Scaderea cererii din ianuarie a dus si la o micsorare a capacitatii de zbor a operatorilor aerieni de linie cu circa 2%. Chiar si in conditiile diminuarii capacitatii de zbor gradul de ocupare al aeronavelor a inregistrat o scadere de 2,8% fata de ianuarie 2008, pana la 72,8%.

In ceea ce priveste transportul de marfa, datele sunt si mai negative: daca in decembrie 2008 traficul de marfa anuntase un declin record de 22,6%, lucrurile s-au inrautatit in prima luna a acestui an cand declinul a ajuns la 23,2%. Astfel, in ceea ce priveste segmentul cargo, ianuarie este cea de-a opta luna consecutiva de scadere.

„Semnalele de alarma sunt trase in toata industria. Fiecare regiune a raportat scaderi semnificative atat in ceea ce priveste traficul de pasageri, cat mai ales in traficul de marfa. Industria sufera de pe urma crizei financiare, iar finalul acestei perioade dificile nu este aproape”, a declarat Giovanni Bisignani, directorul general al IATA.

Pe plan european, transportul de pasageri a scazut cu 5,7%, in timp ce capacitatea de zbor a inregistrat un declin de 3,6%. Fata de luna decembrie a anului trecut scaderea a fost brusca, de 3%, de la 2,7% pana la 5,7%, din cauza ca mai multe economii europene au intrat in recesiune. Transportul de marfa a scazut in Europa cu 23%.

Citeste si:

„Singura veste buna pe care a primit-o industria la inceputul anului 2009 este faptul ca pretul petrolului este mult sub nivelul de anul trecut. Anul acesta estimam pierderi de pana la 2,5 miliarde dolari la nivelul intregii industrii”, mai spune seful IATA.

Potrivit acestuia, in timp ce alte industrii beneficiaza de sprijin guvernamental substantial pentru a depasi aceasta perioada, industria aviatica beneficiaza de ajutor modest. ”In primul rand nu este corect sa mareasca taxele in aviatie pentru a salva domeniul bancar. Aici ma refer la planurile guvernului britanic de a creste taxele de pasageri, cat si la taxele de decolare impuse de guvernul german”, a mai spus Bisignani.

Anul trecut, totalul pierderilor inregistrate de industria aviatica a ajuns pana la 5 miliarde de dolari. Cele mai mari pierderi ale industriei au fost inregistrate de traficul de marfa, care a scazut in 2008 cu 4% (cu 22,6% in luna decembrie), in timp ce traficul de pasageri a inregistrat o crestere modesta, de doar 1,6%, fata de 7,4%, cat a reprezentat avansul in 2007.