Cele mai mari pierderi ale industriei au fost inregistrate de traficul de marfa, care a scazut in 2008 cu 4% (si cu 22,6% in luna decembrie), in timp ce traficul de pasageri a inregistrat o crestere modesta, de doar 1,6%, fata de 7,4%, cat a reprezentat avansul in 2007.

“Declinul de 22,6% inregistrat in decembrie a fost de-a dreptul socant si de neprevazut. Cred ca aceasta scadere oglindeste cel mai bine declinul inregistrat de comertul mondial, avand in vedere ca 35% din bunurile comercializate la nivel global sunt transportate pe calea aerului”, declara Giovanni Bisignani, director general al IATA.

Sprijinit de rezervarile facute cu multe luni inainte, traficul de leisure a raportat o scadere mai putin dramatica decat in cazul transportului de marfa, acesta scazand in ultima luna din 2008 cu doar 4,6%.

Citeste si:

Chiar daca numarul de locuri puse in vanzare au scazut cu 1,5%, companiile aeriene tot nu au putut tine pasul cu scaderea cererii, de unde a rezultat un declin de 2,4% al gradului de incarcare in decembrie, pana la 73,8%. “Liniile aeriene se lupta sa puna in concordanta capacitatea cu cererea, insa pana acesti doi factori nu vor fi la egalitate, companiile vor fi pe pierderi chiar si in conditiile unui pret foarte scazut la barilului de petrol”, mai spune oficialul IATA.

Pe plan european, cererea a scazut anul trecut cu 2,7%, iar capacitatea operatorilor aerinei s-a redus cu doar 1,5%. Factorul de incarcare a fost, in Europa, de 73,8%.

“Pentru anul acesta preconizam pierderi de inca 2,5 miliarde de dolari pentru liniile aeriene la nivel global, principalele motive pentru aceste pierderi fiind pretul de 60 de dolari per baril al combustibilului, un declin de 3% al traficului de pasageri, precum si o scadere de 5% a traficului de marfa. Veniturile totale pe care le va incasa industria aeriana in 2009 vor fi de circa 501 miliarde dolari, in scadere cu 35 miliarde dolari fata de anul trecut”, a mai declarat directorul general al IATA.