Immpuls apreciaza ca cel putin 500.000 mp din centrele comerciale existente necesita operatiuni de adaptare la conditiile si tendintele de piata. Cu investitii de pana la 500 euro/mp, costurile de refurbishment pentru mall-urile existente s-ar ridica la peste 200 mil. euro. Din totalul lucrarilor, reconversiile si extinderile pentru imbunatatirea mixului de chiriasi reprezinta 40% din valoarea investitiilor necesare unui centru comercial.

„Face-lift-ul interior si exterior face in general parte din ciclul normal de viata al mall-urilor in orice piata. Insa centrele comerciale existente din Romania trebuie sa faca mai mult si sa investeasca in modificari functionale care sa imbunatateasca mixul de chiriasi pentru a capitaliza oportunitatile si tendintele consumatorilor sau pur si simplu pentru a supravietui”, declara Tudor Popp, managing partener Immpuls Real Estate Solutions, companie care pe 7 mai va organiza conferinta „The Future of Shopping Centers in Romania”.

„Facilitatile de entertainment si petrecere a timpului liber sunt elementele cheie ale mall-ul social. Vom vedea in perioada urmatoare completarea zonelor de food court cu casual dining si cresterea tipului si a calitatii ofertei de entertainment. Concomitent, proprietarii de mall-uri trebuie sa valorifice piata de cinema, care, desi in crestere cu 14% anul trecut, are inca o rata de penetrare scazuta de 0,45, in comparatie cu alte piete, unde raportul dintre bilelete vandute si populatia totala este de 0,9 (Polonia), 1,1 (Cehia), 1,8 (Austria) si 3 (Franta)”, completeaza Popp.

Proiectele de modernizare includ operatiuni de face-lift (imbunatatirea esteticii prin materiale si design - care necesita in medie 30% din investitiile totale), reconversii functionale si extinderi (cu o pondere de 40% din costuri), precum si upgrade tehnic, pentru a respecta cerintele retailerilor internationali sau nevoia de eficientizare a costurilor (imbunatatiri care reprezinta aproximativ 30% din investitiile de modernizare).