar si servicii care in prezent nici nu exista, dar vor aparea. Un astfel de serviciu de planificare a unui circuit va sugera deplasari pe baza traficului in timp real si va alerta alti participanti la trafic pentru a evita accidentele sau schimbarile de vreme”, a declarat Sonja Heikkila intr-un interviu pentru ZDNet.com.

Ce este Traffic Lab si cum va eficientiza aceasta aplicatie transportul public din Finlanda?

Informatiile sunt vitale pentru acest sistem, astfel ca in vara acestui an, Ministerul Transportului din Finlanda a demarat un amplu program de strangere de informatii pe platforma denumita “Traffic Lab” in parteneriat cu mai multe firme de profil. Practic, Traffic Lab plateste companiile pentru informatii anonime preluate din trafic de la diferite autovehicule ale caror proprietari au optat pentru a furniza aceste date.

Citeste si:

Mai mult, politicienii s-au aratat foarte incantati de initiativa: “Declaram oficial Finalnda ca tara deschisa pentru experimente in trafic”, a declarat ministrul transporturilor din statul nordic. Punctul central al acestui experiment va fi de a promova o piata pentru servicii de transport public inteligente, intr-un exercitiu venit atat din partea autoritatilor locale, al companiilor, dar cat si a firmelor de cercetare.

Cu informatiile obtinute autoritatile vor avea o privire de ansamblu asupra modului in care locuitorii orasului merg in fiecare zi, iar in acest mod va putea fi perfectionat acest sistem care va putea sugera si mai usor alternative in caz de blocaje, vreme urata sau alte probleme.

Helsinki, capitala Finlandei, are o populatie de peste 600.000 de locuitori in oras, iar in zona metropolitana atinge 1,4 milioane de locuitori, la aproape jumatate din populatia Bucurestiului.

Ce sanse credeti ca ar avea Bucurestiul sa devina independent de automobil? Este solutia propusa de autoritatile finlandeze o alternativa la agomeratia din traficul bucurestean? Spune-ne ce crezi si hai sa dezbatem subiectul mai jos!