Wall-Street.ro organizeaza constant intalniri cu cei mai importanti oameni din industrii-cheie, intr-un efort asumat de sprijinire a pietelor, a educarii clientilor si a cresterii transparentei.

Taxa pe fast-food, sub lupa consultantilor fiscali. Ce efecte ar avea in economie?

Taxa pe fast-food, sub lupa consultantilor fiscali. Ce efecte ar...

Jurnalistii wall-street.ro au discutat cu Delia Catarama, director executiv al Asociatiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT), Luisiana Dobrinescu, avocat fondator al firmei Dobrinescu Dobrev, Gabriel Sincu, partener in cadrul Mazars, Alexander Milcev, tax partner la Ernst&Young, si Bogdan Ursache, senior tax manager in cadrul TPA Horwath. Principala tema a fost modernizarea si eficientizarea Fiscului. Ce putem face ca sa avem un Fisc mai eficient si prietenos? In acelasi timp, consultantii fiscali au incercat sa traseze solutiile pentru a eficientiza si colectarea in Romania. Descoperiti mai jos zece solutii care pot imbunatati fiscalitatea romaneasca.

1. Educatia pentru viitorii contribuabili

Delia Catarama (foto), ARSIT: Principala problema a educatiei financiare este ca nu intelegem ca din taxe si impozite primim ceva inapoi. In cazul in care contribuabilii ar plati taxe si ar fi responsabili fiscal, probabil ca gradinita copilului meu ar arata mai bine si nu ar mai fi nevoie de alte resurse.

As fi dispusa sa merg la gradinita sa le explic copiilor, evident intr-un mod placut, ca nu trebuie sa scrie pe banca din parc pentru ca daca vor face acest lucru o vor distruge, iar mama lor va avea bani mai putini sa le cumpere jucarii. Astfel, incet - incet, copilul se va responsabiliza. Dar acest lucru trebuie sa fie facut la nivel de mase.

Sunt numeroase campanii in care sunt ceruti 2 euro pentru un spital de copii si toata lumea da acesti bani. Dar daca ar veni ANAF-ul si ar zice "Da 10 lei in plus la impozit", i-ati plati? Nu, pentru ca nu ai incredere ca din impozitul respectiv s-ar cumpara respectivul aparat pentru spital.

2. Transparenta cheltuirii banului public

Delia Catarama: Ca urmare, este foarte important sa transparentizam modul de cheltuire a banului public. Daca eu stiu ca cei 10 lei in mod sigur vor ajunge pana la urma in gradinita copilului meu, sunt dispus sa ii platesc.

3. Pregatirea functionarilor publici


Luisiana Dobrinescu (foto), Dobrinescu Dobrev
: Inspectorii pe care ii intalnesc au inceput sa fie mai educati, nu in sensul ca acum sunt prosti, ci pentru ca exista o inegalitate de pregatire. Este o inegalitate de forte. Eu ma duc la Amsterdam sa invat despre TVA, in timp ce functionarii care primesc un Cod Fiscal la 1 ianuarie sunt fericiti, pentru ca altfel nu fac rost de el.

Ar fi util sa existe un proiect intre un ONG, mediul de afaceri si ANAF pentru educarea functionarilor fiscali. Spre exemplu, de ce nu am finanta 10 locuri in cadrul unui master pentru angajatii Fiscului?

4. Eliminarea functionarilor ineficienti din sistem si promovarea celor care vor cariera


Gabriel Sincu, Mazars
: Trebuie pornit cu eforma a sistemului de administrare fiscala. Stim cu totii ca avem circa un milion de bugetari, fata de 300.000, cat erau in 1990. E clar ca nu este in regula. De ce nu ii dam afara pe cei care taie frunze la caini? Auziti vreun student la ASE viseaza sa ajunga inspector fiscal? Ma indoiesc.

De exemplu, cel mai bun om pe impozitare de la biroul din Praga s-a mutat sef de directie la ministerul de Finante din Cehia. I-am scris un mesaj sa vad de ce a plecat si mi-a raspuns ca, pur si simplu, a avut nevoie de o schimbare. Fiscul ar trebui sa fie o optiune de cariera si in Romania.

5. Stimularea si salarizarea mai buna a inspectorilor fiscali


Delia Catarama
: Oamenii de la Fisc ar trebui sa fie mandri de meseria lor si sa fie stimulati, dar nu prin celebrul sistem de stimulente in functie de amenzile date.

Luisiana Dobrinescu: Solutia ar fi ca angajatii ANAF sa primeasca salarii mai mari, dar sa ramana doar cei care sa fie eficienti si competitivi.

Alex Milcev (foto), Ernst&Young: Ideea este ca primim cat oferim. Cu cat ii platim mai bine, cu atat vor ofer mai mult. Daca vrem o Dacie, platim ca pentru o Dacie, adica putin dar slab echipata. Daca vrem un sistem performant, trebuie sa il facem in acest fel, adica sa fie bataie pe acele locuri de la Fisc si sa fie cei mai buni dintre cei buni acolo, nu doar cei care nu au mai intrat intr-o firma privata sau nu au avut cap sa faca masterat. Daca vrem sa ii responsabilizam, trebuie sa ii si platim corespunzator.

Avem de-a face cu statul care trebuie sa functioneze cu bani, iar Ministerul de Finante este o parghie a statului si este cea mai importanta pentru a colecta banii. Dar pentru aceasta parghie a statului se acorda foarte putina atentie in termeni de remunerare, motivare si statut social.

Sunt putine tari unde inspectorul fiscal este erou national, nu putem merge pana acolo si sa spunem ca trebuie sa devina un model pentru romani, dar trebuie sa fie o schimbare de mentalitate la toate nivelurile.

Nu trebuie neaparat sa cheltui procente din PIB pentru salariile inspectorilor, dar poti sa faci cu bani putini mai multe lucruri.

6. Reformarea Curtii de Conturi

Delia Catarama: O alta institutie unde este mare nevoie de reforma este Curtea de Conturi. Hai sa vedem daca aceasta institutie controleaza forma sau fondul. Fiscul spune ca nu isi asuma raspunderea, tinand cont ca si el este controlat. Si asa cum mie, contribuabilul, imi este frica de Fisc, si lui ii este frica de Curtea de Conturi.

Aici ar trebui reformat sistemul de gandire si competenta profesionala. Curtea de Conturi trebuie sa fie pregatita pentru acest domeniu, pentru a sti ce sa controleze.

Citeste si:

Trebuie sa restructuram de sus in jos ca mentalitate, pentru ca argumentul celui de jos va fi: Dar daca cel de sus face asa, eu de ce sa nu fac?

De aceea ar fi bine sa o luam de sus in jos, adica o Curte de Conturi eficienta, educata, pregatita, apoi un ANAF pregatit si asa mai departe.

7. Introducerea Tribunalelor Fiscale

Delia Catarama: O alta problema mare pentru responsabilizare si pentru un sistem mai eficient sunt Tribunalele Fiscale. Acesta este proiectul nostru de suflet pentru care vom face lobby mereu.

Luisiana Dobrinescu: Aici este o problema mare. Ca sa ajungi judecator de fiscal trebuie sa faci primii cinci ani penal si civil. Nu poti sa intri direct judecator de fiscal. Legea de organizare judecatoreasca nu te lasa sa faci acest lucru si spune ca trebuie sa ai cinci ani de cand ai intrat in magistratura la Judecatorie. Si atunci o sa judeci cinci ani amenzi, batai, etc.

8. ANAF trebuie sa fie de aceeasi parte a baricadei cu contribuabilul

Bogdan Ursache (foto), TPA Horwath: Am impresia ca in cazul ANAF este si o problema de mentalitate. Ei nu sunt niciodata alaturi de contribuabil, ci in cealalta parte a baricadei. Ei se considera politisti si au impresia ca tot timpul contribuabilul incearca sa fenteze legea.

Este foarte important sa se dezvolte o asistenta buna pentru contribuabil, adica de fiecare data cand se duce un contribuabil si solicita anumite clarificari sa i se acorde suficienta ghidare. Dar, nici corect nu poti sa fi in tara asta, pentru ca ei te urmaresc tot timpul pana cand gresesti.

Delia Catarama: ARSIT a dovedit prin studiul "Fiscul util si politicos" ca sunt si functionari ai ANAF care vor sa ajute. Cele cinci doamne care au primit premiul nostru chiar au demonstrat un real interes pentru rezolvarea problemei contribuabilului.

9. Responsabilizarea contribuabilului

Alex Milcev: Trebuie sa se stie ca nu poti pur si simplu sa nu platesti taxe. Nu vorbim de evaziunea cu tigari, camioane cu motorina neaccizata, ci de banii care se sifoneaza in zona neagra si gri a economiei prin chestii zilnice. Deseori un singur mesaj publicitar de genul "Noi stim ca nu poti sa folosesti un paradis fiscal ca sa iti platesti rate la casa. Stim si te gasim" poate repsonsabiliza contribuabilul.

In Marea Britanie a fost de exemplu o campanie adresata dentistilor, pentru ca majoritatea sunt platiti in bani fara chitanta. Se spunea ceva de genul "Noi va stim si o sa venim sa va verificam in trei luni de zile. Ar fi foarte frumos daca ati veni singuri". Si atunci zeci de mii au venit.

Delia Catarama: La noi nu exista ideea ca atunci cand obtii un venit, indiferent de natura lui, sa te intrebi oare ce platesc pentru el. Nu exista cultura aceasta. Ca sa va dau un exemplu, am un amic care a plecat in Marea Britanie sa munceasca in constructii si primul lucru care i s-a spus a fost sa isi ia contabil si avocat. Fara ei, acolo nu avea nicio sansa. La noi nu exista acest lucru. Cati dintre cei care fac comert cu masini din Germania stiu ca trebuie sa plateasca impozit pentru acestea?

Daca 90% dintre contribuabili nu au stiut ca trebuie sa plateasca TVA pentru drepturi de autor imi e greu sa cred ca a fost vina lor. Poate au fost si cei care au gandit ca nu vor plati TVA oricum, dar marea majoritate nu au stiut acest lucru pentru ca ANAF nu i-a informat.

10. Si nu in ultimul rand...o vointa politica puternica

Gabriel Sincu (foto), Mazars: Un element important pe care nu l-am amintit aici: pentru restructurarea sistemului este nevoie de vointa politica. Cei care iau deciziile trebuie sa isi doreasca sa se intample acest lucru.

Degeaba vorbim aici sau la conferinte daca politicienii arunca in presa fumigene de genul "de maine impozitam piscinele". Problema cea mai mare este ca la nivel politic nu exista vointa in acest sens.

Si aici este deja o problema de sistem, pentru va fi va fi foarte greu ca sistemul sa se autoreformeze daca el are anumite privilegii. Trebuie sa vina fie o presiune foarte mare a mediului de afaceri, poate din exteriori. Dar si UE este, din pacate, ocupata cu problemele ei.

Fotografii, de Matematika Media (mtmtka.com).

Intalnirile wall-street.ro au loc la Grand Cafe Van Gogh, din Centrul Vechi din Capitala.