“Am lucrat pentru o companie cu 2.000 de angajati, activa in domeniul productiei, care se confrunta cu anumite probleme organizationale. Ineficientele respective generau costuri inutile in valoarea de 70.000 de euro. In urma unor sedinte de mediere la care a participat managementul companiei, problemele au fost rezolvate cu costuri minime”, spune Tutunaru, cu experienta de 10 ani in domeniul bancar.

Intre noiembrie 1998 si martie 2008, Tutunaru a lucrat in cadrul bancii ING Romania, unde a ocupat pozitiile de unit manager, respectiv agency manager. In cei 10 ani petrecuti in care a lucrat in cadrul institutiei financiare, Tutunaru a coordonat anual echipe de circa 100 de oameni.

In ultimii ani petrecuti la ING a inceput sa ofere servicii de mediere si coaching in business.

“Am vrut sa plec mai devreme de 2008 din ING pentru ca imi doream sa incep o cariera antreprenoriala care sa-mi permita sa lucrez cu tineri. Am asteptat insa implementarea sistemului de pensii private pentru ca era o experienta pe care doream sa mi-o insusesc”, spune Tutunaru, 52 de ani.

Tariful practicat de Tutunaru pentru o sedinta de mediere se ridica la circa 100 de euro. Tutunaru nu detine o licenta locala de mediator, ci preda dupa o licenta americana de mediere.

“Organizatiile ar trebui sa aplice medierea asemenea unui tratament antigripal, adica preventiv. De exemplu, una din metodele prin care se pot evita divergentele dintre managerii si restul angajatilor ar putea fi comunicarea permanenta. In cazul in care conducerea unei organizatii trebuie sa transmita un mesaj catre subalterni, acesta ar trebui livrat repetat, dar mereu sub o alta forma atractiva, astfel incat sa fie receptat de toti angajatii, indiferent de tipologia fiecaruia”, spune Tutunaru.

Adesea, intre angajatii din companii apar divergente fie pentru ca managerul nu poate sa identifice probleme inainte de aparitia lor, fie pentru ca salariatii nu sunt dispusi sa comunice cu sefii.

“Angajatii nu vor sa vorbeasca cu sefii lor despre problemele pe care le au pentru ca nu vor sa-si asume o eventuala vina, care poate duce ulterior chiar la pierderea jobului”, afirma Tutunaru.

Din cauza situatiilor conflictuale din interiorul companiilor, oamenii de afaceri ajung sa piarda destul de multi bani. Astfel, daca angajatii isi iau multe zile de concediu medical sau raman sau petrec foarte mult timp la fumat, este foarte probabil ca organizatia respectiva sa se confrunte cu anumite probleme interne.

Problemele dintre angajati pot avansa uneori pana la situatii in care este nevoie de o decizie a instantelor de judecata.

De altfel, o parte din avocatii de pe piata locala ofera si servicii de mediere.

Pentru a deveni mediator, o persoana trebuie sa aiba studii superioare, indiferent de domeniu, sa aiba o vechime in munca de cel putin trei ani, sa detina un atestat de profil acordat de Consililul de Mediere (autoritate de reglementare in domeniul medierii, care a fost infiintata in 2006) in urma parcurgerii unui curs de formare profesionala si sa nu aiba nicio condamnare juridica la activ.

In Romania exista cateva sute de mediatori, peste 20 din acestia fiind din Bucuresti, potrivit site-ului Uniunii Nationale a Mediatorilor din Romania.

Citeste si Comentariul Wall-Street Medierea, o modalitate alternativa de solutionare a conflictelor