Daca pana in prezent aviatia civila a fost scutita de aceste taxe, nivelul poluarii produs de aceasta este tot mai ridicat, astfel incat autoritatile sunt nevoite sa ia masuri.

Peste 550 de milioane de tone de gaz cu efect de sera, emanate anual in atmosfera provin din sectorul aviatic, anunta publicatia elvetiana Le Temps. Oficial, acest sector nu este responsabil decat de 2% din de emanatiile totale cu dioxid de carbon. Totusi, traficul aerian a cunoscut o crestere accelerata in ultimii ani, iar pana in 2030 acest procent este estimat ca va ajunge la 2,4%.

Cel mai recent raport realizat de revista economica Stern, subliniaza ca pana in anul 2050 procentul emantiilor provenite de la avioane se va tripla.

Impactul aviatic asupra mediului incojurator este insa mult mai ridicat decat o arata statisticile. Specialistii sustin ca cifrele rapoartelor emise nu includ toate toate tipurile de substante emanate care polueaza atmosfera. De exemplu „darele” de condens emise de avioanele cu reactii la altitudini ridicate provoaca formarea norilor si au drept consecinta directa incalzirea atmosferica.

Astfel, tot mai multe organizatii ecologice, politicieni dar si pasageri care isi doresc sa calatoreasca mult mai responsabil, fac din ce in ce mai multe presiuni asupra companiilor aeriene. Oportuniste sau nu, companiile aeriene au simtit presiunile ce vin din exterior, astfel incat din ce in ce mai multi constructori de avioane si reactoare, si-au mutiplicat in ultimile luni declaratiile conform carora doresc sa reduca cantitatea de gaz utilizata, desi nici unei companii aviatice nu ii este perceputa inca o taxa pentru utilizarea de kerosen.

Citeste si:

De asemenea, Comisia Europeana a reactionat si intentioneaza sa puna in aplicare pana in 2010 acelasi sistem de taxare pentru toate companiile din Europa care polueaza. In prezent acest sistem este aplicat in sectoarele industriale cele mai poluante. Expertii citati de publicatia The Economist estimeaza ca aceasta taxa va aduce o crestere de 54,27 de euro pentru fiecare zbor de lunga corespondenta, si jumatate pentru zborurile medii si de scurta corespondenta. Alti specialisti estimeaza o crestere intre 10% si 30% pentru pretul unui bilet, ceea ce va reprezenta un adevarat dezastru pentru companiile „low-cost”, ale caror tarife vor creste intr-un ritm alert. Astfel, pentru acestia numeroase destinatii nu vor mai fi competitive din punct de vedere al preturilor, ceea ce va conduce la pierderea unui numar important de clienti.

Constiente de numarul din ce in ce mai mare de clienti care doresc sa calatoreasca cu o companie care polueaza mai putin sau chiar deloc, un numar important de companii aeriene au actionat deja in acest sens. Astfel „Air Canada” isi invita pasagerii sa cumpere de pe site-ul internet al companiei „tichete de carbon”. Lufthansa, British Airways si Delta Airlines propun clientilor sa intre in rolul pasagerului ecologic si sa reduca cantitatea bagajelor, de exemplu.

Pentru a diminua emanatiile de CO2, un rol important il pot juca si aeroporturile din fiecare stat, prin refacerea traseelor aeriene la nivel mondial si incercarea de a le scurta, dar si prin ameliorarea controlului aerian care va permite reducerea cantitatii de carburant utilizat. Prin deschiderea unui nou culoar aerian deasupra Chinei, durata unui zbor intre Europa si Asia, ar putea fi redus cu treizeci de minute. Conform studiilor realizate de Universitatea Oxford, consecintele pentru mediul inconjurator ar fi mai mult decat benefice: 3.000 de ore de zbor castigate, 27.000 de tone de kerosen economisite si reducerea cantitatii de CO2 la peste 84.000 de tone.

Singura modalitate de reducere a poluarii la nivel mondial, pune inca probleme intrucat toata lumea trebuie sa actioneze simultan si in aceeasi directie.