Trecut, prezent si viitor

Trecut, prezent si viitorIn ultimii trei ani, piata de electroretail a crescut considerabil, sustinuta de creditul de consum, de la un miliard euro in 2006 la peste 1,5 miliarde anul trecut. Segmentele de piata cu cea mai accentuata rata de crestere in tot acest rastimp au fost IT-ul si comunicatiile.

“Televizoarele vechi au fost inlocuite, la fel si echipamentele audio, ceea ce a generat o sporire a vanzarilor. In plus, interesul aratat de consumatori fata de ecologie a influentat cresterea vanzarilor de produse albe”, opineaza Ostahie.

Efectele crizei economice au inceput sa fie vizibile pentru Altex incepand cu ultimele trei luni ale lui 2008. Ca urmare a situatiei, compania a luat diverse masuri – una din cele mai importante fiind reducerea stocurilor cu circa 50%. Astfel, Altex a avut o marja operationala mai mica.

Odata cu inceputul lui 2009, situatia a inceput sa se inrautateasca. In prima jumatate a acestui an, de exemplu, vanzarile Altex au scazut cu 50 de procente, la 83 milioane euro. S-a sesizat o cadere brusca, abrupta a vanzarilor, atat la nivelul companiei, cat si in ceea ce priveste piata locala de electroretail, care a coborat si ea cu 50%.

Totusi, conform lui Dan Ostahie, criza a adus si un lucru bun – a intarziat intrarea jucatorilor internationali pe piata, astfel ca marile companii romanesti de electronice, electrocasnice si IT&C au avut mai putin de “suferit”.

Reducerea suprafetei de vanzare a magazinelor Altex, de la 105.000 mp la 96.500 mp, ar putea avea un impact negativ asupra vanzarilor companiei, care ar putea pierde din cota de piata.

Urmatorul trimestru va stabiliza piata de profil, iar din T4 2009 vom fi martorii unui reviriment al sectorului in cauza, urmand ca de anul viitor sa vedem o schimbare in bine.

“Abia din 2010 vom asista la o crestere, modesta, ce-i drept, de 10-15%. Sentimentul pozitiv din piata va incuraja cresterea vanzarilor, vor aparea noi oportunitati, poate chiar la nivelul bancherilor. Iar din 2011 nivelul de apreciere pe acest sector va fi mai accelerat si piata va ajunge la 1 – 1,1 miliarde euro, sub nivelul la care se situa inainte de criza”, considera presedintele Altex.

Totodata, el crede ca motorul dezvoltarii Romaniei sta in banci. Numai unitatile bancare, in opinia sa, pot asigura un viitor tarii, pot ajuta investitorii straini sa investeasca aici.

Insa Ostahie crede ca investitorii nu sunt bineveniti in contextul economic actual.

“Asta nu este o perioada optima pentru tranzactii, pentru achizitii. Dupa ce va trece criza si vom vedea unde ne situam, atunci vom lua in considerare si posibilitatea de a vinde Altex. Oricum, obiectivul nostru din prezent nu este supravietuirea, ci intarirea pozitiei de lider”, a spus el.

Pentru urmatorii 3-5 ani, Altex pregateste un plan de “restructurare financiara”, care se anunta a fi un proces amplu si complex, dupa cum spune Ostahie, fara a da detalii despre ceea ce inseamna asta.

Afaceri in scadere cu 40% in S2, la 104 mil. euro

Afaceri in scadere cu 40% in S2, la 104 mil. euroCristian Moanta, directorul de marketing si vanzari al Altex, estimeaza vanzari de 104 milioane euro in al doilea semestru al anului, in scadere cu 40% fata de aceeasi perioada din 2008, lucru care va pozitiona compania usor peste nivelul pietei.

"Vom inregistra afaceri in scadere cu 40% in cea de-a doua jumatate a anului. Astfel, vom obtine venituri de peste 100 milioane euro, dar pana in 150 milioane. Ne va ajuta si sezonul sarbatorilor de iarna, care va influenta pozitiv vanzarile la nivel de grup", a declarat Moanta.

Cea mai afectata categorie de produse din punct de vedere al vanzarilor inregistrate in prima parte a anului a fost zona de IT, care se afla, in prezent, la - 80%. Asta inseamna ca, in perioada imediat urmatoare, cel mai mare potential de crestere il va inregistra tocmai acest sector, care va fi urmat indeaproape de electronice, electrocasnice mici si accesorii.

In primul semestru al anului, cel mai bine s-au vandut produsele albe (25%), cele negre (23%), IT (18%) si mici (15%).

In plus, criza a modificat preferintele romanilor in materie de produse electronice, electrocasnice si IT&C. Comparativ cu 2008, anul acesta s-a redus interesul pentru furnizorii de electrocasnice mari non-brand si a crescut interesul pe partea de electrocasnice mici. Conform lui Moanta, aceasta categorie are un potential marit.

“In continuare, ca trend pe piata de electroretail, vor creste preturile la televizoare si laptop-uri. De asemenea, campaniile de lichidare de stoc vor inceta si va aparea tendinta obtinerii de profit, pe fondul cresterii generale a vanzarilor”, mentioneaza el.

Potrivit directorului de marketing si vanzari al Altex, parteneriatele cu furnizorii, in aceasta perioada, reprezinta un lucru mult mai strategic decat insemna pana acum.

Ca o strategie de crestere a retailerilor electronici, Moanta propune o varianta extinsa la programul “Prima Casa”.

“Acest program ar trebui extins la bunurile de baza necesare. Statul ar trebui sa ofere cate 5 – 6.000 euro si pentru achizitionarea de mobilier si produse electronice, electrocasnice si IT necesare in orice locuinta noua”, considera el.

Optimizarea costurilor a inceput in 2008

Optimizarea costurilor a inceput in 2008Altex a inceput sa-si optimizeze costurile inca de anul trecut, din octombrie – noiembrie, arata Adrian Urda, COO-ul companiei.

Astfel, de cand a inceput criza economica, Altex a redus suprafetele de vanzare a magazinelor, gama de produse, serviciile furnizate. Totodata, au fost renegociate contractele de inchiriere, cele la utilitati sau paza.

“Am redus si salariile angajatilor de la sediu cu 20% si am ajuns la o suprafata de vanzare de 96.500 mp”, a spus Urda.

Comparativ, Altex a ajuns in prezent la acelasi nivel din 2002 din punct de vedere al numarului de magazine – 63. Suprafata a crescut, in sapte ani, de la 12.000 la 96.500 mp. Fata de 2008, cand existau 85 de magazine in lant, in acest an, suprafata s-a marit, a crescut cu circa 3.000 mp.

Per total, in primul semestru din acest an, Altex a inregistrat o reducere a cheltuielilor operationale cu 43% fata de S1 din 2008.

Mai departe, Altex si Media Galaxy va reloca o parte din magazine, dar va deschide inca 10 in mai multe orase din tara: Bucuresti, Slatina, Tulcea, Arad, Sfantu Gheorghe, Onesti, Resita, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Bistrita.

In maxim trei saptamani, vor fi deschise doua unitati, la Satu Mare si Cluj Napoca.

Vanzarile online ale grupului Altex reprezinta 5-6% din afacerile totale ale companiei. In ultima perioada, numarul angajatilor (magazine si sediu) a coborat de la peste 2.000 la aproximativ 1.500, iar salariile au fost micsorate cu 20%, insa numai la nivel de sediu.