Parlamentul va dezbate si va vota un nou proiect de lege ce vizeaza stimularea si dezvoltarea conducerii auto defensive la nivelul cetatenilor cu drept de conducere, din cadrul companiilor publice sau private. Va fi introdus in legislatia romaneasca conceptul de „conducere defensiva”.

In Romania, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro, potrivit datelor furnizate de studiul Road Safety Country Overview, publicat de European Road Safety Observatory.

Numai anul trecut au murit in accidente rutiere aproape 1.900 de oameni, iar peste 33.000 au fost raniti. Practic, pentru fiecare 2.700 de permise active, are loc un deces si 18 raniti in urma accidentelor rutiere.

Conceptul de „conducere defensiva” este practicat la scara larga in Uniunea Europeana, state precum Suedia, Olanda, Marea Britanie, Luxemburg sau Franta avand, deja, implementate programe obligatorii de instruire profesionala permanenta a conducatorilor auto in vederea conducerii defensive.

Pilotajul defensiv presupune educarea soferului pentru intelegerea modului in care masina se poate comporta in anumite situatii pentru a putea reactiona adecvat. Cei care vor face aceste cursuri, de exemplu, vor avea cunostintele de baza pentru a sti cum pot preveni situatiile periculoase in trafic, cum se controleaza un derapaj, cum pot actiona in caz de rasturnare cu masina, cum se pot elibera din habitaclul unei masini rasturnate sau cum pot scoate pasagerii dintr-o masina rasturnata si avariata pentru a le acorda primul ajutor.

Citeste si:
Posibilitati de contestare a sanctiunilor in transportul alternativ
Posibilitati de contestare a...

Un weekend pentru instructaj

Practic, orice conducator auto va parcurge un curs de instruire pentru dezvoltarea abilitatii de conducere defensiva, unde va trebui sa aloce ca timp un weekend pentru instructaj. In Europa, contravaloarea cursului este in jur de 120-200 euro/cursant.

Conform proiectului, statul va acorda facilitati fiscale in proportie de 100%, deducand integral contravaloarea dezvoltarii profesionale a detinatorilor de permis de conducere din cadrul companiilor private sau publice din Romania, sub forma deducerii impozitului pe profit/venit datorat cheltuielilor cu formarea angajatiilor in domeniul conducerii auto defensive.

Daca pentru simpli posesori de permise de conducere, care nu exercita anumite functii de soferi, aceasta pregatire va fi una facultativa, in cazul conducatorilor de vehicule speciale, dotate cu semnale speciale de avertizare luminoase precum cele ale Ambulantelor, Pompierilor, Politiei sau transportatorilor cu gabarit depasit, va fi una obligatorie.

„Pe langa starea drumurilor si a parcului auto, un rol major in producerea de accidente rutiere il are nivelul de pregatire al soferilor. Romania este obligata, conform Programului Uniunii Europene pentru Siguranta Rutiera, ca pana in 2030 sa scada numarul de accidente rutiere la jumatate. Statisticile pentru 2018 privind siguranta rutiera, publicate de Comisia Europeana, plaseaza Romania pe ultimul loc in Uniunea Europeana in ceea ce priveste siguranta rutiera. In afara de cresterea sigurantei in trafic, alte efecte care ar putea fi generate de aceasta initiativa legislativa sunt un condus mai ecologic, reducerea poluarii si a costurilor cu combustibilul

Citeste si:
Cati soferi CleverGo, Bolt, Uber si Yango mai sunt astazi in aplicatie
Cati soferi CleverGo, Bolt,...

Mircea Draghici, deputat PSD

Proiectul de lege initiat de deputatii PSD Mircea Draghici si Alfred Simonis ar urma sa modifice Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prin introducerea de cursuri de pilotaj defensiv pentru cresterea sigurantei pe drumurile publice si reducerea riscului de accidente auto.

Sursa foto: By Production Perig / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Alegeri prezidentiale 2019: au aparut primele incidente