A inceput sa lucreze la Springtime de cand avea 15 ani, in vacanta de vara, iar initial a fost trimis in gara sa vanda hot dog. A preparat si vandut de-a lungul anilor shaorma si pizza, pentru ca abia mai apoi sa sa ajunga in zona corporate a afacerii, controlata de familia sa. Anul acesta, Maissam Mrad, 25 de ani, a preluat managementul Springtime, unul dintre businessurile familiei.
L-am intalnit pe Maissam Mrad in restaurantul Springtime de la Piata Victoriei din Capitala, unde acesta a pregatit o masa plina cu bucate Springtime pentru a le degusta impreuna. Intr-o atmosfera plina de zumzetul specific orei de pranz, gasesc un tanar matur si cu un mare respect fata de businessul pe care il conduce, munca de o viata a familiei sale.


“Te bucuri cand vezi multa lume in restaurant, iti da un sentiment de bine”, imi spune Maissam in timp ce incercam sa gasim o masa libera pentru cele cateva tavi cu mancare.

“Cam de un an am preluat conducerea. Este normal sa vina noua generatie. Este un proiect de familie, unchii mei au multe afaceri si branduri cunoscute, iar succesiunea este naturala, sa preiau un brand si restaurantele”, continua Maissam Mrad, in timp ce imi propune sa ne mutam la o masa mai spatioasa care tocmai s-a eliberat.

Inceputurile lui in Springtime au o istorie de 10 ani. A inceput sa lucreze la varsta de 15 ani, vindea hot dog in gara pe perioada verii si, in general, in vacante. “Nu am avut voie sa vin la birou pana nu trec prin toate raioanele. Prima oara am vandut hot dog in gara, apoi shaorma cand afara erau 30 de grade, iar in interior 60 de grade. Apoi am ajuns la pizza. Am fost trimis la mare intr-o vara, tot in bar, dar la un moment dat mi s-a spus <<de azi nu mai intri in bar, raspunzi de picolite>>. Aveam 17-18 ani la acea data. Apoi au urmat toate departamentele, le-am luat la rand. Am stat mai mult la marketing, domeniu in care am facut si studii. Sunt in continuare foarte implicat in marketing”, povesteste Maissam Mrad.

Ca urmare a experientei de cativa ani in spatele tejghelei, Mrad este specialist in mancarurile de la Springtime “Nu este produs pe care sa nu stiu sa-l pregatesc”.

"Cand eram mic nu doream sa ma fac pompier sau politist, ci afacerist"

Acum, Mrad se uita recunoscator in urma si considera ca in activitatea de birou il ajuta foarte mult experienta din adolescenta. “Faptul ca stii fiecare lucru care se intampla intr-un restaurant iti permite sa intervii si sa stii exact ce poate fi facut si ce nu”, spune Maissam.

Il ajuta si la felul in care se raporteaza angajatii la el, sa nu fie privit ca “baiatul lui tata”?, il intreb. “Da cu siguranta”, imi raspunde Maissam Mrad, care completeaza “este un foarte mare noroc ca tatal meu ( Ahmed Mrad-n.r.) m-a trimis la munca atunci. La aceea vreme, la 15-16 ani, nu intelegeam mare lucru cand ma trimitea la munca, ma uitam la altii care mergeau in vacante sau stateau pe la terase si nu intelegeam de ce eu trebuie sa muncesc. Tatal meu este omul caruia trebuie sa-i multumesc toata viata. Este un om extraordinar care a reusit sa lase deoparte orice sentimente irationale si a incercat sa fie rational si sa ma trimita la munca. Si acum ii multumesc pentru ce a facut”, a mai spus Mrad.

De altfel, Mrad spune ca a invatat multe de la tatal (Ahmed Mrad) si unchii sai (Mohammad si Hassan Mrad). “Cu toata modestia, pentru mine tatal si unchii mei sunt oamenii care imi sunt modele. Ce au facut au facut de la zero. Eu sunt in pozitia in care nu trebuie sa incep de la zero, sansa mea este foarte mare si asta datorita lor”, mai spune Mrad. “Mi-a zis unchiul odata ca recunosti un manager bun dupa numarul deciziilor luate, nu dupa numarul de ani petrecuti in functii de conducere."

Ai avut un traseu predeterminat?”Putini oameni ma cred, dar eu ma consider foarte norocos. Noi suntem o familie mancacioasa si facem un ritual din mancare si este ceva ce facem din pasiune. In niciun caz nu ma simt fortat sa fac asta. Eu cand eram mic nu doream sa ma fac pompier sau politist, ci sa fiu afacerist, iar acum s-a imbinat partea de mancare cu zona de business”, a mai povestit Mrad.

Masa este un moment foarte important in cazul familiei Mrad.

“O masa ca asta la care stam, plina, in care luam putin din toate este o traditie la noi. In general, masa este foarte importanta noi, nu mancam niciodata singuri, rar o sa vezi pe cineva care sa manance doar de nevoie. Ne adunam in fiecare seara toata familia, iar prin familie nu vreau sa spun doar cine sta in casa, ci si rudele, cate 10-15 persoane”, spune Maissam Mrad, care mentioneaza ca mananca la Spring Time frecvent. “Este important sa ramai in contact cu mancarea pe care o servesti”, a mai spus tanarul de la restaurantului Spring Time.

O franciza in plan pentru Springtime

Nu trece mult si ajungem la business, asa ca il rog pe Maissam Mrad sa imi povesteasca ce planuri de dezvoltare sunt pentru reteaua de restaurante cu servire rapida.


“Familia noastra crede in Romania si am continuat sa dezvoltam businessul anii acestia. Am deschis o fabrica de 4 mil. euro, in continuare sunt hoteluri noi, nicidecum nu ne gandim cum sa facem sa restrangem activitatea, pentru ca toate proiectele sunt pentru viitor”, spune Maissam Mrad.

In ceea ce priveste Springtime, el spune ca perioada nu favorizeaza dezvoltarea, dar ca pe de alta parte este o chestiune necesara pentru brand. “Avem un plan de francize, nu neaparat in viitorul foarte apropiat de cateva luni”, a declarat seful lantului de restaurante cu servire rapida. Asta inseamna anul viitor? “Probabil anul viitor”, raspunde Maissam Mrad, care adauga “avem feedback foarte bun asupra brandului si este cerere pentru a aduce brandul in alte tari”.

In regiune sau in vest? “Sincer, dar este o parere, brandul Spring Time este un brand care ar prinde bine in vest, pentru ca facem in mod corect ceea ce facem. Avem bucatarii proprii, totul este proaspat si natural. La noi nu veti gasi strop de soia. In vest acest lucru este foarte important, dau din coate cum sa faca un produs cat mai sanatos. Noi avem acest produs”, considera Maissam Mrad. “Nu suntem mai sanatosi ca niste frunze, dar suntem cel mai sanatos fast-food”.

In ceea ce priveste profitabilitatea companiei, Mrad spune ca nu este timpul sa se gandeasca la venituri si profit. “Nu este o perioada in care sa te lauzi cu profitul, ci trebuie sa ducem mai departe un brand. O facem cu eforturi si este telul nostru”, a adaugat seful Springtime.

Ca dezvoltare pe linia de business din zona de food, Mrad spune ca sunt studiate cateva concepte pentru zona de restaurante si ca este foarte posibil sa fie lansate si alte proiecte, cu un alt public tinta, pe acest segment.

Cum se descurca cu problemele de personal? “In domeniul alimentatiei cea mai importanta este pasiunea pentru mancare. Cand vreau sa ii angajez ii intreb: iti place sa mananci? Nu ai cum sa lucrezi in domeniul acesta, daca nu ai aceasta placere”, spune Maissam Mrad.

El admite ca angajatii sunt foarte greu de gasit si pastrat, dar spune ca rata de fluctuatia este in limita normala a unui restaurant de acest gen.

Cateva vorbe despre marketing

“Un brand de mancare este de obicei 30% mancare, 30% personal si 30% restul, iar foarte mult din componenta food este marketing”, spune Maissam.

Nepotul cunoscutului om de afaceri libanez Mohammad Mrad, considera ca toata zona de marketing s-a schimbat la nivel global. “Directorul de marketing nu mai este cel care statea toata ziua in birou si analiza cifre, trebuie sa fie creativ, sa fie direct implicat in piata”, a mentionat Mrad.

Ce se intampla pe piata din Romania? Maissam Mrad o considera o piata atipica cu obiceiuri de consum schimbatoare, astfel acesta spune ca daca acum cativa ani zona de livrari la domiciliu si sandviciuri reci era in ascensiune, acum oamenii se intorc la covrigi, iar cu marketingul traditional cu bugete pe cativa ani nu poti face fata pietei din realitate. Ce fac ei la Springtime? Maissam povesteste ca se pune din ce in ce mai mult acentul pe marketingul in restaurant si in jurul restaurantului.

Cum se reflecta in piata reintoarcerea la covrigi? “Toata piata de fast food nu este o piata in crestere. Nu pot sa spun ca numarul de clienti a scazut, dar se simte reducerea puterii de cumparare si concurenta in crestere. Toata lumea a simtit asta si toata piata face promotii peste promotii. Noi incercam sa mergem si mai mult spre fidelizarea clientilor si am lansat cardurile de fidelitate anul trecut, iar pana in prezent sunt 20.000, poate chiar 30.000 de clienti care au astfel de carduri”, mai spune Mrad.

Dincolo de toate aceste principii de business, cel mai important lucru ramane pasiunea, iar managerul de 25 de ani spune ca pentru familia lui orice business este facut din placere. “Atunci cand gatesti o mancare, oricare ar aceasta, este foarte important sa pui pasiune. De aceea se spune ca bucatarii sunt cei mai sufletisti oameni”, spune mostenitorul familiei Mrad.

Zicala se aplica in mod cert si in business.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri