"In conformitate cu dispozitiile art. 146 lit. a) din Constitutia Romaniei si ale art. 13 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala cu o obiectie de neconstitutionalitate avand ca obiect Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. In opinia Avocatului Poporului, Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2011 privind comunicatiile electronice contravine prevederilor art. 1 alin. (5), art. 26, art. 53 alin. (2) si art. 147 alin. (4) din Constitutia Romaniei", se arata intr-un comunicat trimis miercuri de Avocatul Poporului, potrivit Mediafax.

In sustinerea obiectiei de neconstitutionalitate, Avocatul Poporului arata ca solutia legislativa referitoare la obligatia de a stoca datele cu caracter personal pentru o perioada de 6 luni de la data retinerii acestora este afectata de un viciu de constitutionalitate din perspectiva considerentelor retinute in Decizia Curtii Constitutionale nr. 1258/2009. Totodata, se apreciaza ca Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice aduce atingere principiului garantarii si ocrotirii vietii intime familiale si private de catre autoritatile publice si principiului proportionalitatii prevazut expres de art. 53 alin. (2) din Constitutie.

Protectia vietii private, obiectul atacarii legii

Prin decizia 1258 din 2009, CC a admis o exceptie de neconstitutionalitate ridicata de Comisariatul pentru Societatea Civila si a constatat ca dispozitiile Legii nr. 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii, precum si pentru modificarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice sunt neconstitutionale.

Articoul 53 din Constitutie, referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, prevede la alineatul 2 ca "restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica" si ca "masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii".

De asemenea, Avocatul Poporului subliniaza ca Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice nu reglementeaza criteriile obiective pe baza carora trebuie stabilita durata stocarii datelor cu caracter personal, astfel incat sa fie garantata limitarea sa la strictul necesar. In acest sens, se considera ca legea criticata nu prevede garantii suficiente care sa permita asigurarea unei protectii eficiente a datelor fata de riscurile de abuz, precum si fata de orice accesare si utilizare ilicita a datelor cu caracter personal.

Citeste si:

Sesizarea Avocatului Poporului ar urma sa fie dezbatuta de judecatorii CC la 16 septembrie. Camera Deputatilor a adoptat in 2 iulie, cu 195 de voturi "pentru", 20 de voturi "impotriva" si 75 de abtineri, initiativa legislativa care obliga detinatorii de cartele telefonice preplatite (prepay) sa-si prezinte datele personale de identificare.

Daca va fi promulgata, legea va intra in vigoare la 1 ianuarie 2015. Cu toate acestea, legea prevede o perioada de un an, respectiv pana la 1 ianuarie 2016, pentru ca posesorii de cartele preplatite sa aiba posibilitatea de a furniza operatorilor de telefonie datele personale de identificare. In caz contrar, legea prevede anularea numarului de telefon.

Pe de alta parte, Curtea Constitutionala a decis, marti, ca Legea 82/2012, cunoscuta drept legea ”Big Brother”, este neconstitutionala, hotararea fiind luata in unanimitate. Conform unui comunicat al CC, cu unanimitate de voturi, Curtea "a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile Legii nr.82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice sunt neconstitutionale".

Legea prevede obligativitatea furnizorilor de telefonie fixa si mobila si de internet sa retina timp de 6 luni anumite date ale abonatilor care sa fie trimise, la cerere, autoritatilor din domeniul sigurantei nationale pentru actiunile de prevenire, cercetare, descoperire si urmarire a infractiunilor grave.