In Vest, cresterea spectaculoasa s-a oprit pentru ca piata a atins limita superioara pana la care se putea dezvolta.

De mai bine de un an, piata media se lauda cu cresteri spectaculoase la fiecare bilant. Cresteri ce sunt puse pe seama maturizarii unor sectoare economice. Domeniul bancar, serviciile financiare, sectorul auto au contribuit la aceasta. Daca nu vor fi schimbari majore in economie, cresterea va continua in acelasi ritm. Nu pentru mult timp, spun mai experimentatii vestici. In Romania si Rusia, cresterea este, inca, una mare, spre deosebire de alte tari in care aceasta s-a mai atenuat. Nu este vorba despre o scadere, ci despre o crestere temperata, ceea ce este normal pe o piata asezata si matura.

Despre cat de asezata este piata, spune Bela Nemeth Regional Director al Initiative pentru zona Central & Eastern Europe, vorbesc si topurile privind principalii investitori in publicitate. La noi conduc inca bunurile de larg consum: bere, cosmetice, electronice si electrocasnice. In vest, precum si in tari ca Cehia, Polonia sau Ungaria, domina serviciile de telecomunicatii.

Cresterea pietei de media din Romania in 2004 este una foarte mare, comparativ cu alte tari din Europa sau din regiune. Potrivit asteptarilor Initiative, cresterea la noi este si in 2005 de 20,9 procente. In timp ce in Belgia se asteapta doar 4,4%, in Ungaria 9,7%, in Cehia 3,2%, in Polonia 3,6%, in Franta 1,7%, iar in Croatia 6,1%. Germania inregistreaza si anul acesta o scadere a pietei media, de data aceasta de doar 1,9 procente. Stagnarea cresterii se datoreaza unei saturari a pietei. Saturare care va ajunge si la noi in 4-5 ani. In Ungaria, cel putin, piata a crescut ani la rand cu 20-25%, pana cand s-a atins limita superioara a cresterii.

Cresterea pietei media de la noi are in top internetul, care este asteptat sa primeasca peste 1,8 milioane de dolari, cu 75% mai mult decat in 2005. O crestere de 50 de procente este previzionata si pentru publicitatea in cinematografe. Celelalte suporturi isi impart bugetele in aceeasi ordine: televiziunea, presa scrisa, radiourile si outdoorul.

Tehnologia, suportul viitorului

Cresterea mare a internetului se inscrie in tendinta mondiala de a da mai multa atentie noilor tehnologii. Phillipe Bernard, presedintele Initiative pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa, spunea ca preocuparea majora a oamenilor de media este acum sa isi caute tot mai mult si mai atent clientii. Pe care, se pare, nu ii mai gasesc in fata televizorului sau la birou cu ziarul in mana. Categoria cea mai tintita de catre companii, aceea a tinerilor intre 18 si 35 de ani, cu studii medii si superioare, cu putere de cumparare medie si mare si independenta financiara, este din ce in ce mai greu de gasit in jurul clasicelor mijloace de comunicare. In Vest a inceput o adevarata goana dupa ei pe internet, telefoane mobile, in localurile pe care le frecventeaza si in alte locuri unde merg. Rolul tehnologiei este foarte mare aici. Dar ca si in Romania sa ii poti gasi pe telefonul mobil sau prin alte inovatii tehnologice, va trebui mai intai ca ei sa si le permita, si sa isi permita sa foloseasca si serviciile aferente sistemului.

Citeste si:

Romania raporteaza o penetrare a telefoniei mobile de circa 80 procente. Fapt care ne plaseaza intr-o pozitie de varf in Europa si in fata vecinelor din regiune. Lansarea videotelefoniei a fost anuntata cu mare elan de operatorii de telefonie mobila. Problema insa este legata de costurile pe care folosirea sistemului le presupune. Sunt manageri de top care spun ca nu isi permit acest ultim ragnet. Chiar daca si-ar putea achita facturile, considera in continuare ca este mult prea scump pentru a putea fi folosit pe o scara cat de cat importanta. Pentru clientii de publicitate, bineinteles. Asa ca vor mai trece multi ani pana cand oamenii de media de la noi vor introduce in planurile lor telefoanele mobile ca suport.

Televiziunea, in topul preferintelor

Pana atunci, televiziunea aduna spuma. Avem peste 20 de posturi tv romanesti care sunt retransmise pe cablu la nivel national. Din nou, suntem in fata altor tari din regiune. Cu ce folos, insa? Cele care conteaza si care primesc cea mai importanta parte a bugetelor media sunt tot principalele posturi tv. Cea mai mare audienta o face PRO TV, secondat de Antena 1 si TVR 1. Aceasta este si ordinea in care se face repartitia bugetelor media. Toate trei sunt canale generaliste. Insa in Vest este din ce in ce mai evident ca viitorul apartine televiziunii specializate.

Ce ne aduce integrarea

Mai multi bani pentru piata media? Nu. Dar nici declin. In Ungaria integrarea a adus o serie de clienti care nu se promoveaza in tarile ce nu fac parte din UE. Dar a adus si o serie de afaceri noi care au dus la disparitia unora dintre producatorii locali. Spre exemplu, industria berii a avut mult de suferit. O noua lege aparuta in Germania ii obliga pe producatorii de bere de acolo sa recicleze cutiile aruncate. Chestiune ce inseamna costuri in plus pentru ei. Asa ca au mutat productia in Ungaria, omorand o parte dintre producatorii locali de bere. In Ungaria, cel mai activ sector pe piata media este cel al berii, principalul investitor in promovare fiind Brau Union.

Cati bani fac in 2005

Mass-media Mii dolari
Televiziune - 144.200
Radio - 17.253
Presa scrisa - 87.550
Outdoor - 19.055
Cinema - 2.318
Internet - 1.803
Total - 272.178
Sursa: The Initiative Special Report