Este de la sine inteles ca in calitate de lider ai multe probleme pe cap si nu ai timp intotdeauna pentru a crea oportunitatile necesare dezvoltarii intregii echipe. Dar liderii adevarati isi fac timp; ei stiu ca trebuie sa se supuna unei autoevaluari si sa analizeze cu obiectivitate modul in care actiunile lor ii afecteaza pe ceilalti.

1. Te-ai purtat asa cum ti-ai fi dorit?

Este greu sa controleazi modul in care raspunzi la anumite evenimente din viata ta. Dar poti incerca. Cum faci asta? Analizand mai mult reactiile pe care le ai in situatiile imprevizibile si dificile. Asigura-te ca la sfarsitul fiecarei zile te gandesti la atitudinea pe care ar fi trebuit sa o ai dar pe care nu ai adoptat-o din anumite motive. Poate ca teama de esec te-a impiedicat sa investesti efort si timp intr-un anumit proiect; afla care sunt motivele adevarate si incearca sa le confrunti pentru a le reduce din efectul pe care il au asupra ta.

2. Ce anume te-a motivat sa termini o sarcina?

“Motivatia este forta care te impinge sa progresezi” ;de aceea este bine sa te concentrezi pe lucrurile care te motiveaza sa actionezi, potrivit Inc.com. Intelegand ceea ce te face sa fii mai motivat vei sti cum sa te folosesti de factorii respectivi pentru a-ti creste motivatia data viitoare cand nu te vei simti in stare sa te apuci de o sarcina. De exemplu, gandul ca poti deveni un lider pe care ceilalti se pot baza iti da un imbold; te vei implica mai mult in rezolvarea unei probleme cu care se confrunta acestia.

3. Ce ai facut astazi te poate ajuta sa iti atingi obiectivele pe viitor?

Fii cat mai sincer: nu trebuie sa excluzi posibilitatea ca poate ai acordat atentie unor sarcini nefolositoare care nu contribuie prea mult la realizarea planului tau. Pentru a nu te lasa prins in activitati mai putin importante fa-ti o lista cu prioritatile tale; asta te va determina sa iti organizezi gandurile mai bine si sa stabilesti pasii pe care trebuie sa ii faci pentru a-ti atinge obiectivele.

4. Cu ce obstacole te-ai confruntat?

Atunci cand iei in considerare problemele pe care le-ai avut de rezolvat, poti acorda mai multa atentie modului in care ai facut fata acestora. Analizand obstacolele pe care le-ai depasit nu numai ca te va face sa actionezi diferit in viitor dar te si va face sa fii constient de slabiciunile tale si ale echipei pe care le poti depasi purtand o discutie cu ceilalti membri. In plus, asta iti si va da incredere in propriile forte intrucat indiferent de modul in care ai solutionat o problema important este ca ai avut puterea de a trece peste aceasta.

5. Ai ajutat pe cineva sa progreseze?

“Liderii buni se concentreaza atat asupra succesului celor din jurul lor cat si asupra propriilor realizari”, potrivit Entrepreneur.com. Nu este neaparat nevoie sa faci un gest maret pentru a-ti ajuta echipa insa este important sa le arati celorlalti ca pentru tine conteaza si obiectivele lor. Cel mai usor mod ce a face acest lucru este sa le explici unde au gresit si ce ar putea face pentru a progresa.

6. Ce nu trebuie sa mai faci?

Cel mai probabil ai cateva obiceiuri proaste care te impedica sa ai parte de rezultate bune. Fie ca este vorba de procrastinare sau de orice alt mod neproductiv de a-ti petrece timpul, trebuie sa iti depasesti limitele pentru a lua decizii bune dar si pentru a fi o sursa de inspiratie pentru ceilalti.

7. Pentru ce esti recunoscator?

Recunostinta este una dintre cele mai folositoare resurse interioare de care te poti folosi atat in zilele bune cat si in cele mai putin placute. Sa fii mereu constient de lucrurile care chiar conteaza pentru tine te face sa te concentrezi mai mult pe aspectul pozitiv al vietii astfel incat sa iei deciziile corecte pentru a-ti atinge telurile. Exista posibilitatea ca atunci cand esti multumit de ceea ce ai, sa abordezi cu mai mult entuziasm provocarile care apar pe parcurs.

8. Ce schimbari ai putea face?

Potrivit Forbes.com, cu toate ca adoptarea unui comportament nou este o provocare intrucat iti poate expune slabiciunile, aceasta este un bun mod de a cultiva o relatie mai buna cu angajatii si colegii tai, cata vreme este vorba despre o schimbare pozitiva. Ai putea sa le intelegi mai bine nevoile, ascultand cu adevarat ceea ce au acestia de zis.

9. La ce ar trebui sa renunti?

Chiar daca esti lider asta nu inseamna ca trebuie sa faci totul; inconjoara-te de o echipa in care stii ca poti avea incredere astfel incat sa nu fie nevoie ca tu sa iei toate deciziile. Accepta ajutorul celorlalti cand simti ca nu poti face fata singur sarcinilor. Nu numai ca in acest fel vei progresa mai mult dar vei si contribui la crearea unui mediu de lucru bazat pe colaborare.

Sursa foto: Stanca, Shutterstock.com