Cand au lansat studioul de animatie si efecte speciale Framebreed Animation Studio, Andrei si Vasile Brovcenco au imbinat cunostintele pe care le aveau din facultate cu pasiunea pentru cinematografie. Astfel, in timp ce Vasile Brovcenco este absolvent de Politehnica, Andrei a studiat la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematrografica I.L. Caragiale.

“Facem ce este greu de facut pe platou sau imposibil. Inca din 2004 voiam sa lansam o astfel de companie si este ceva care tine de ce puteam face cel mai bine. De cand eram mici, noi desenam foarte mult si trebuie sa fii bun la desen pentru ca daca nu ai simt artistic, nu ai ce sa faci. Ai nevoie de creativitate. Ne uitam la DVD-uri cu animatii, iar acum am ajuns si sa fim admirati de oameni pe care noi ii admiram cand ne uitam la aceste filme”, spune Andrei Brovcenco (foto dreapta), cofondator si Head of 3D in cadrul agentiei FrameBreed.

Christian Tour - Plane Tickets from FrameBreed on Vimeo.

Au inceput cu o investitie de cateva sute de euro in doua calculatoare

Astfel, in 2009 si-au facut un credit de cateva sute de euro pentru a-si cumpara doua calculatoare, iar dupa jumatate de an au avut si un angajat.

Printre primii clienti s-au numarat Romprest, Pepsi si retailerul Plus (cumparat de Lidl), iar, intre timp, au ajuns cel mai cunoscut studio de animatie si efecte speciale din Romania, cei doi lucrand cu cele mai mari agentii locale de publicitate pentru realizarea de reclame.

Intre companiile de publicitate cu care au lucrat se numara Publicis, Saatchi&Saacthi, McCann Erickson, Graffiti BBDO, Propaganda, Next Advertising sau Brandstalk. Pe de alta parte, aceste spoturi TV au fost realizate pentru clienti finali precum Granini, Orange, Romprest, Pepsi, Terapia, Cosmote, Romtelecom, Christian Tour (video 1) si Kandia Dulce (ROM).

In 2013, compania a avut o cifra de afaceri de circa 256.000 de euro comparativ cu 210.000 de euro in 2012. De asemenea, in urma cu doi ani, agentia a avut un profit net de 85.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

"Anul trecut am avut in jur de 20 de proiecte in Romania (vezi video 2), in special reclame. Iar de curand ne-am ocupat de << Proiecte din trecut>>, un film de epoca pe care a trebuit sa-l facem autentic pentru vremea in care a avut loc. De obicei veniturile generate de piata locala sunt la egalitate cu cele din strainatate, insa in strainatate avem cereri in special pentru filme, filme pilot, seriale, postproductie. De asemenea, clientii din strainatate stiu sa dea feedback, cand ne cer ceva, stiu exact cat va dura, pe cand in Romania, uneori, clientii vor sa schimbe un spot intr-o zi. Intentia noastra este sa facem cat mai multe filme si seriale si sa crestem international”, spune Vasile Brovcenco (foto stanga), cofondator si director artistic al companiei.

FrameBreed Showreel 2014 from FrameBreed on Vimeo.

FrameBreed lucreaza cu clienti din SUA (California), Italia, Franta, Turcia, Anglia, Germania, Dubai sau Ucraina.

Nominalizati la echivalentul Cannes pentru regie in domeniul efectelor speciale

Cel mai important proiect din strainatate a fost realizarea partii de vizual a secventei „Sponge Bob Square Pants 4D: The Great Jelly Rescue” (vezi video 3) din cadrul seriei animate de televiziune Sponge Bob Square Pants 4D. Sponge Bob este unul din cele mai populare caractere de desen animat din Statele Unite ale Americii, produs in cadrul studioului de animatie Nickelodeon, din California.

Citeste si:

Cu acest proiect FrameBreed a si fost nominalizat la sectiunea pentru efecte speciale remarcabile in cadrul Visual Effects Society (VES ), premii care recunosc cele mai bune efecte vizuale ale anului. VES este o organizatie a industriilor de entertainment care reprezinta intreaga arie a specialistilor in efecte vizuale, incluzand artisti, supervizori tehnici, educatori, lideri de studio, specialisti in PR si marketing, producatori din toate zonele industriilor de enterteinment de la film, televiziune, reclame pana la videoclipuri si jocuri video.

„Este echivalentul Cannes pentru regie. Noi ne uitam la serial si nu stiam cat de important si popular este. Pacat ca nu este la acelasi nivel industrial si in Romania”, spune Andrei Brovcenco.

Spongebob Squarepants 4D, The Great Jelly Rescue | Breakdown from FrameBreed on Vimeo.

Cei doi frati, stabiliti in Romania, dar originari din Republica Moldova, isi doresc sa se dezvolte international in special pentru ca proiectele din strainatate sunt de realizare de efecte speciale pentru filme sau seriale. Astfel, de cele mai multe ori, si veniturile sunt mai mari.

Realizarea unui spot TV de 30 de secunde dureaza in general 3-4 saptamani, iar realizarea de efecte speciale pentru un film implica aproximativ aceeasi durata.

O reclama animata costa 15-20.000 de euro

De asemenea, costul unei reclame pentru televiziune (de circa 30 de secunde) este in jurul a 15-20.000 de euro, dar pretul poate sa fie mai mic totul depinzand de numarul de personaje, de tipul de animatie. Pe de alta parte, realizarea secventei pentru animatia Sponge Bob, cel mai mare proiect al FrameBreed, a costat peste 300.000 de euro. Suma exacta este confidentiala.

„Piata de film din Romania nu ofera inca un suport stabil. Acum in Romania suntem mai mult ca o afacere de breasla, dar trebuie sa crestem la nivel industrial. De exemplu, in Romania avem mai mult proiecte pentru reclame, iar in ultima luna si jumatate cererea pentru spoturi a fost mai mica”, explica Vasile Brovcenco.

Astfel, scaderea cererii de pe piata locala de advertising a dus la o diminuare a numarului de angajati, iar, daca anul trecut FrameBreed lucra cu 14 oameni, acum sunt zece.

Vor sa lucreze pentru cat mai multe filme si seriale

„Oamenii sunt greu de recrutat, dar ii gasesti pana la urma. Cei mai multi au lucrat inainte in productia de jocuri, dar avem angajat si un medic. Lucram cu modulatori, animatori, directori tehnici, dar toti au aceeasi pasiune: cinematografia”, spune Andrei Brovcenco.

Cei doi antreprenori nu au facut estimari despre cifra de afaceri pe care ar putea sa o inregistreze anul acesta.

„Momentan avem mai multe discutii, dar nu este un business foarte previzibil, depinde foarte mult de cum abordam clientii. Insa, vrem proiecte mari, vrem sa facem efecte speciale pentru lungmetraje, vrem cat mai multe poiecte de animatie pentru seriale. Poate intr-o zi, in anii care urmeaza, o sa producem un film. Pentru ca piata ne permite, oamenii sunt talenti, iar costurile sunt mai mici fata de Vest. Oricum, credem ca o sa fie mai bine anul acesta. Acum lucrurile merg incet, dar am avansat mult ca business fata de 2013”, spune Vasile Brovcenco.