Jurnalistii de la cotidianul „Le Figaro“ au mers mai departe decat au facut-o pana acum autoritatile din tara lor si au publicat, in numarul de marti, o lista cu 37 de companii considerate nesigure. Avioanele celor 37 de companii au fost implicate in incidente majore in ultimii doi ani si apar si pe listele negre ale altor tari europene, cum ar fi: Marea Britanie, Elvetia sau Belgia. Jurnalistii de la „Le Figaro“ precizeaza ca aceste companii nu figureaza printre cele de prim rang ale aeronauticii internationale. Ei arata cu degetul si tarile care au probleme in legatura cu securitatea aeriana. Lista cuprinde tari africane, din Caraibe, asiatice, din Pacific, dar si europene (Albania, Croatia, Rusia, Ungaria, Macedonia, Belarus, Portugalia, Cipru). In aceste tari, autoritatile locale exercita un control superficial asupra companiilor aeriene sau cedeaza la coruptie. Tarile au fost controlate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale. In afara de companii si state, si aparatele sunt egal vinovate de lipsa de siguranta a pasagerilor. Francezii spun ca avioanele din fosta URSS (Antonov, Iliusin, Tupolev) nu corespund normelor europene de securitate. Nici aparate occidentale ca Boeing 707, 727 si 737-100, McDonell Douglas DC8 si DC9, Lockheeed Tristar, Fokker 27 si 28 nu sunt foarte sigure, iar companiile aeriene care le opereaza nu sunt foarte scrupuloase in intretinerea lor. Aceste avioane sunt relativ ieftine (in jur de 100.000 de dolari) si sunt atractive pentru companiile mici de aviatie.

Pe lista neagra a francezilor nu apar companii aeriene care au avut accidente in ultimul timp: Flash Airlines (accident la Sharm-El-Sheik anul trecut), Helios (avion cazut in Grecia in august in acest an), West Carribean (avion cazut in Venezuela in acest an). Aceste companii nu mai apar ca operand sau si-au schimbat denumirea. Cei de la „Le Figaro“ precizeaza ca nu au introdus pe lista nici Air France, implicata intr-un incident aerian luna trecuta la Toronto. Ei spun ca specialistii au precizat ca in acest caz nu s-a descoperit nimic in neregula nici in formarea profesionala a pilotilor, nici in procesul de intretinere sau in practica operationala.

Reprezentantii industriei aeriene au insa opinii diverse in legatura cu eficienta unor astfel de actiuni, unii considerand ca este o initiativa buna, in timp ce altii o apreciaza drept punitiva.

„O lista neagra nu face nimic pentru incurajarea cresterii sigurantei“, a spus Anthony Concil, purtator de cuvant al Asociatiei pentru Transport Aerian International (IATA), cu sediul la Geneva.

In Romania nu a fost pusa la punct inca o asemenea lista neagra, iar companiile aeriene romanesti si autoritatile de profil nu au fost deocamdata controlate de Organizatia Internationala a Aviatiei Civile.