Investitiile in publicitate au scazut si anul acesta, fiind estimate la circa 300 de milioane de euro, comparativ cu 540 de milioane de euro in 2008, ultimul an de crestere pentru piata de advertising. De asemenea, suma este mai mica cu circa 2% comparativ cu anul trecut.

“Principala cauza o constituie evolutia economiei romanesti si este accentuata de dezamagirea perceputa de mediul de business in ultima perioada, in principal din cauza situatiei politice pe care o traversam. Estimarea noastra pentru 2013 este ca volumul total de publicitate va fi aproximativ egal cu cel cheltuit in 2012. In aceasta ipoteza, avand in vedere asteptarile din ce in ce mai mari ale clientilor pentru mediul online, este posibil ca procentul de buget alocat pentru acest tip de media sa creasca, ceea ce ar determina in final un buget mai mare investit in online in 2013”, explica Balotescu.

Din suma de circa 300 de milioane de euro investita de catre companii in achizitia de spatiu media anul acesta, in jur de 190 de milioane de euro (63%) a fost alocata pentru televiziune. Reclamele pentru televiziune sunt urmate de internet (cu 41 de milioane de euro), OOH ((panotaj stradal, reclame in lifturi, toalete, parcari, sali de asteptare-30 mil. euro), presa scrisa (23 mil. euro) si radio (18 mil. euro).

Internetul este singurul mediu care a crescut si in criza, insa aceasta a pornit de la o baza foarte mica de pana in 10 milioane de euro in urma cu cinci ani.

Expansiunea Google in Romania este garantata

“Cele mai importante tendinte in 2013 vor fi, evident, in zona de online.Un prim trend este mixul dintre mediul online si offline. Jucatorii care vor avea un cuvant greu de spus sunt cei care au continut si titluri cu popularitate in mediul offline, iar, in acelasi timp, au deja resurse si influenta online. O a doua tendinta, care va continua sa se manifeste, este expansiunea produselor Google. Cu un potential tehnologic si financiar precum cel al gigantului Google, dublat de un interes clar manifestat pentru Romania in ultimii ani, expansiunea este garantata. A treia tendinta este legata de dezvoltarea produselor mobile. Pentru toata lumea este evident ca potentialul pietei este din ce in ce mai mare, avand in vedere cresterea penetratrii smartphone-urilor in Romania”, mai spune Balotescu.

Managerii din piata de telecomunicatii afirma ca pana la finalul acestui an, in Romania se vor vinde circa 3-3,5 milioane de telefoane mobile, dintre care aproximativ un milion vor fi smartphone-uri. Pe de alta parte, jucatorii din domeniu evalueaza ca din cele aproximativ 23,4 de milioane de telefoane utilizate anul trecut in Romania, doar in jur de 3-4 milioane erau dispozitive smartphone, insa numarul acestor telefoane creste semnificativ de la an la an.

Citeste si:

Pe masura ce creste numarul de dispozitive mobile, tot mai multi oameni incep sa foloseasca internetul mobil, ceea ce duce la o nevoie tot mai mare de aplicatii si continut pentru aceste terminale. De altfel, numai anul acesta doua grupuri de comunicare din Romania si-au lansat agentii de comunicare pe mobil: Leo Burnett a lansat Breeze Mobile, iar grupul Lowe a lansat Mobile Works.

Media Investment este cea mai mare agentie de media de pe piata locala, cu afaceri de circa 47,2 milioane de euro si un profit net de 1,9 milioane de euro anul trecut.

Compania face parte din The Group, holding lansat in 2005 de catre Mihaela Nicola, Zoltan Szigeti si Bogdan Nicola si care de cinci ani este cel mai mare jucator pe piata locala de comunicare. The Group este format din 17agentii, insa aproximativ jumatate din businessul pe 2011 a fost generat de catre Media Investment. Grupul condus de Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti a avut anul trecut afaceri de 112 milioane de euro si profit net de 4,9 milioane de euro.

Printre principalii concurenti ai Media Investment se numara Initiative Media, Universal McCann (UM), Starcom MediaVest Group, MEC Romania si Zenith Romania.