Prieteni apropiati si indepartati care lucrau la firme dintre cele mai respectate pe Wall Street precum American Capital, Morgan Stanley sau PwC, sau la firme de renume din Bucuresti, cum ar fi dealer-ul Mercedes, sau banca OTP, pana la firme cu renume mondial precum Yahoo, sau Coca Cola – nici o firma, mica sau mare, nu mai este imuna la taifunul economic cu care ne confruntam.

Toyota a anuntat ieri ca se asteapta la prima pierdere din intreaga istorie de 71 de ani a companiei trimitand astfel un semnal de panica pe Wall Street. Daca pana si firme al caror management e venerat in intreaga lume vor fi lovite de pierderi, se intreaba investitorii, atunci la ce ar trebui sa ne asteptam de la restul firmelor din economie? Probabil ca ar trebui sa nu ne asteptam la nimic diferit. Toyota a fost insotita ieri pe lista anunturilor pesimiste de alte multinationale precum Caterpillar, Chevron, Manpower, Walgreen. Pentru a face fata crizei, firmele incearca tot felul de stratageme: de la reduceri de personal la reducerea numarului de magazine noi, de la inghetarea salariilor pana la vanzarea unor intregi divizii, toate variantele posibile sunt luate in calcul pentru a readuce speranta pe Wall Street.

Pe de alta parte, monitoarele bursei au lasat doar o bruma de speranta, prin prisma numarului redus de actiuni vandute, sugerand ca vanzatorii nu au mai dat navala ca in alte zile de panica. In plus, cu o scadere a indicelui S&P 500 de 1,8% si a indicelui Dow Jones de numai 0,7%, investitorii au vrut parca sa sugereze ca firmele mici si mijlocii listate la bursa vor fi afectate de 2 ori mai mult decat firmele foarte mari. Probabil ca exista un mare sambure de adevar in aceasta perspectiva. Prin pozitia majora pe care o ocupa in economia americana toate cele 30 de componente ale Dow Jones Industrial Average sunt considerate ca fiind prea importante pentru ca guvernul sa le lase sa dispara. Nu acelasi lucru se poate spune despre firmele mici si mijlocii. Datorita marimii lor reduse, acestea sunt mult mai expuse riscului de a fi distruse de taifun. Pentru aceste firme, numai managerii si proprietarii sunt speranta supravietuirii.

In Statele Unite, in Romania si peste tot in lume exista manageri priceputi. Acestia au vazut semnele crizei care avea sa vina si s-au pregatit din timp. Unii dintre ei au redus la timp proiectele de investitii, altii si-au asigurat o structura a capitalului care sa ii favorizeze chiar si atunci cand bancile nu vor mai arunca cu bani in stanga si in dreapta. Altii si-au facut prognoze realiste despre crestere si au stagnat angajarile inca din primavara lui 2008. Firmele lor vor supravietui. Ba mai mult, vor beneficia sa slabiciunile concurentei crescandu-si cota de piata si angajand profesionisti talentati in cautare de o corabie mai sigura.

Citeste si:

Ce este si mai important este ca nu ii vom cunoaste pe acesti supravietuitori decat dupa ce taifunul a trecut. Orice incercari de a sustine altceva se vor lovi probabil de zidul de netrecut al realitatii. Citim si astazi in presa romaneasca, ca si acum 6 luni, declaratii conform carora firma X sau industria Y nu vor fi afectate de criza. Manageri optimisti folosesc toate argumentele posibile ca sa ii convinga pe cei din jur ca pentru ei lucrurile stau mai bine. Adevarul e insa mult mai crud.

Toate companiile din Romania si de pretutindeni vor fi afectate de aceasta criza. Numai cei care au fost pregatiti sa recunoasca din timp aceasta realitate vor avea sanse reale sa ii supravietuiasca. Cum ar spune cunoscutul investitor Warren Buffett: “It's only when the tide goes out that you discover who's been swimming naked.”

Tony A. Romani este bancher de investitii la compania americana Freeman & Co si va comenta in fiecare zi cele mai fierbinti stiri financiare din inima Wall Street-ului.