Agentii imobiliari umfla pretul apartamentelor chiar cu 20% si conduc implicit si la dezinformarea publicului prin actiunile de promovare a unor oferte false, au declarat reprezentantii site-ului magazinuldecase.ro.
Piata este practic invadata de o oferta imobiliara falsa, care duce la supralicitarea preturilor, a declarat directorul general al site-ului magazinuldecase.ro, Matei Malos. Oferta reala de imobile scoase la vanzare, calculata pe baza anunturilor unice promovate de proprietari in media, s-a ridicat in 2006 la aproximativ 42.000 de locuinte in Bucuresti si nicidecum la aproximativ 720.000 de imobile cum aratau agentiile imobiliare, a adaugat reprezentantul site-ului.

"Daca analizam numarul ofertelor din piata ar rezulta ca agentiile imobiliare tranzactioneaza intreg Bucurestiul o data pe an, adica fiecare proprietar isi scoate casa la vanzare macar o data, insa realitatea este cu totul alta. Agentiile imobiliare de cartier, singurele care ofera de fapt servicii pe segmentul rezidential low si medium, indica o supra-saturatie a pietei, iar competitia acerba dintre acestea iese in evidenta prin avalansa de oferte false cu care inunda toate media", potrivit datelor unui studiu intern al firmei.

Reprezentantii magazinuluidecase.ro mai spun ca o alta cauza a prezentei ofertei false poate fi explicata insa si prin lipsa raspandirii serviciilor imobiliare pe baza de exclusivitate, prin care un agent imobiliar ar avea siguranta ca doar el reprezinta un client. "Inregistram o restrictionare a accesului publicului larg in conditiile in care piata ofertelor imobiliare este dominata de oferte false. Informatia reala este confiscata de agentiile imobiliare, acestea utilizand programe software care colecteaza toate anunturile din media, elimina anunturile altor agentii si ulterior le distribuie lor doar noile anunturi provenite de la proprietari", au mai spus reprezentantii magazinuldecase.

In opinia lor, efectul principal al dezinformarii este reflectat in primul rand in cresterea spectaculoasa a preturilor, iar Bucurestiul va ramane piata care a inregistrat cresteri cu peste 300% in mai putin de patru ani. "Cresterea artificiala este determinata in primul rand de modul in care sunt stabilite preturile. Atat proprietarul obisnuit, dar chiar si evaluatorii imobiliari angajati de banci, folosesc acelasi mijloc de stabilire a preturilor prin raportarea la preturile din piata. Cum preturile din piata reprezinta o oferta falsa, promovata agresiv de miile de agenti imobiliari, rezultatul este evident. Ofertele reale sunt evaluate de fapt la preturile deja supraevaluate de agenti si devin automat in ton cu piata", a adaugat Matei Malos.

Printr-un calcul realizat pe baza datelor prezente in anuntul.ro, autorii studiului mai spun ca fiecare anunt publicat de un proprietar este publicat in medie de 16,2 agentii imobiliare, iar prin propagarea unei oferte false, agentiile imobiliare de cartier obstructioneaza incheierea unei tranzactii imobiliare directe, intre cumparator si vanzator si intervin astfel in mecanismul natural al cererii si ofertei.

Prin studiul realizat, magazinuldecase indica si traseul cresterii pretului unui apartament de la proprietar la cumparator. Proprietarul publica in media un anunt de vanzare, iar in cel mai scurt timp agentiile imobiliare asalteaza proprietarul cu telefoane pentru a afla cat mai multe detalii despre imobilul scos la vanzare. Media telefoanelor primite de proprietar depaseste 100 de apeluri in primele trei zile de la data publicarii anuntului. Apoi anuntul este publicat de cel putin 16 agentii imobiliare, in medie.

"Anunturile contin un pret mai mare, pentru ca suma ceruta de proprietar este majorata nejustificat de catre agentie. Noul anunt include pretul creat de agentie si datele de contact ale acesteia, ca si cum ar fi proprietarul real", au explicat autorii studiului.

In concluzie, potrivit reprezentantilor magazinuluidecase.ro, "interventia brutala in piata a agentiilor imobiliare sporeste stresul la care e supus proprietarul, consuma mai mult din timpul cumparatorului si nu ofera acestora nici un avantaj, iar de cele mai multe ori diferenta dintre pretul cerut de vanzator si cel de incheiere a tranzactiei se regaseste in conturile agentiei".

Conform datelor furnizate de Registrul Comertului in Bucuresti functioneaza 3.651 de agentii imobiliare.

Magazinuldecase.ro este primul serviciu de tranzactii imobiliare directe din Romania. Potivit lui Malos, investitia initiala pentru infiintarea acestui serviciu a fost de 25.000 de euro, iar in perioada urmatoare intentioneaza sa mai investeasca 50.000 euro, sperand la o cifra de afaceri de 200.000 de euro. Magazinuldecase este un produs al companiei Web Content Services. Valoarea celor peste 600 de proprietatilor listate pe site este estimata in prezent la peste 60 milioane euro.

Serviciul vinde lunar intre 50 si 80 de case, timpul mediu de finalizare a tranzactiilor fiind de maxim doua luni pentru imobilele mai scumpe. intre 25-30% dintre imobile se vand in prima luna si aproximativ 50% in primele doua luni. Garsonierele si apartamentele de doua camere se vand si intr-o zi sau doua, potrivit reprezentantilor magazinuldecase. Serviciul online magazinuldecase a realizat tranzactii imobiliare de 25 milioane euro, in primele sase luni de la infiintare si estimeaza ca pana la finele acestui an suma tranzactiilor va atinge 100 milioane euro.






Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri