Antreprenorul Valentin Radu, CEO al platformei de optimizare a ratei de conversie Marketizator, a fost invitatul emisiunii de marti Wall Street 360, in saptamana dedicata comertului online. Valentin Radu are o experienta vasta in eCommerce, platforma Marketizator atragand peste 1.000 de clienti, atat din Romania cat si din afara tarii. Vom discuta exemple si sfaturi practice, concrete, despre cum sa cresti performanta business-ului tau online. Valentin Radu va fi speaker in cadrul ecomTeam 2015 si va sustine workshopul de UI/UX pe 2 aprilie.

Platforma Marketizator care ofera instrumente de crestere a ratei de conversie asteapta in 2015 o cifra de afaceri de in crestere cu peste 130%, pana la 350.000 euro, fata de circa 150.000 euro in 2014. Platforma este in prezent extinsa prin parteneriat si in 8 tari din strainatate si urmeaza sa intre si pe piete din Europa Centrala, prin parteneri locali, forma fiind similara unui joint venture pentru extinderea in afara.

La intrebarea ce vor clientii, Valentin Radu are un raspuns rapid: "sa converteasca", insa modul de intelegere a ceea ce inseamna cresterea ratei de conversie si strategia ce trebuie sa stea in spate difera in functie de gradul de maturitate al pietei. Astfel, pe pietele mai mici, ca grad de maturitate, multi antreprenori inca vor minuni si totul rapid. "In Romania sau in alte tari mai mici, ca Bulgaria, ne chinuim sa invatam oamenii sa aiba o strategie de optimizare a ratei de conversie din care va face parte si tool-ul nostru", pentru a avea rezultate la potentialul maxim, trebuie sa ai niste obiective, o strategie.

Traficul si conversia sunt cele doua vasle ale performantei in vanzarile online spune Valentin Radu, iar primul lucru de care ai nevoie ca magazin mic este traficul pentru ca exista un milestone in orice business. Radu da ca exemplu chiar firma sa si spune ca si ei sunt curtati de diversi investitori, dar discutiile se blocheaza la cifre pentru ca inca nu au atins cifra de 1 mil. euro, un milestone important pentru fondurile de investitii. "Pentru business angels suntem foarte apetisanti la nivelul acesta, dar la capitolul investitori lucrurile stau altfel", spune Valentin Radu. Platforma Marketizator are in prezent peste 1.500 de site-uri, fata de 600 de conturi anul trecut. Din aceste conturi circa 90% au sub 100.000 de vizite. Cresterea numarul de conturi a fost accelerata si pentru ca recent Marketizator a lansat un produs special gratuit pentru site-urile cu sub 10.000 de vizitatori, un produs care sprijina start-upurile din domeniu si care pe termen mediu si lung poate aduce, in mod evident, si noi clienti platitori pe platforma. Despre momentul in care ar putea ajunge la 1 milioan de euro, Radu evita sa vorbeasca si a explicat aceste lucruri depind foarte mult si de ce clienti noi mari semneaza, mentionand ca in prezent sunt discutii cu Samsung, iar daca acestea s-ar concretiza cifrele pot arata cu totul altfel decat preconizat in 2015.

Valentin Radu, Marketizator: Cu o drujba daca esti meserias faci sculpturi, daca nu...!

Ce sfaturi da Valentin Radu? Pentru magazinele mici Valentin Radu considera ca personalizarea ar merge perfect, inclusiv prin lansarea unor pop-upuri sau bannere care sa convinga vizitatorii. Arta aici este insa ca mesajele sa fie relevante nu enervante pentru ca aceste intrumente sunt precum "o drujba, daca esti meserias faci sculpturi, daca nu..!". Valentin Radu da urmatorul exemplu: ca magazin mic, spre exemplu, poti avea vizitatori noi care stau putin pe site, incearca sa faca ceva si pe urma intentioneaza sa iasa. In acel moment poti avea un pop-up care sa ii intrebe cu ce ii poti ajuta si care sa includa si un numar de telefon, asa apare releventa.

In ceea ce priveste magazinele mari, aici Valentin Radu spune ca se pot face lucruri aproape SF legate de personalizare, se pot targheta grupuri de persoane foarte precise. Important in domeniu este si site-ul, asa ca daca ai un produs care deja a confirmat ar fi bine sa mergi inainte cu o companie de development serioasa pentru ca degeaba ai un super produs daca ai o platforma care da rateuri.

De ce sunt abandonate cosurile de cumparaturi pe magazine online?

Cum rezolvi problema abandonului cosului de cumparaturi pe magazinele online? O problema o rezolvi, spune Valentin Radu, daca stii datele problemele. Datele cantitative pe le vezi pe Google Analytics, insa nu stii si motivele, iar primul lucru pe care trebuie sa-l faci pentru a scadea rata de abandor este sa afli aceste motive, iar pentru asta sunt survey-urile. Dupa ce afli aceste date poti face imbunatatirile necesare. "Din datele nostre, cei mai multi pleaca pentru ca nu stiu de fapt care sunt costurile totale, urmatorul motiv fiind faptul ca exista costuri de livrare", spune Valentin Radu. Seful Marketizator a explicat ca in Romania exista inca o perceptie puternica legata de faptul ca livrarile produselor online sunt gratuite si exista aceasta asteptare, iar potrivit lui Radu livrarea gratuita va deveni un standard pe masura ce retailerii vor fi nevoiti sa constientizeze ca aceasta este asteptarea si nu poti schimba paradigma. O exceptie in privinta livrarii gratuite va fi posibila prin pozitionare, valoare adaugata, exista intodeauna moduri de a pune problema, spune Valentin Radu.

Printre problemele care determina abandonul cosului este si cosul in sine, sunt multi pasi, multe intrebari, campuri care nu sunt necesari. "Numarul de pasi conteaza si apoi informatiile si fluxul comunicational. Este aproape de arta. Cand faci un website construiesti un fel de cladire in care oamenii trebuie sa poata gasi usa, sa se miste usor, sa nu se blocheze. Trebuie facut astfel incat toata lumea sa reuseasca comanda", a spus Valentin Radu, a carui companie, Marketizator, poate oferi knowledge pe acest segment, dar si un tool de testare: A/B testing, exit survey. "Poti negogia cu vizitatorii si in loc sa ii lasi sa iasa sa le dai niste vouchere", astfel poti incentiva cumparatori in functie de motivele pentru care el ar renunta la cos.

In Romania, rata de abandon a cosurilor de cumparaturi online este de circa 75%, potrivit lui Radu, la o medie globala de circa 70%. Situatia este determinata si de tendinta research online, purchase offline, spune seful Marketizator.

O problema a industriei potrivit lui Radu este ca pe piata noastra nu sunt multi specialisti CRO ( otimizarea ratei de conversie). In acest sens pentru a populariza instrumentele si zona de CRO, Marketizator organizeaza webinarii gratuite astfel incat nivelul educational sa creasca, "pentru ca nu sunt bucatari si noi vindem cutite de bucatarie", concluzioneaza seful Marketizator.

ecomTeam este organizat de wall-street.ro si fondat de 2 Parale. Partenerii evenimentului in 2015 sunt Vodafone, miniPrix, Zitex, DPD Romania, Okian si Microsoft (business lounge). Cu ocazia saptamanii magazinelor online la WSTV.ro va oferim o reducere speciala la ecomTEAM de 20%, folosind pana vineri codul ecomspecial20tv.