In Romania sunt in jur de 200-300 de companii care investesc in studii de piata, majoritatea fiind multinationale.

Companiile care investesc cel mai mult in cercetare provin in general din zona de telecomunicatii, bunuri de larg consum, energie, banci. Practic, este vorba de companiile care aloca si cele mai mari bugete de marketing si provin din cele mai competitive industrii.

Jucatorii mari investesc intre 200-300.000 de euro si un milion de euro in cercetare

Jucatorii mari investesc de obicei intre 200-300.000 de euro si un milion de euro intr-un an in cercetare, dar sumele trec de un milion de euro in special in anii in care o companie are de facut o lansare importanta. Pe de alta parte, in general, un buget mic pentru cercetare de piata este sub 50.000 de euro.

“Businessul de cercetare de piata este unul destul de restrans si de specializat, nu este ca in vanzari. De asemenea, este o piata care iti ia foarte multi ani sa o inveti”, a declarat Marcu.

Marcu are peste 14 ani de experienta in cercetare, el lucrand atat pentru companii de sondare a opiniei publice (TNS si Novel Research), dar si pentru clienti (British American Tobacco). Managerul este absolvent al Facultatii de Cibernetica si Statistica Social-Economica din cadrul Academiei de Studii Economice.

Citeste si:

Antreprenorul a fondat Novel Research in 2007, alaturi de Lacramioara Birlica, dupa mai multi ani in care cei doi au lucrat in cadrul producatorului de tigari British American Tobacco, dar si pentru compania de cercetare TNS.

70-80% din bugetele de cercetare sunt pentru colectarea datelor

“Am vazut un gol pe piata in privinta analizei de piata. In jur de 70-80% din bugetele pentru cercetare merg catre culegerea datelor, dar analizele care reies sunt destul de subtiri. Am vrut sa oferim analize mai aprofundate. Pe de o parte, in companiile locale oamenii nu au cunostintele tehnice pentru analize aprofundate, in timp ce in multinationalele de cercetare se folosesc algoritmi care nu sunt cunoscuti de toata lumea. Si sunt studii care functioneaza in Statele Unite, dar in Romania nu merg. De aceea, ne si concentram pe cativa clienti carora sa le intelegem businessul”, explica cofondatorul Novel Research.

Anul trecut compania a avut o cifra de afaceri asemanatoare cu cea din 2011, cand a inregistrat venituri de 420.000 de euro, conform Ministerului de Finante. De asemenea, si profitul a fost similar cu cel din 2011, adica de 40.000 de euro.

Compania are in prezent opt angajati permanenti in Bucuresti si in jur de 400 de colaboratori care colecteaza datele pe teren in toata tara.

Lucreaza pentru BAT, Henkel, Petrom sau operatorii telecom

Novel Research lucreaza cu aproape 15 clienti, printre acestia numarandu-se BAT, JTI, cei trei mari operatori de telefonie mobile (Orange, Vodafone si Cosmote), Henkel sau Petrom. De altfel, printre studiile realizate de companie se numara cele despre contrabanda cu tigari, despre educatia financiara a romanilor sau despre nivelul de fericire al acestora.

Printre cei mai mari jucatori pe piata locala de cercetare se numara GFK Romania, Daedalus Millward Brown, Ipsos Interactive Services, Nielsen, Cegedim sau Mercury Research.