In ultimii ani, industria turistica din Romania a cunoscut o dezvoltare considerabila a turismului pentru cumparaturi, dovada stand in acest sens numarul din ce in ce mai mare de pachete dedicate exclusiv shoppingului in marile orase ale lumii, pe care operatorii locali si le-au adaugat in portofolii, oferte concentrate, asa cum era si firesc, in cele doua mari perioade de reduceri (ianuarie - februarie si iulie - august).
In ultimul timp shopping-ul a devenit un mod de a-ti petrece timpul liber, o pasiune, o arta, un sport urban, un mod de a te rasfata, un stil de viata. Se vorbeste atat despre dependenta de shopping, cat si despre efectele psihice curative sau benefice ale acestuia.

"Pana la urma cine a spus ca banii nu aduc fericirea nu a stiut exact unde sa mearga la shopping", sustine Cristian Francu, managing partner Klever Travel.

Romanii au prins gustul shoppingului

Pana nu demult la shopping mergeau romanii cu venituri peste medii. Multi cautau sa isi cumpere de afara haine de marca pentru a isi forma o imagine sau pentru a evita falsurile care abundau piata autohtona. Si, de ce sa nu recunoastem, au existat si inca exista multe branduri care inca nu se gasesc in tara.

In ultimii ani insa, romanii au prins gustul shoppingului ca si motiv principal al calatoriei. Posibilitatile de transport si tarifele acestora s-au inbunatatit odata cu intrarea pe piata a operatorilor low cost. in plus, atat clientii, cat si prestatorii de servicii au descoperit calendarul si mecanismul reducerilor in marile orase europene sau festivalurile precum cel din Dubai. "Excursiile de shopping isi au rostul chiar si in timpul sarbatorilor de iarna fiindca, daca in tara mai totul se scumpeste si promotiile sunt inselatoare, in majoritatea oraselor mari din Europa exista reduceri reale datorate volumului mult mai mare de cumparaturi din luna decembrie", este de parere Francu.

"Daca acum 3 ani de zile, turistii nostri calatoreau in scop exclusiv de relaxare, preturile mici ale pachetelor turistice ii fac sa revina acum si de cate 2-3 ori pe an pentru shopping. Am ajuns astfel la procente de 15-18% de turisti ce achizitioneaza pachete de servicii turistice exclusiv din prisma shoppingului. Mai mult de 40% dintre ei insa achizitioneaza la destinatie excursii optionale dedicate shoppingului. Pe termen scurt este evidenta cresterea acestui segemnt de turism bazat pe cresterea nivelului de trai din Romania, dar si pe dezinhibitia de a calatori in strainatate pentru cumparaturi, ori constientizarea posibilitatii de a imbina relaxarea (leisure) cu shoppingul", au declarat, pentru Wall-Street, reprezentantii Best Reisen.

"Dupa nebunia sarbatorilor de Iarna si a Revelionului, luna ianuarie era una aproape moarta pentru agentiile de turism. Pe langa impatimitii schiului si sporturilor de iarna si in afara turistilor de business putini romani mai plecau in vacante sau mini vacante in ianuarie si februarie. Insa s-a creat deja un grup tinta concret si real al turistilor de shopping. Numarul acestora va creste cu siguranta in perioada urmatoare, odata cu cresterea veniturilor, a asteptarilor si a gradului de informare a publicului din Romania. Inca suntem in stadiul in care multi romani descopera uimiti ca in strainatate (unde salariile sunt mai mari si puterea de cumparare este mai mare) pot cumpara anumite produse la preturi mai mici decat in tara", puncteaza Francu.

"Inca mai e multa atractivitate si diversitate in shoppingul de afara, de aici acest turism de cumparaturi, care, pe termen scurt va continua tendinta de crestere manifestata in ultimii ani", concluzioneaza Cristina Irimia, director de marketing in cadrul unuia dintre cei mai importanti operatori turistici de pe piata locala, J’Info Tours.

Ce destinatii de shopping prefera romanii?

Operatorii locali promoveaza in aceasta perioada Dubai, Milano, Madrid, Viena, Paris, Istanbul, considerate cele mai populare destinatii de shopping.

Budapesta a fost si ramane o destinatie foarte apreciata de romani si datorita distantei relativ mici de parcurs pana acolo. Mai nou, se pare ca romanii din Sudul tarii merg la cumparaturi in Bulgaria. Cei din Giurgiu merg adesea la Ruse, insa multi bucuresteni ajung chiar la Varna pentru cumparaturi.

In ultimii ani insa, turistii romani au descoperit Egiptul si Tunisia. "Majoritatea charterelor din Tunsia se intorc pline de genti din piele cumparate la preturi exceptionale si adesea pline cu o serie de alte suveniruri. Iar Egiptul ofera o gama atat de larga de produse si o plaja atat de mare de produse incat abia in a doua sau a treia vizita in bazar descoperi cat de jos pot fi negociate preturile si ce reduceri incredibile pentru un european poti obtine", sustine Francu. "Asadar, pariul meu este ca in curand, Egiptul si chiar Tunisia isi vor depasi si ele statutul de destinatie exotica de vara si vor deveni la randul lor destinatii speciale de shopping. Practic in Egipt ai parte de adevarata negociere in stil arab si poti obtine aceleasi produse pe care le-ai negociat dur in Turcia la preturi mult mai mici. Si desi te bucuri ca ai impus un tarif extrem de mic, intotdeauna vanzatorul castiga".

Europenii prefera Tunisia, Egipt si Thailanda


Dintre destinatiile oferite la nivel european de Best Resien, cele mai cautate locatii de shopping sunt orasele Sousse din Tunisia, Cairo din Egipt, precum si cateva orase din Thailanda, aceasta din urma fiind indragita pentru articolele vestimentare din in si bumbac, obiectele de artizanat si pentru gama larga de condimente respectiv articole Feng Shui. O caracteristica comuna a acestor destinatii o constituie negocierea, pretul produselor achizitionate depinzand in totalitate de abilitatile de negociator si de rabdarea clientului.

In Tunisia clientii pot negocia pentru diferite produse din piele (in special haine, posete, valize, palarii, pantofi, etc), imbracaminte, obiecte de artizanat, bijuterii din argint si covoare tesute in stil oriental. In oferta Best Reisen, un sejur de 8 zile/7 nopti in Tunisia costa doar 209 euro cu toate taxele incluse, transport avion, transferuri, asistenta turistica, cazare cu mic dejun si cina la un hotel de 3* si 269 euro la un hotel de 5*.

In Cairo se afla unul dintre cele mai mari bazare din lume: Khan el Khalili, unde clientii pot achizitiona obiecte de artizanat, parfumuri orientale, bijuterii din argint si aur, articole de imbracaminte din bumbac de calitate, covoare tesute in stil oriental. Si tot in oferta Best Reisen, un sejur de 8 zile/7 nopti in Egipt costa doar 369 euro cu toate taxele incluse (inclusiv viza turistica), transport avion, transferuri, asistenta turistica, cazare cu mic dejun si cina la un hotel de 3* si 409 euro la un hotel de 5*.

In oferta locala, la destinatie, turistii gasesc excursii adresate exclusiv shoppingului, ei fiind consiliati de asistentii locali in achizitionarea la cel mai bun pret a produselor dorite. "Si unde altundeva decat in tarile arabe se poate practica adevaratul shopping cu farmecul negocierilor de preturi pana la ultimul cent?", se intreaba retoric reprezentantii Best Reisen.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri