Alex Putineanu are 29 de ani si conduce o companie “pe val”, specializata intr-un domeniu de viitor – mobile marketing-ul.

Mobile Works, parte a Lowe Romania, a fost lansata in februarie 2012, obtinand o serie de premii importante in 2013, printre ele numarandu-se Best Mobile App la IAB Mixx Awards 2013 sau doua premii castigate la categoria Best New Technology Campaign pentru Beck’s “Vezi dincolo de eticheta” si aplicatia Orange Explorer.

“Imi place cand vad jurnalisti care se aseaza la masa si-si deschid tableta! Confirma, daca mai era nevoie, faptul ca asistam la o penetrare din ce in ce mai mare a mobile-ului si a tabletelor, in particular”, exclama Alex Putineanu, chiar cand ma pregateam de inceperea propriu-zisa a dialogului.

Penetrarea smartphone-urilor o sa fie la finalul anului curent de circa 40%, la inceputul anului fiind de 28%, explica Putineanu. 47% dintre utilizatorii de telefoane au acces la Internet de pe ele.

Wall-Street.ro
: Cum ai caracteriza, in trei cuvinte sau termeni, piata de mobile din Romania in 2013?
Alex Putineanu: Expansiva, maturizata si necesitate.

W-S.ro: De ce “necesitate”?
AP: Eu zic, si chiar imi place asta, ca 2012 a fost sfarsitul inceputului pentru mobile marketing in Romania, din mai multe motive. In primul rand, penetrarea a ajuns la un nivel foarte bun – 28%, cu spuneam, comparabil cu Europa de Vest.

Majoritatea clientilor este aici – are smartphone, are o relatie deosebita cu el si ii poti targeta si interesa. Daca vorbim de tineri, de studenti, deja penetrarea smartphone-urilor este de peste 90%.

W-S.ro: Revenind la “necesitate”…
AP: Da, vorbim de necesitate pentru ca avem o conexiune personala cu telefonul, trebuie sa fii acolo! Majoritatea brandurilor mai inovative sunt deja acolo si daca nu te indrepti, pierzi. Nu mai poti spune ca este un lux sa ai un site mobil, oamenii navigheaza Internetul de pe mobil foarte mult. Experienta unui site de desktop de pe mobil e horror.

W-S.ro: Cat va fi valoarea pietei de mobile anul acesta?
AP: Anul trecut a fost 7-8 mil. euro, anul acesta va creste pana la 10-11 mil. euro. Cresterea se datoreste in principiu evolutiei mobile Internet-ului si a aplicatiilor, campaniilor integrate, augmented reality. SMS-ul ramane predominant.

W-S.ro: SMS-ul pierde teren?
AP: Nu as zice ca pierde teren, SMS-ul ramane acolo. Ca si valoare, scade putin pentru ca pretul per unitate scade. Si operatorii scad preturile, foarte putin, dar le scad. Deci chiar daca ramane la acelasi volum, valoare in euro se va reduce.

Aplicatiile si mobile Internet nu vor lua din aceasta parte, o completeaza.

W-S.ro: In cei trei termeni nu ai mentionat “aplicatii”.
AP: Atunci cand vorbim de maturizare, vorbim automat si de aplicatii. Chiar acum avem un proiect foarte-foarte mare unde nu mai vezi intai componenta de online, amplificata cu aplicatii, ci vezi direct aplicatia de mobile.

W-S.ro: Poti sa-mi spui despre ce este vorba?
AP: Nu pot, peste o luna si ceva o sa transmitem. Oricum, aplicatiile o sa fie un “main driver” in viitor pentru ca piata s-a maturizat, avand deja SMS, mobile net si, mai recent, aceste aplicatii. Deja poti face campanii integrate cu toate.

Cei ce au iOS folosesc gadget-urile mai coerent, mai constant, decat cei ce au Android

W-S.ro: Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati cand mergeti spre clienti pentru a propune o campanie mobile?
AP: (zambind) In 2013 sau 2012? In 2013 este de vis, fata de 2012. Ma incanta foarte tare ca am avansat asa repede. In 2012 trebuia sa explicam ce este acela mobile marketing, sa explicam de ce poate fi o chestiune foarte importanta si interesanta. Ba chiar aratam ce este un smartphone, ce face o aplicatie, cum arata o platforma optimizata. Jumatate din prezentare asta faceam.

Anul acesta, fiind un subiect atat de fierbinte, toate lumea cunoaste lucrurile de baza deci putem sa ne concentram pe proiectul in sine. Deja nu mai vinzi definitia ci produsul. Nu mai incercam sa cream demand ci incercam sa-l satisfacem.

W-S.ro: Da-mi exemplu de o aplicatie romaneasca si apoi una internationala care iti plac, si de ce?
AP: (dupa un moment de gandire) O sa spun ca Prim Ajutor este preferata mea, fiind o aplicatie extrem de simpla si extrem de utila. Se pune accent pe simplitate pe mobile, nu trebuie sa fie cel mai “flashy” lucru pe care poti sa-l oferi, cu cea mai noua tehnologie! Nu, trebuie sa stii ce vor oamenii – vor utilitate, sau entertainment? Acesta din urma, la ce nivel trebuie sa fie? Cat “pot inghiti”? Cat de complexa trebuie sa fie? Crucea Rosie este o aplicatie simpla, cu informatii utile, modul de prezentare este rapid si eficient, user friendly, intuitiv.

Aceasta este una dintre provocarile principale in mobile marketing – tot ceea ce faci trebuie sa fie intuitiv. Tocmai pentru ca este atat de personal.

W-S.ro: iOS sau Android?
AP: Androidul are cel mai mare reach. iOS are cel mai mare usage.

W-S.ro: In Romania care este ponderea intre cele doua?
AP: iOS are 22%, Android circa 50%, conform StatCounter in aprilie 2013. Daca un client ma intreaba daca sa faca o campanie pe iOS sau pe Android, eu o sa-i raspund intotdeuna ca pe iOS.

Citeste si:

W-S.ro: Nu e mai normal pe Android, avand in vedere reach-ul mai mare al Android?
AP: Nu, pentru ca rata de utilizare a iOS este mult mai crescuta comparat cu rata de utilizare a Android. Modul in care utilizatorii de iOS isi folosesc gadget-urile este mai coerent, mai constant, mai avansat decat utilizatorii de Android. Deci desi ponderea celor cu Android este mai mare, cei cu iPhone CHIAR isi folosesc telefonul. Chiar am facut teste pe asta.

Cu 5.000 de euro as face, clar, o campanie SMS

W-S.ro: Intorcandu-ne putin: in Romania ti-a placut aplicatia Prim Ajutor. Dar pe international?
AP: O campanie foarte buna trebuie sa contina o poveste, un concept, trebuie sa inteleaga o nevoie a utilizatorilor. Ultima aplicatie la care ne-am uitat, care mi s-a parut fenomenala, se numeste Lumosity, o aplicatie ce te ajuta sa-ti antrenezi creierul. Iti da in fiecare zi exercitii pentru minte. Este foarte buna, dovada cei peste 50 mil. utilizatori, si nu este gratis.

W-S.ro: In Romania prind mai mult aplicatiile platite decat cele freemium?
AP: In afara prind in general aceleasi lucruri care prind si in Romania, singura diferenta fiind ca sunt la o scara mai larga – vorbesti pentru tot publicul vorbitor de engleza, pana la urma. Pentru a-ti raspunde la intrebare, nu. Prind mai ales freemium si free, din pacate nu am statistici.

Noi suntem mai economi, asta este explicatia mea personala.

W-S.ro: Cam de la cat poate porni pretul unei campanii exclusiv pe mobile si la ce pret ar duce o campanie integrata, complexa?
AP: Depinde foarte mult, intrebarea este similara cu “cam cat costa o masina?”. Difera extrem de mult. Noi nu judecam campaniile in termen de cost ci in termen de potential de return – daca o campanie costa 10.000 euro, ar trebui ca returnul sa fie 15.000 euro. Partea buna este ca mobile-ul este un mediu masurabil. Utilizatorul poate fi urmarit pana in momentul achizitiei. Deci nu te uiti la cost, ci la return.

W-S.ro: Sa o luam altfel atunci: cate campanii ati avut in primele sase luni ale anului?
AP: (gandindu-se) Cam cate am facut anul trecut.

W-S.ro: Si care este media pretului acestor campanii?
AP: Cat costa o masina?

W-S.ro: Acum te intreb insa ceva practic, masurabil.
AP: Da, dar difera foarte mult campaniile, complexitatea lor, unele se intind pe mai multe medii, unele au augmented, altele SMS si asa mai departe. Asa ca daca zic o medie intre produsele acestea, nu e relevant. Oricum, valoarea medie per proiect este mai mare decat anul trecut.

W-S.ro
: Daca tu ai avea 5.000 de euro pentru a investi intr-o campanie, avand un magazin mic de retail, in ce ai investi?
AP: SMS, fara nici cel mai mic dubiu. Si-ti zic si de ce: am avut o campanie pentru Stilago, http://www.stilago.ro/club/login un fashion retailer, in care cu o singura campanie, intr-o singura zi, am crescut vanzarile cu peste 300%. Am folosit baza lor de clienti.

Ar ajuta ca utilizatorii de smartphone-uri sa fie “mai literate”

W-S.ro: A prins augmented reality si in Romania? Dar QR codes?
AP: Augmented a prins si la noi – din 3-4 campanii, avem una si cu asa ceva. QR code-urile merg bine in afara, au inceput si in Romania. Este insa inca in stadiu incipient, nu exista date oficiale.

Daca targetezi insa o campanie de QR codes catre un public care stii ca foloseste asa ceva, poti avea rezultate foarte bune. Pana cand vom sti insa ca trebuie sa downloadam cititoare, ce este un QR code, va mai dura probabil.

W-S.ro: Care va fi viitorul campaniilor mobile in urmatorii trei ani?
AP: Clientii vor intelege bine importanta si componentele mobile marketing-ului. Complexitatea campaniilor din Romania este deja similara cu cea din afara.

W-S.ro: Daca ai putea modifica ceva/orice la mobile marketing, ce ai modifica?
AP: Piata este intr-un loc foarte bun, chiar “exciting” 2013. Este exact punctul in care decoleaza, clientii prind oportunitati. Nu as maturiza piata mai repede, este o curba a invatarii prin care trebuie sa treaca toata lumea. N-as grabi rata de adoptie a smartphone-urilor, din punctul nostru de vedere merge foarte bine.

78% dintre utilizatorii de smartphone-uri au intre 25-45 de ani. Acesta este target-ul clientilor nostri, in general. Ce ne-ar ajuta ar fi daca o proportie mai mare de utilizatori ar fi “mai literate” in ceea ce priveste utilizarea smartphone-urilor.

W-S.ro: Adica?
AP: Adica sa il foloseasca la potential maxim. Mai sunt oameni care au telefon mobil si nu stiu sa foloseasca decat Facebook dar nu inteleg ca poate fi mult mai mult de atat. Acest lucru se schimba insa, pe masura ce intreaga piata, atat operatorii telecom cat si noi, facem push-uri.

W-S.ro: Ce companii consideri ca nu se potrivesc in mediul mobile?
AP: Nu exista. Te uiti la targetul tau, cum folosesc mobilul, si ii tintesti. De exemplu o vulcanizare poate face o campanie de SMS catre clientii lor, de location based advertising si asa mai departe.

W-S.ro: Ce best practices aveti in cazul campaniilor SMS, cele mai raspandite (si) in prezent?
AP: Primul lucru este personalizarea, apoi sa poti sa-l citesti “fara sa respiri”.

W-S.ro: Eu le citesc in gand…
AP: (zambind) Le citesti cu voce tare si daca trebuie sa respiri, nu este o campanie buna. Trebuie sa asimilezi toata informatia de acolo deodata, altfel e mai greu de asimilat. De asemenea, trebuie sa ai toate informatiile necesare pentru a putea lua o decizie pe loc – ce vrei sa-i dai, cand vrei sa-i dai, care este beneficiul lui si de unde.

W-S.ro: Care sunt dorintele tale la nivel de piata, incluzand si concurenta, pentru anii viitori?
AP: As vrea ca toti concurentii sa se foloseasca cat mai mult de partea aceasta de creativitate si de inovatie pe mobile. Sa nu mai vedem aplicatii de dragul de a face o aplicatie, sa nu mai vedem aplicatii facute atat de prost incat nimeni sa nu vrea sa le utilizeze. De asemenea, sa nu mai vedem campanii QR care nu functioneaza sau nu au scop-uri in spate. Spam-ul pe SMS a trecut, fata de expunerea de acum cativa ani. Deci haideti sa punem user-ul pe primul loc, sa ne asiguram ca atunci cand utilizatorul scoate telefonul din buzunar sa nu regrete, ci din contra.

Consideri ca mobile marketing-ul va evolua puternic in viitor? Care sunt campaniile si aplicatiile tale preferate? Wall-Street.ro
te incurajeaza sa comentezi.