"Pana in prezent peste 4,2 milioane de pacienti au initializat Dosarul Electronic de Sanatate, peste 6.500 de medici completand date medicale. Totodata, 5.762 de persoane si-au studiat propriul dosar medical. In programul privind Dosarul Electronic de Sanatate au fost transmise peste 28 de milioane de documente, printre care 13 milioane de retete prescrise, peste11 milioane de fise de consultatie in cabinetele medicilor de familie si peste 3,5 milioane de bilete de trimitere. Pana in prezent, sunt peste 20.000 de accesari ale sumarului de urgenta si 836 de accesarii ale istoricului medical", a spus purtatorul de cuvant al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, informeaza Mediafax.

Dosarul Electronic de Sanatate, componenta a Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate, contine informatii medicale adunate, la nivel national, de la toti furnizorii de servicii medicale cu care pacientul a intrat in contact.

Initializarea dosarului electronic de sanatate se realizeaza, la cererea pacientului, de catre orice medic care detine semnatura electronica. La initializarea unui dosar se va incarca din Sistemul Informatic Unic Integrat(SIUI) istoricul medical al pacientului incepand cu 2010, anul din care exista sistemul centralizat.

"Trebuie sa mai facem cateva precizari: initializarea unui Dosar Electronic de Sanatate dureaza aproximativ un minut. In ultima saptamana au fost create aproape 62.000 de noi dosare in sistemul DES si 53 de pacienti s-au autentificat cel putin o data in portalul DES cu codul de identificare (CID), parola si matrice. Unicul proprietar al datelor continute in DES este pacientul. El este singurul care poate accesa acest dosar de oriunde, ori de cate ori doreste, cu ajutorul unor parole pe care medicul care constituie Dosarul Electronic de Sanatate i le va inmana. Si, foarte important, pacientul poate sa vada cine i-a accesat dosarul, ora, ziua si IP-ul calculatorului de pe care s-a facut acest lucru", a adaugat Mihaela Tanase.

Informatiile din Dosarul Electronic de Sanatate sunt structurate in cinci module: modulul "Sumar de urgenta" - accesibil tuturor medicilor in vederea realizarii actului medical, fara a fi necesar acordul pacientului, modulele "Istoric medical", "Antecedente declarate de pacient", "Documente medicale" si "Date personale" - accesibile medicilor numai cu acordul pacientilor.

Mihaela Tanase a precizat ca, pentru un pacient aflat in stare de urgenta, in care orice clipa conteaza, Rh-ul, grupa sanguina, alergiile la anumite medicamente, bolile de care sufera, precum si orice alte informatii solicitate de pacient sa fie inregistrate in "Sumarul de urgenta" sunt extrem de importante, astfel incat medicul care ii acorda primul ajutor sa ia cea mai rapida si mai corecta decizie medicala.

Citeste si:

"Dosarul Electronic de Sanatate este un instrument care va aduce beneficii atat pacientului, cat si sistemului de sanatate din Romania. Medicul va pune un diagnostic mult mai rapid si mai precis consultand acest dosar si nefiind nevoit sa se bazeze doar pe ceea ce ii relateaza pacientul. De asemenea, se vor putea evita cheltuielile din sistem pentru plata dublelor investigatii. Atunci cand medicul va vedea in dosarul pacientului ca acesta a efectuat de curand setul de analize pe care voia sa i-l prescrie, acesta va recomanda investigatii suplimentare sau mai amanuntite, necesare pentru punerea unui diagnostic cat mai precis", a adaugat Tanase.

CNAS a accesat fonduri europene pentru extinderea Dosarului Electronic de Sanatate, pentru toate tipurile de servicii medicale. Proiectul, care va fi implementat pana in luna decembrie 2015, va continua directia deschisa prin proiectul initial al Dosarului Electronic de Sanatate, de a construi suportul informatic pentru imbunatatirea actului medical, prin consolidarea la nivel national a datelor medicale ale tuturor pacientilor.

Accesul pacientilor la propriul Dosar Electronic de Sanatate se va realiza prin intermediul unei matrice de securitate, care se elibereaza pacientilor de catre medici, in baza cardului de sanatate sau a actului de identitate. Matricea de securitate este reprezentata de un tabel cu 64 de coduri, care va fi printat pe o foaie de hartie. La accesarea DES, pacientului i se solicita introducerea unuia dintre codurile din matrice.

In cazul pierderii acestei matrice, pe baza datelor din cardul de identitate, pacientul isi poate genera singur pe calculator o noua matrice sau poate solicita acest lucru oricarui medic inregistrat in SIUI, care detine semnatura electronica.

Numarul de matrice care pot fi generate este nelimitat. Pentru acces in Dosarul Electronic de Sanatate va fi valabila ultima matrice generata. Aceste cifre cuprind atat pacientii, cat si furnizorii care au accesat aceste module cu acordul pacientilor.

Sursa foto: Medic si pacient/Shutterstock.com