Investitie majora in seriale de fictiune
De ce ati scos „Vivere“ din grila?

Nu l-am scos din grila, l-am mutat sambata. Nu mai avea loc pentru ca am bagat, in locul lui, „9595...“. Pe perioada de vara erau doua seriale unul dupa altul, „Anastasia“ si „Vivere“. Am scos unul si l-am mutat.

Care sunt principalele mize ale grilei de toamna?

Miza numarul unu este investitia majora in seriale de fictiune. E vorba, in primul rand, de telenovela „Secretul Mariei“. Este o miza majora, atat ca investitie, cat si ca efort de marketing. Mai este si un miniserial - adica 2 X 90 de minute -, un thriller politist dupa un scenariu de Denis Dinulescu, care va fi difuzat in noiembrie si se va numi „Un caz de disparitie“. Este o investitie suta la suta Antena 1, spre deosebire de „Secretul Mariei“, care e facut in coproductie cu compania lui Valeriu Lazarov („Dolce Vita Production“ - n.r.).

A devenit o moda productia autohtona de seriale. Sunt rentabile ca „aspirator“ de reclame?

Inca nu sunt rentabile. Dar e o tendinta pe care nu o putem ignora, caci in curand ele vor deveni un puternic suport de publicitate.

Cat costa un episod din „Secretul Mariei“?

20.000 de dolari.

Dar un episod dintr-un serial cumparat?

La unele seriale americane, preturile au ajuns la 10.000-12.000 de dolari pe episod si sunt in continua crestere. Si din acest motiv productiile proprii incep sa devina rentabile. In plus, se da o sansa actorilor romani si autorilor de scenarii.

Pe ce mai mizeaza Antena 1 in actualul sezon?

Pe programele de stiri. Vom intari Observatorul, dar nu doar pe cel de la sapte seara, ci si pe celelalte. Le vom intari atat prin continut, cat si prin emisiunile plasate inaintea lor. Raman in continuare piloni de rezistenta „Din dragoste“, „Divertis“, „Duminica in familie“, „9595...“. Ne bazam, de asemenea, si pe emisiuni noi precum „Gogomanii“, un sketch-comedy show, si „Animat Planet“, un serial de animatie cu personaje alese din lumea politica. Genul are mare succes in Occident, speram sa prinda si la noi.

Ce se intampla cu Marius Tuca?

Marius Tuca va reveni cu editii speciale de „Marius Tuca Show“, de data asta in prime time. Se va intampla incepand din octombrie, probabil joia, la 20.30.

Ploaia influenteaza ratingul

Cum se realizeaza o grila de programe?

In primul rand, se proiecteaza un buget de programe anual. Apoi se decide, in perspectiva strategica, proportia pe care o vor ocupa programele importate, respectiv cea a programelor locale. Acesta este un criteriu general, intrucat tine de tendintele generale observate in ultimii doi-trei ani. Odata stabilite aceste proportii, se evalueaza performantele programelor din grilele actuale si se decide ce ramane pentru anul viitor.

Care sunt factorii obiectivi ce determina prezenta sau absenta publicului in fata televizorului?

S-a observat clar ca, fata de acum patru-cinci ani, consumul TV pe anumite intervale orare a scazut. A scazut total, nu pentru ca s-ar fi orientat spre alte canale. Ceea ce inseamna ca, in intervalele respective, oamenii sunt ocupati cu altceva. Sunt la serviciu, de pilda. In plus, a intervenit si sezonalitatea. Se observa o mare variatie de audienta in functie de anotimp si chiar in functie de conditiile meteo...

Adica ploaia e un factor care influenteaza ratingul?
Da, ploaia influenteaza ratingul. Si nu doar ploaia, ci si vremea frumoasa. Cand ploua, avem audienta mare, cand e timp frumos, audienta scade. Mai mult, chiar buletinele meteo pe care tot noi le dam pe post, la programele de stiri, influenteaza fluctuatiile de audienta. Mai ales in weekend, in afara orelor de prime time. Am ajuns sa depindem de vreme, poate la fel de mult ca agricultura.

Cum sunt selectate emisiunile de prime time (emisiunile cuprinse in intervalul orar 19.00-23.00 - n.r.)?

Antena 1 este televiziunea care lucreaza cu cei mai multi producatori independenti. Peste 30% din emisiunile noastre sunt cumparate de la acestia. Iar emisiunile de prime time fie sunt selectate din ofertele prezentate de ei, fie importam formate straine care, consideram noi, ar fi pe gustul publicului romanesc. Dupa aceea cautam un producator care sa poata realiza formatul respectiv.

Mircea Radu sau Andreea Marin?

Unde plasati, de regula, emisiunile de divertisment? Si de ce?

Emisiunile de divertisment sunt plasate, de regula, duminica seara, cand consumul TV si disponibilitatea de a urmari divertisment sunt cele mai mari. Mai avem divertisment in zilele de miercuri sau joi.

Exista vreo explicatie psihologica a alegerii zilelor de miercuri sau joi pentru programele de divertisment sau sunt arbitrare?

Initial, alegerea a fost arbitrara, din nevoia de a acoperi spatiul de emisie. Apoi a devenit obisnuinta de consum pentru cam toate televiziunile, iar cu timpul - obisnuinta pentru public.

Una dintre emisiunile care, in mod constant, au o mare audienta la Antena 1 este „Din dragoste“. Care dintre povestile lui Mircea Radu genereaza un rating mai bun? Exista vreo diferenta intre un tip de poveste si altul?

S-a constatat in timp ca divertismentul aduce mai multa audienta decat lucrurile serioase. In cazul emisiunii „Din dragoste“, lucrurile stau total diferit: nu povestile siropoase cu happy-end genereaza rating mai mare, ci situatiile dramatice, cu final dureros. Atunci am orientat emisiunea spre astfel de situatii. Si am ramas in continuare lideri de piata.

E mai tare Mircea Radu decat Andreea Marin?

Nu se suprapun. Si, in general, cine se uita sambata la Andreea Marin se uita marti la Mircea Radu. Este cam acelasi public, cu diferenta ca „Din dragoste“ are si o mare componenta de public tanar.

Cum tineti sub control publicul de dimineata?

Matinalul este foarte complicat pentru ca avem cel mai fluctuant si mai inconsecvent public. In mod obiectiv, nu neaparat pentru Antena 1. Oamenii se trezesc pe rand, vizioneaza cate cinci minute, pleaca, revin, iar se mai uita un sfert de ora... Totul pe fuga, caci fiecare are de facut ceva dimineata. E un public care, in general, nu poate fi fidelizat. A trebuit sa gasim totusi o alternativa la principalul concurent de pe piata...

Cine?

PRO TV, care merge pe un matinal de tip informativ. Noi am optat pentru un matinal de tip divertisment: „Canalul de stiri“. A functionat bine in toamna lui 2004, in primavara lui 2005, continuam si in toamna asta.

Victorii si esecuri la Antena 1

Se poate construi o emisiune folosind imaginea unui personaj, a unei vedete?

A cam trecut vremea asta. In urma cu sase-sapte ani, se cauta o vedeta si se incropea o emisiune in jurul ei. Acum se pleaca intotdeauna de la format si se cauta o vedeta care sa o prezinte sau sa o reprezinte. Vedeta isi pastreaza, bineinteles, importanta ei, pentru ca si formatele se bazeaza pe personalitatea prezentatorului. Dar nu mai este suficienta. Vezi cazul Florin Calinescu la TELE 7abc...

Care sunt victoriile postului in perioada 2004-2005, pana in acest moment?

La capitolul victorii putem bifa aparitia a trei noi vedete TV: Cristian Andrei („9595...“), Ionut Dolanescu („Folclorul contraataca“) si Mihaela Radulescu („Duminica in familie“), a carei revenire a fost un succes peste asteptari. Iar „Folclorul contraataca“ a fost o megavictorie de audienta, emisiunea reusind sa alunge „Vacanta mare“ de pe intervalul orar. O alta mare victorie, constant crescatoare, este „Divertis“. Si tot la victorii as mentiona trei show-uri speciale: „M-am nascut in Romania“, „O zi cu Fat-Frumos“ si „Femeile contraataca“. De asemenea, programul de Revelion. De cinci ani avem cea mai mare audienta, dar Revelionul de anul acesta a fost la foarte mare distanta de celelalte.

Esecuri?

Esecuri au fost emisiunea „Ce-am avut si ce-am pierdut“ si sitcomul „Agentia matrimoniala“. Dupa opt episoade a trebuit sa-l oprim.

Concurenta e un factor de emulatie sau o sursa de probleme?

Raspunsul ipocrit ar fi ca e un stimulent. Raspunsul sincer e ca ne creeaza mari probleme.