In 2004 companiile au dat mai multi bani pentru promovarea media, dar bugetele au fost directionate in acealeasi proportii catre diversele media ca si in anii trecuti.

In 2004 industria publicitatii a dus-o bine, spune Media Fact Book, analiza pietei media realizata, ca in fiecar an, de Initiative Romania, agentie de media afiliata Initiative Worldwide, parte a Interpublic Group. Au contribuit la asta evenimentele care au adus audienta si au schimbat grilele: Jocurile Olimpice, Campionatul European de Fotbal, alegerile locale si nationale. Toate acestea au dus la o crestere cu 20% a pietei, in comparatie cu 2003.

Cei mai multi bani au mers, dupa cum era de asteptat, la televiziuni, care asigura o audienta nationala pe bani putini, fapt ce a dus anul trecut la situatii de epuizare a spatiului pentru publicitate fara precedent.

Daca televiziunile au dus-o bine si au inregistrat o crestere de 25% fata de anul precedent, nu acelasi lucru spune studiul despre presa scrisa. Aceasta a crescut cu doar 12 procente, in conditiile in care analiza Initiative o prezinta ca pe o piata fragmentata, unde apar titluri noi, fara a creste, insa, numarul de exemplare vandute.

Radiourile au inregistrat o crestere de 14% a incasarilor din publicitate, in conditiile in care, de asemenea, piata s-a imbogatit cu o serie de nume noi anul trecut, dar si cu un sistem mai bun de masurare a audientelor. Sistem de masurare care lipseste in cazul publicitatii outdoor. Un volum mai ridicat de afisaj, insa, a fost foarte usor sesizat. Principala cauza a acestei cresteri a fost faptul ca 2004 a fost an electoral, iar campaniile sunt mari consumatoare de afisaj. Ce-i drept, anul electoral 2004 a folosit mai putin afisajul stradal decat campania din 2000. Cu toate acestea, in multe situatii s-a pus problema disponibilitatii pe termen scurt. La asta a contribuit si specificul campaniei electorale, care a avut o serie de adaptari "din mers", mai ales in cazul celei pentru alegerile locale.

Ce amai mare crestere a avut-o insa, publicitatea on line: 60% fata de 2003. S-au modifocat pe de o parte perceptia advertiserilor pentru acest media, dar si gradul de penetrare a Internetului in casele romanilor, si numarul utilizatorilor.

Citeste si:

Cine unde se promoveaza

Piata media in 2004 s-a cifrat, la rate card, la valoarea de 2.131 milioane de euro, conform TNS-AGB si Initiative. Valoarea neta, estimeaza Initiative este de 198.7 milioane euro, insa. Dar chiar si luand in calcul valoarea bruta, iti poti face o idee despre cresterea pietei si divizarea ei. 86% din bugetele de publicitate ale companiilor merg catre televiziuni, in continuare media cu cea mai mare vizibilitate. Din totalul de 2.131 milioane euro, la rate card, catre televiziuni au mers 1.840,9 milioane rate card, in timp ce presa tiparita a primit 223,8 milioane, iar radioul doar 42,8 milioane.

Cel mai mare investitor in publicitate s-a dovedit a fi si anul trecut Procter& Gamble cu un buget, la rate card, de 133.801 milioane de euro. I-a urmat Coca-Cola cu 68.105 milioane si Unilever cu 59.240 milioane. Din topul investitorilor in publicitate au iesit in 2004 Colgate-Palmolive, Elite Romania si Orange. In schimb au intrat Danone cu un buget de 44.869 milioane euro, European Drinks & Foods cu 37.934 si L'Oreal cu 37.450 milioane de euro. (S.F.)

Categoriile cele mai promovate in 2004

Categorie Mii euro*
Bere 131.802
Cosmetice 113.981
Electronice si electrocasnice 112.389
Telefonie mobila 103.627
Produse pentru ingrijirea parului 92.752
Ziare si reviste 92.122
Baututi racoritoare acidulate 88.821
Produse de igiena 82.444
Cafea 78.069
Produse lactate 77.755
Sursa: Media Fact Book 2004
- Valori exprimate la rate card