3 / 5

Cu 30% mai putini participanti fata de anul trecut

Reprezentantii Colliers International, care au participat intre 18 si 20 noiembrie la MAPIC, spun ca evenimentul a confirmat tendintele internationale: retailerii sunt precauti cu planurile de expansiune, majoritatea cautand parteneri pentru a intra pe noi piete. In plus, sub influenta problemelor pe care le intampina pe plan economic Ungaria si Ucraina, interesul retailerilor se mentine ridicat pentru Romania.

“Targul MAPIC a consemnat un numar mai redus de participanti, cu 30% mai putin fata de anul trecut, majoritatea celor prezenti fiind in curs de definitivare a strategiei de extindere pentru 2009-2010 pe pietele din regiune”, afirma Georgiana Andrei (foto), Retail Broker in cadrul Colliers International.

Liana Dumitru, Retail Broker in cadrul Colliers International, spune ca desi majoritatea dezvoltatorilor se confrunta cu probleme de finantare, dezvoltatorii activi pe piata din Romania si retailerii cu adevarat interesati au fost prezenti la MAPIC.

„Majoritatea spatiului nou anuntat vine din tari precum: Rusia, Turcia, Serbia, Slovenia sau Romania. Am putut vedea inca de anul trecut cum interesul investitorilor se indreapta de asemenea si spre tari precum Kazakhstan sau Maroc”, completeaza Liana Dumitru.

Desi retailerii isi reconsidera planurile de expansiune, proiectele cu locatii bune, in orase principale, sunt in continuare pe listele acestora pentru urmatorii ani si astfel competitia dintre dezvoltatorii de centre comerciale pentru securizarea ancorelor este in crestere.

„Daca anul trecut, bancile cereau dezvoltatorilor un procent de preinchiriere de 40%, anul acesta pentru a-si micsora riscurile legate de finantarea viitoarelor proiecte, cer o rata de pre-inchiriere de 60% raportata la suprafata inchiriabila sau in unele cazuri raportata la venitul generat de chirii", a mai declarat Georgiana Andrei.

Aceasta a adaugat ca dezvoltatorii sunt cei dezavantajati, deoarece ei obtin cele mai mari venituri din spatiile mai mici, care se inchiriaza, de obicei, cat mai aproape de deschiderea mall-ului, cu o chirie mai mare.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri