Un fenomen aparte se face simtit in prezent printre marile companii active pe Internet. Cele mai populare branduri ale lumii online, Yahoo si Google, au anuntat o crestere spectaculoasa a veniturilor, care a coincis cu o reactie negativa din partea investitorilor. La randul sau, una dintre cele mai mari companii de vanzare prin intermediul Internetului, Amazon.com, si-a aniversat cei zece ani de la infiintare anuntand cresteri spectaculoase ale vanzarilor, dar si o scadere a profiturilor.

Pe parcursul ultimelor doua saptamani, Yahoo - companie a carei valoare de piata se ridica la 50 miliarde dolari - a anuntat castiguri de 755 milioane in cel de-al doilea trimestru al anului in curs, de sase ori mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. La randul sau, Google, cea mai mare companie activa pe Internet si listata la bursa, evaluata la 85 miliarde dolari, a anuntat pentru ultimele trei luni profituri de 343 milioane dolari, de patru ori mai mult decat in aceeasi perioada a anului 2004. Iar saptamana trecuta, Amazon.com a anuntat o scadere cu 32% a profiturilor in acelasi trimestru, de la 76 de milioane incasate in aprilie-iunie 2004 la numai 52 de milioane in ultimele trei luni, in conditiile unei cresteri cu 26% a vanzarilor, pana la 1,75 miliarde dolari.

Bursa vrea prea multe

In pofida succeselor repurtate de Yahoo si Google, investitorii au inceput sa vanda masiv actiunile detinute in cele doua companii, determinand o scadere a acestora cu 5% intr-o singura zi, in cazul Google, si cu 11,5% in tabara Yahoo.
Potrivit analistilor bursieri, explicatia acestui fenomen consta in lipsa de predictibilitate a companiilor online, care se confrunta in prezent cu serioase probleme legate de asteptarile investitorilor.
In cazul Yahoo, impresionantul profit inregistrat in ultimul trimestru nu s-a ridicat nici pe departe la nivelul propriilor asteptari si cu atat mai putin la nivelul preconizat de actionariat. In privinta Google, asteptarile au jucat feste inainte de anuntul privind rezultatele financiare ale ultimelor trei luni, perioada in care pretul actiunilor sale a crescut spectaculos. Prabusirea ulterioara a fost pusa de specialisti pe seama faptului ca aceasta companie, listata la bursa abia anul trecut, nu isi face publice predictiile financiare detaliate, fapt ce a permis investitorilor sa spere la o crestere mai spectaculoasa.
Mai mult, reprezentantii companiilor online se asteapta, aproape la unison, la o scadere rapida a ritmului de crestere pe parcursul urmatorului trimestru, argumentand prin scaderea utilizatorilor serviciilor pe care le furnizeaza - si, prin urmare, a expunerii la mesajele publicitare - in timpul sezonului estival.

Citeste si:

Cazul Amazon.com

Situatia pare la fel de complicata si pentru Amazon.com, care, pentru a-si pastra pozitia dominanta pe piata de retail online, continua sa urmareasca o crestere rapida, ce implica servicii suplimentare de tip premium. Acestea ridica substantial nivelul costurilor, ceea ce limiteaza cresterea profiturilor, in pofida unui volum tot mai mare de vanzari.

O recenta analiza realizata de Bank of America si citata de BBC arata ca, pentru a evita eventuale surprize pe Wall Street, in viitorul apropiat, Amazon.com ar trebui sa ia in considerare o posibila schimbare de strategie, prin care sa-si limiteze oferta la produse cu un succes garantat. Astfel, compania ar putea sa-si fidelizeze la maximum o mare parte din cei 50 de milioane de clienti pe care ii are in prezent, garantand astfel profiturile pe termen lung, in defavoarea celor pe termen scurt, urmarite de companie.