Agentiile ar trebui sa tina si ele cont de sfaturile pe care le dau clientilor lor. Atunci cand un client face apel la o agentie de publicitate, o face pentru ca spera ca va gasi acolo profesionisti ai marketing-ului, experti in relatii publice sau cei mai bine informati creatori de imagini si de afise de pe piata. Totusi, se pare ca cei din industria de publicitate isi fac foarte putina reclama. Poate nu cred in ea?

Atunci cand specialistii din agentiile de publicitate propun un plan de campanie media, ei selecteaza cu grija pentru clientii lor diferite media: ziare de mare tiraj, reviste diverse, emisiuni radio, tv etc.

Totusi e greu de gasit o reclama pentru una dintre sutele de firme existente de publicitate, media sau de PR prin presa sau pe la emisiunile populare. Despre reviste generale de lifestyle, alt instrument deseori propus clientilor, nu se discuta. Nu gasesti nici o reclama pentru facatorii de reclame.

Cei care vor sa afle despre ultimele campanii dezvoltate in Romania si ideile de succes ale agentiilor, nu au la indemana decat cateva reviste de nisa precum ar fi Campaign, Imagoo sau Media/ Advertising, reviste cu tiraje de sute de exemplare, cu distributie limitata. Desigur, multe agentii de publicitate ii sfatuiesc pe clientii lor sa dezvolte publicatii de nisa, reviste pentru constructori, medici sau motociclisti, reviste pe care sa le distribuie gratuit in mii de exemplare in atentia decidentilor si clientilor. Dar sfatul nu este aplicat si pentru revistele de nisa de publicitate.

S-ar putea crede ca agentiile fac mari eforturi de transparenta. Majoritatea sfaturilor de PR si de marketing oferite de agentii insista pe nevoie de claritate, onestitate, facilitate de acces. Clientii sunt sfatuiti sa-si faca site-uri cat mai transparente, cat mai la zi, sa fie usor accesibile si user-friendly.

O simpla privire pe internet arata ca mai putin de 20 % din cele 27 de agentii de PR listate in Books of List 2004 au un site functional la zi. Slogane gaunoase, linkuri stricate, e-mail-uri nefunctionale, interfete care nu permit dialogul cu clientii, iata cum arata marea lor majoritate.

Citeste si:

Site-urile de specialitate sunt si ele abandonate, este uitat din decembrie 2004 de exemplu. Peste 90% dintre firmele de publicitate si relatii publice listate nu ofera informatii la zi despre veniturile si clientii lor, un sfat de baza oferit sistematic acestor clienti cand vine vorba sa li se propuna un mandat de realizare a unui raport anual.

Cat despre telefonie... Agentiile folosesc cuvinte magice, customer relationship management. Adica sa ai grija de imaginea ta pana in cele mai mici detalii, chiar si in felul in care raspunzi la telefon. Ati incercat sa sunati la o agentie de publicitate? Noi am incercat, pentru acest articol, am cerut contributii la zece agentii (mari). Asteptam inca sa fim sunati inapoi.

Dar poate ca firmele de servicii nu trebuie sa-si faca reclama. Poate ca reputatia lor este suficienta pentru a atrage clientii. Desigur, e poate adevarat, dar agentiile se grabesc sa recomande bugete imense de publicitate pentru firme de servicii precum Price Waterhouse, Connex sau Ernst & Young si daca agentiile nu cred in internet si in campaniile media, in ce cred ele oare? In PR?

Nu exista inca nici o cafenea a specialistilor din publicitate, dar numai in Piata Dorobanti exista o duzina de cafenele bancare sau de afaceri.

Cu trei evenimente mari organizate anual la care participa cateva zeci de speakeri, firmele de publicitate sunt mult in urma firmelor din industria laptelui, a ambalajelor alimentare sau a producatorilor de tevi care organizeaza zeci de evenimente anuale.

Deci nici PR-ul nu pare a fi instrumentul de marketing ales de agentii. Si atunci cum comunica ele? Probabil mentinandu-si aura de mister. Fa ce spun, nu ce fac, pare a fi sloganul agentiilor de publicitate.