Succesul unei afaceri depinde in buna masura de modul in care este planificata fiecare etapa de dezvoltare. Nu se poate porni la drum fara a avea o firma sau fara a gandi metoda de finantare a proiectului de afaceri. Pasul imediat urmator il constituie gasirea sursei de finantare. Abia dupa aceea se poate porni cu adevarat „afacerea“.

De exemplu, cineva care vrea sa puna in aplicare un proiect de afacere in domeniul IT (cursuri de informatica, depanare de calculatoare, realizari de site-uri sau tehnoredactare) are doua solutii pentru a gasi bani: banca sau institutiile care acorda finantare nerambursabila. Asadar, trebuie sa-si infiinteze mai intai o firma sau sa obtina statutul de persoana fizica autorizata. Odata trecut acest prim test, se poate duce la banca pentru a solicita un credit sau poate initia accesarea fondurilor europene de investitii.

Astfel, in Romania, un avantaj il constituie faptul ca inca mai exista domenii neexplorate sau insuficient exploatate in care se poate investi. Inca se mai poate gasi o idee de afacere care sa se dovedeasca viabila. In acest caz, exploatarea unei „nise“ sau punerea in practica a unei idei indraznete poate reprezenta cheia succesului.

Intocmirea unui plan de afaceri

Putini dintre intreprinzatorii mici si mijlocii isi pun intrebarea „Ce trebuie sa contina un plan de afaceri?“. Cuprinsul planului contine elemente cum ar fi: descrierea afacerii, planul de marketing, planul managerial si planul de marketing financiar. In plus, planul trebuie sa contina in anexe si un rezumat al afacerii, precum si proiectiile financiare.

In descrierea afacerii trebuie subliniate aspectele de baza, cum ar fi date despre produs, piata si servicii, dar si o descriere clara a ceea ce face ca afacerea sa fie „unica“. De asemenea, aici trebuie sa se regaseasca si localizarea afacerii, precum si motivele care o fac necesara.

Avand in vedere mediul competitional in care se desfasoara activitatile economice, este recomandat ca in planul de afaceri sa fie cuprinsa si o sectiune referitoare la concurenta. In urma studierii pietei, trebuie cunoscut foarte bine „inamicul“ - de la politica de preturi practicata, la reclame, sloganuri si materiale promotionale.

La capitolul referitor la situatia financiara, trebuie subliniate elementele referitoare la bugetul de start (pentru personal, taxe, licente, avize, echipamente, asigurari, publicitate, consultanta) si bugetul operational (destinat salarizarii personalului, platii asigurarilor, a taxelor, dar si a imprumuturilor contractate). Este recomandat ca atunci cand se calculeaza bugetul sa se tina cont de eventuale cheltuieli neprevazute. Dupa stabilirea prioritatilor financiare, se trece la identificarea surselor de finantare.

Sursele de finantare

Citeste si:

Finantarea desfasurarii activitatii unei societati este de mai multe feluri. Varianta cea mai simpla, dar de obicei nu si aflata la indemana, este cea realizata prin contributia proprietarilor societatii. De asemenea, la indemana intreprinzatorilor sta si investirea veniturilor excedentare rezultate din activitatea firmei.

Mai aproape de intreprinzatorii cu idei de afaceri se afla variantele de credit bancar ori finantare nerambursabila (publica sau privata). In primul caz se subintelege faptul ca un contract cu o societate bancara implica, in primul rand, garantii pentru obtinerea banilor necesari si apoi returnarea lor, precum si a unei dobanzi. In cazul accesarii unor fonduri nerambursabile, lucrurile sunt mai complexe si implica planuri de afaceri pe domenii limitate ca arie de manifestare de catre insasi programele de finantare. Incepand din 2007, fondurile structurale care pot fi accesate de intreprinzatorii romani se axeaza pe 14 domenii, printre care agricultura, infrastructura, energia, turismul, cultura, dezvoltarea capitalului uman, dar si informatizarea societatii.

Garantarea creditelor

Orice intreprinzator privat care se afla la inceputul activitatii are la dispozitie putine variante in ceea ce priveste garantarea unui credit bancar. Mai mult, valoarea creditului nu poate fi foarte mare si de obicei nu acopera necesitatile imediate de punere in functiune a afacerii. Pentru cei care au ne-voie de sume mai mari, bancile solicita garantii proportional mai mari. Fara proprietati insemnate, devine practic imposibil de obtinut un credit consistent.

Solutia in acest caz vine de la societatile specializate constituite ca fonduri de garantare a creditelor bancare. Acestea ofera sprijin in toate fazele afacerii, de la intocmirea planului de afaceri si a dosarului de creditare pana la identificarea surselor alternative de finantare. Odata intocmite documentele, societatea ofera clientilor scrisori de garantie pentru banci (sub forma scrisorilor de cautiune). Astfel, se obtin garantii care acopera pana la 70% din valoarea unui credit pe termen mediu si lung pentru investitii. Restul de 30% raman in sarcina clientului, existand varianta disponibilitatilor financiare ori a unei garantii imobiliare. Chiar si in aceste situatii, firmele specializate ofera sprijin, in general prin gasirea unor forme alternative de finantare ori prin simpla consultanta in vederea folosirii judicioase a disponibilitatilor existente.

Sfaturi de la specialisti

Inca de la inceput, de la planificarea unei afaceri si elaborarea unui proiect, proiectele au la dispozitie o retea de firme de consultanta. Acestea se implica pe tot parcursul activitatii, oferind idei si sfaturi specializate de un real folos pentru intreprinzatori.

In cazul atingerii unui impas ori chiar a unui punct critic in coordonarea si conducerea unei afaceri, apelul la consultanta specializata poate reprezenta solutia. Firmele de consultanta pot sustine mentinerea independentei si autonomiei financiare si, in ultima instanta, pastrarea capacitatii societatii de a contracta credite. Cu toate acestea, consultanta specializata nu trebuie sa constituie doar o solutie de „avarie“.