Compania sa, Saga Business and Community, ofera solutii personalizate si organizeaza evenimente anuale al caror scop este acela de colaborare si conectare a pietei romanesti la tendintele internationale din domeniul responsabilitatii sociale si managementului reputatiei.

“Trecuta prin diverse situatii, de la criza, restructurare, inchidere de operatiuni, pana la comunicarea in timp de schimbare, am acumulat experienta unui strateg in tot ceea ce tine de managementul reputatiei si responsabilitatii sociale corporatiste. M-am orientat spre partea de training, acoperind tot ce tine de comunicare, iar din 2006 am inceput sa organizez, anual, conferinte cu tema CSR. Luna viitoare va avea loc a cincea editie a acestui eveniment”, a explicat Luminita Oprea (foto), intr-un interviu acordat Wall-Street.

Schimband mai multe job-uri de-a lungul timpului, ea a ajuns intr-un moment in care s-a hotarat sa intre intr-un business pe cont propriu. Avand ca misiune impactarea intr-un mod pozitiv a oamenilor cu care intra in contact si, implicit, a celor cu care lucreaza, din zona business, Oprea a dat start-ul conferintelor CSR.

Apoi a aparut si cartea Responsabilitatea sociala corporatista - de la teorie la practica, precum si lansarea propriei firme.

“Anii pe care i-am petrecut in companii reprezinta platforma, baza pe care imi dezvolt acum afacerea. Practic, acesti ani petrecuti in multinationale au constituit o rampa de lansare. Iar cine spune ca nu a invatat nimic din companii este nerecunoscator. Multinationalele reprezinta o scoala, pe care nu o gasesti in facultate si nici macar la un mentor”, considera ea.

In ceea ce priveste domeniul business-ului sau, Luminita Oprea crede ca CSR-ul este un segment provocator, deoarece este nisat, iar companiile din Romania nu cunosc pe cat de mult ar trebui implicatiile si beneficiile pe care le poate aduce o campanie de responsabilitate sociala.

Cu toate acestea, ea estimeaza ca, in acest an, va reprezenta cinci companii. “Imi propun sa castig atatia clienti cati pot sa tin pe o mana si sa creez pentru acestia o strategie intreaga, nu doar in zona CSR, ci si a managementului reputatiei. De asemenea, ne propunem sa lucram si pentru IMM-uri, iar cel mai probabil vom oferi acestora consultanta.”

Chiar daca Saga Business and Community a necesitat o investitie de peste 200.000 euro, reprezentanta companiei spune ca nu poate estima cand va fi amortizata.

“Investitia a fost posibila prin contractarea unui credit bancar. Daca planul nostru de business va merge asa cum ar trebui sa mearga din punctul nostru de vedere, creditul ar putea fi acoperit si intr-un an, insa depinde de cum va evolua piata, mai ales in conditiile actuale, cand companiile taie din bugetele destinate CSR-ului”, a afirmat Oprea.

Fondatoarea companiei de consultanta in CSR si managementul reputatiei nu poate estima la ce afaceri va ajunge Saga Business and Community, insa tinta este sa transforme aceasta afacere intr-un business profitabil.

Cand a inceput sa se dedice CSR-ului, sa organizeze conferintele, nu s-a gandit sa transforme actiunile sale in business.

“In Romania, in CSR, trebuie constientizata la nivel de CEO importanta acestui domeniu ca obiectiv strategic, prin care poti securiza si maximiza un business. Acest lucru nu se intampla de azi pe maine. In momentul in care se va mai lucra la nivel legislativ, nu doar la nivel de multinationale, ci si la nivel de IMM-uri, dar si voluntariat, pentru ca nu putem vorbi de CSR in absenta responsabilitatii personale, atunci abia vom putea discuta despre responsabilitate sociala corporatista.”

Ceea ce vedem pe piata la ora actuala in materie de campanii de responsabilitate sociala nu putem numi proiecte sustenabile, considera ea, poate si din cauza faptului ca nu am avut in Romania o scoala care sa instruiasca oamenii in acest domeniu.

De ce este bine sa investesti in CSR? “In primul rand, daca esti IMM si ai in plan sa te dezvolti, sa te listezi la bursa, trebuie sa ai un brand puternic, iar in acest fel nu poti ajunge daca nu faci nimic, ci daca investesti strategic in tine si in ce se afla in jurul tau, in zona de social.”

Compania Luminitei Oprea are 3 angajati si cativa colaboratori. Planurile acestora in viitorul apropiat tin de lansarea unui curs pentru angajatii din companii care pot invata mai multe despre ce inseamna si cum trebuie sa conceapa o campanie de CSR, cat si a unui ghid de responsabilitate sociala pentru jurnalisti, sustinut de un training complementar.

“In prezent, in Romania, subiectele de CSR inca sunt considerate un truc de PR, iar programele relevante nu sunt reflectate cu acuratete in mass-media. Ca o consecinta, pe de o parte, companiile neexperimentate inca initiaza activitati de CSR care nu respecta principiile unui proiect durabil, iar pe de alta parte, programele relevante in acest sens nu capteaza atentia presei”, opineaza ea.

Din 2008, Oprea preda la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii cursul de Responsibilitate sociala corporatista. Este coordonatorul regional, pe Romania, al European Association for Communications Directors, membru in comitetul director al Asociatiei Profesionistilor in Relatii Publice, are doua mastere si este in cel de al doilea an al EMBA de la Assebus.