In acest sens, se inscriu si modificarile legislative referitoare la registrul general de evidenta a salariatilor, asa numitul “REVISAL”, modificari intervenite prin intermediul HG 500/2011 care au intrat in vigoare in prima zi a lunii august 2011, data de la care a fost abrogata HG nr. 161/2006 privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor.

Asa dupa cum se stie, anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul de evidenta al salariatilor.

Infiintarea acestui registru reprezinta de altfel una dintre principalele obligatii consfintite de Codul muncii in sarcina angajatorilor. Registrul general de evidenta a salariatilor se inregistreaza in prealabil la autoritatea publica competenta, potrivit legii, in a carei raza teritoriala se afla domiciliul, respectiv sediul angajatorului. Interesant de remarcat este faptul ca, se retine in continuare ca sucursalele, agentiile, reprezentantele sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, carora le-au fost delegate competenta incadrarii personalului prin incheierea de contracte individuale de munca, vor avea competenta infiintarii registrului.

Avand in vedere ca la inceputul acestui an au fost abrogate prevederile Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, iar incepand cu data de 1 februarie 2011 au fost abrogate si prevederile Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie ale persoanelor incadrate in munca, rezulta faptul ca singurul instrument util inspectorilor de munca in activitatea de verificare a existentei unor raporturi de munca, precum si a modificarilor intervenite pe parcursul derularii contractelor individuale de munca, va fi registrul general de evidenta a salariatilor in format electronic.

Ratiunea aparitiei REVISAL a fost aceea de a institui o trecere graduala de la o evidenta a salariatilor tinuta prin intermediul carnetelor de munca, catre un sistem de evidenta centralizata a salaratilor, evidenta care se desfasoara special in format electronic. Acest sistem centralizat tinde sa sustina politicile recente ale executivului de combatere a muncii la negru. In acest sens, noile reglementari ale modului de intocmire si completare a registrului general de evidenta a salariatilor contribuie la crearea unei baze de date complete, care sa reflecte activitatea desfasurata de un salariat, precum si la diminuarea fenomenului muncii nedeclarate.

Ce inseamna in conceptia legiuitorului constituirea unei baze de date complete? Pentru a raspunde la aceasta intrebare incepem prin a sublinia faptul ca noile norme metodologice de intocmire si completare a REVISAL adauga unele elemente, in completarea celor deja existente, ce vor trebui inscrise in REVISAL de catre angajatori, astfel:

a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: pe langa numele, prenumele, codul numeric personal (CNP) al salariatului, angajatorul va inregistra si cetatenia si tara de provenienta (Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE);

b) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia;

c) salariul, sporurile si cuantumul acestora;

d) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;
Importanta acordata de legiuitor caracterului complet al inscrierilor ce au loc in Revisal este evidentiata de instituirea unei contraventii care sa sactioneze completarea registrului cu date incomplete, sanctiunea fiind amenda de la 3.500 lei la 5.000 lei.

De asemenea, caracterul complet este acompaniat de noi termene de completare/inregistrare a acestor elemente in registru, legiuitorul stabilind o lista mai detaliata a situatiilor ce pot aparea, precum si termenele in care inregistrarile generate de acele situatii trebuie efectuate.

Miscandu-ne in acelasi perimetru al caracterului complet al inregistrarilor pe care un angajator le face in legatura cu salariatii sai, se impune sa amintim de reglementarea obligatiei angajatorului de a intocmi si pastra la sediu dosarul personal pentru fiecare salariat, precum si de reglementarea continutului acestui dosar. Toate aceste reglementari sunt insotite de o detaliere a modalitatii si termenului de eliberare de catre angajator, la cererea salariatului sau fostului salariat, a unor documente privind activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal.

Nu in ultimul rand, importanta caracterului complet al inregistrarilor din Revisal este dat si de reglementarea modului de derminare a persoanelor care efectueaza respectivele inregistrari. Astfel, completarea si transmiterea registrului se va face numai de catre una sau mai multe persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajator. Angajatorilor li se recunoaste si posibilitatea de a contracta un serviciu specializat de completare si transmitere a registrului, respectiv de a incheia, cu respectarea dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Legea nr. 677/2001, contracte de prestari servicii cu prestatori inregistrati la inspectoratele teritoriale de munca.

Citeste si:

In ceea ce priveste incercarea autoritatilor de a diminua fenomenul muncii nedeclarate, constatam aparitia unor noi contraventii menite a descuraja acest fenomen in randul angajatorilor. Astfel, se observa ca in noua reglementare a Revisal, netransmiterea registrului continand elementele contractului individual de munca pana cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana primita la munca fara transmiterea la ITM a registrului completat cu toate elementele contractului individual de munca.

Intre noile contraventii instituite prin HG 500/2011 mai amintim:

· completarea registrului de catre alte persoane decat cele stabilite in conditiile actului normativ anterior amintit;

· alterarea sau stergerea datelor din registru, precum si interventia neautorizata asupra aplicatiei informatice a registrului.

· nerespectarea prevederilor privind informarea inspectoratelor teritoriale de munca cu privire la prestatorii de servicii care se ocupa in numele si pe seama angajatorului de completarea si transmiterea REVISAL;

· refuzul angajatorului de a elibera copii dupa unele documentele solicitate de catre salariat;

· nerespectarea prevederilor privind pastrearea REVISAL in forma electronica la sediul angajatorului si, dupa caz, la sediul sucursalei, agentiei, reprezentantei sau al altor asemenea unitati fara personalitate juridica, care au delegata competenta infiintarii registrului.

In contexul celor mentionate in prezentul articol, transpare ideea ca reglementarea completarii in REVISAL a unor elemente ale contractului individual de munca, precum si instituirea unor contraventii diferentiate, conjugate cu instituirea posibilitatii pentru angajator de a contracta, in conditiile HG 500/2011, serviciile unor prestatori pentru completarea si transmiterea registrului au ca scop declarat integrarea unui numar cat mai mare de angajati nedeclarati in economia formala, precum si reducerea pericolului pe care-l genereaza fenomenul muncii ilegale pentru toate domeniile economico - sociale.

Ramane de vazut in ce masura aceste deziderate ale executivului vor fi deservite de noile reglementari care privesc registrul de evidenta a salariatilor.

Marius Mazareanu este avocat avocat partener in cadrul casei de avocatura Pacuraru, Iliescu, Mazareanu & Partners