Centrele comerciale de mari dimensiuni au impanzit Romania in poate una dintre cele mai mari revolutii imobiliare care au inceput sa schimbe fata marilor orase de din tara dupa anii 2000.

Investitiile in marile centre comerciale au ajuns sa se ridice la ordinul sutelor de milioane de euro, insa toate aceste angajamente investitionale trebuie sustinute anual cu alte milioane de euro, costuri necesare pentru buna desfasurare a activitatii in spatiile comerciale vizitate de milioane de romani si straini.

Specialistii din piata vorbesc despre cheltuieli care se ridica la milioane de euro in functie si de suprafata de care dispune spatiul comercial, dar si de situatiile cu care se confrunta un astfel de punct de atractie pe parcursul unui an.

“In functie de dimensiunile si <<varsta>> centrului comercial, costurile intretinerii variaza si incep de la 1,5 milioane de euro/an. Aceste costuri sunt extrem de sensibile la variatiile salariului minim pe economie, ale pretului pe unitate la utilitati si la climatul socio-economic general”, sustine Corina Stamate (foto mai jos), center manager in cadrul companiei de consultanta imobiliara JLL Romania.

Echinpa de management a unui centru comercial este gandita in functie de specificul structurii, a dimensiunii, in ce masura alte servicii sunt subcontractate etc. O structura des intalnita este cea formata dintr-un center manager, operations manager, marketing manager (cu 1-2 oameni in subordine), financial manager (1-2 oameni in subordine), leasing manager si un asistent – fiecare dintre aceste persoane avand atributii clar definite, revenindu-le rolul de a asigura buna desfasurare si controlul intregii activitati in zecile de mii de metri pastrati de petrecere a timpului liber al vizitatorilor.

“Intr-un centru comercial exista un set de reguli sau mai bine spus, masuri administrative pentru diverse potentiale situatii: de la inundatii, la furturi, accidentari, incendiu etc. Fiecare furnizor are consemne particulare in ceea ce priveste activitatea sa dar si cum sa actioneze in sinergie cu ceilalti prestatori, in caz de nevoie. Ca orice situatie de criza si intr-un centru comercial, in primul rand se incearca inlaturarea sau diminuarea cauzei declansatoare, asigurand in acelasi timp protectia vizitatorilor, in caz ca este necesar. Serviciile de Securitate in aceste situatii de criza joaca un rol esential, ei fiind cei care intervin primii si anuntand mai departe personalul specializat in functie de incident/situatie (pompieri, echipa tehnica etc.)”, a mai adaugat managerul din cadrul JLL.

In opinia specialistilor din domeniul imobiliar, printre cele mai populare situatii neplacute cu care se pot confrunta centrele comerciale se regasesc micile inundatii pentru chiriasi, furturile, diverse deteriorari ale bunurilor centrelor comerciale pe timp de noapte, defectiuni tehnice inopinate la anumite sisteme care asigura ambientul centrului commercial etc.

“Daca discutam despre furturi acestea difera in functie de zona si gradul de risc al acesteia, dar si in functie de marimea centrului comercial. Din punct de vedere numeric variaza de la 1-2 furturi/luna la 5-6 in cele mai neplacute scenarii. Ceea ce este important de mentionat este ca fiecare chirias al unui centru comercial are indatorirea de a-si asigura bunurile, fiind raspunzator de ceea ce se petrece in interiorul magazinului sau. Centrul comercial desigur intervine, sustine si ajuta in astfel de cazuri, cooperand activ cu reprezentantii fortelor de ordine”, a mai punctat Corina Stamate.

Provocarea intr-un centru comercial: igiena si serviciile de curatenie

Poate unul dintre cele mai importante aspecte cand vine vorba de intretinerea unui proiect comercial este dat de igiena interiorului si de serviciile de curatentie.

Un indicator care arata cat de multa atentie se acorda in interiorul unui centru comercial este dat de numarul de goliri ale cosului de gunoi, cu precadere al celor din zona toaletelor, iar acest lucru denota implicarea proprietarilor de proiecte comerciale, cat si seriozitatea companiilor care asigura serviciile de curatenie.

Curatenia intr-un centru comercial este primordiala sau ar trebui sa reprezinte o prioritate pentru proprietari, atat pentru aspectul curat al proiectului, cat si pentru siguranta vizitatorilor.

“Fiecare centru comercial, prin prisma colaboratorilor sai, are in permanenta un numar de echipamente in locatie care sunt utilizate in diverse momente pe parcursul zilei. Personalul de la curatenie incepe lucrul cu cateva ore inainte de deschiderea mall-ului, acoperind in acest timp suprafetele comune. In cadrul acestui proces sunt angrenate si utilajele/echipamentele de curatenie. Dupa ora deschiderii, discutam doar de o mentinere a curateniei si de interventii punctuale acolo unde este cazul. Pentru asigurarea unui nivel de curatenie optim discutam de un minim de personal in punctele cheie: toalete, food-court, intrari principale, zona de livrare marfa, parcare. (…) Nu exista o regula in ceea ce priveste numarul de interventii, deoarece zonele cele mai importante au in permanenta personal dedicat”, a mai completat specialistul JLL.

Care sunt principalele probleme pe care le-ati intalnit intr-un centru comercial de mari dimensiuni? Ati observat o crestere a calitatii serviciilor in aceste spatii? Te incurajam sa iti expui parerea!

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri