Test drive cu BMW X5 M50d "Final Edition" şi cel mai puternic diesel creat până acum

Cum normele de emisii sunt din ce în ce mai drastice, BMW a decis să retragă din portofoliul său cel mai puternic motor diesel - 3 litri 400 CP (M50d). Producția acestui propulsor cu 6 cilindri în linie a încetat în septembrie 2020. A fost singurul motor diesel cu patru turbine, deţinătorul recordului de putere şi cuplu raportat la cilindree.

Un motor atât de performant era păcat să dispară în tăcere. Prin urmare, BMW a decis, ca pentru regiunea europeană din care face parte și România, să mai existe o ultimă ediție limitată la 220 de exemplare, X5 și X7, cu acest motor diesel de 400 CP şi un cuplu impresionant de până la 760 Nm.

Și dacă vă întrebați care a fost primul motor diesel BMW și când a apărut pe piață, răspunsul este în toamna anului 1983. Propulsorul avea 2,4 litri 115 CP și echipa sedanul BMW 524td, cel mai rapid din lume la acea vreme.

Revenind la propulsorul de 3 litri diesel 400 CP care echipează X5 M50d "Final Edition", acesta a debutat în 2018 pe modelele X5 și X7, iar un an mai târziu pe modelul X6.

Citeste si:
#WSDriveTest cu Suzuki Across, primul model "electric" al mărcii...
#WSDriveTest cu Suzuki...

Propulsorul oferă multă putere în orice moment. În linie dreaptă, SUV-ul X5 poate atinge 100 de km/h cu plecare de pe loc în numai 5,2 secunde.

Puterea "infinită" se simte și la urcarea pe munte. Fiind într-o vizită la Sinaia, am aflat că drumul spre Cota 1400 a fost deschis traficului rutier după două săptămâni de când a fost închis din cauza zăpezii. Prin urmare, am decis să încerc anvelopele de iarnă Pirelli Scorpion de 245/40/21 și suspensia pneumatică pe drumul de munte.

Întrucât era trecut de ora 15:00, drumul a fost liber, cu puțină zăpadă pe șosea și nelipsitele gropi pe prima porțiune de urcare. Dar aici este avantajul SUV-urilor cu suspensie pneumatică și roți mari. Orice groapă mare devine mică. În plus, la interior nu simți mare lucru.

Citeste si:
Test drive cu Mazda3 Edition 100 - design special
Test drive cu Mazda3 Edition...

Urcarea spre Cota 1400 "chinuie" puțin motoarele, nu și acest 3 litri de 400 CP. Aș spune că a funcționat fără să observe că a fost pus la muncă. Doar avea de dus pe munte o greutate de peste 2,5 tone cu pasageri și rezervorul plin.

La aproximativ doi kilometri de Cota 1400 au apărut și șleaurile de zăpadă, care se topeau de la temperatura de 1 grad Celsius - condițiile ideale de a rămâne împotmolit. Alții au și rămas. X5 M50d nu a patinat și a trecut relaxat prin zăpadă de parcă drumul ar fi fost fără obstacole.

Citeste si:
BMW Group va planifica virtual sistemele de producție din uzinele sale
BMW Group va planifica...

Coborârea de pe munte a fost fără probleme, deși afară temperatura ajunsese la -3 grade și zăpada înghețase. În această situație, aprecierile au revenit anvelopelor de iarnă Pirelli Scorpion.

Pe şosea sau în regim off-road, puterea este transferată prin intermediul unei transmisii Steptronic cu opt trepte şi al tehnologiei de tracţiune integrală BMW xDrive, care - datorită reglajului orientat spre tracţiune spate - îmbunătăţeşte agilitatea în timpul abordării virajelor dinamice.

Toată aventura nu l-ar fi costat prea mult pe proprietarul unui BMW X5 M50d pentru că propulsorul de 400 CP a consumat 10 litri/100 km. Același consum l-am avut și în București după ce am resetat computerul de bord. Emisiile acestui motor Euro 6 sunt de 218 g CO2/km.

Și pentru că orice ediție limitată are o gamă bogată de dotări, și acest BMW X5 M50d "Final Edition" vine cu un pachet extins de echipamente și inscripţia specială pe praguri, care menţionează numele modelului. Pachetul de opționale Final Edition costă în plus 13.380 de euro.

BMW X5 "Final Edition" este echipat cu faruri BMW Laserlight, sistem de asistenţă Professional cu funcţii de condus semiautonom, direcţie integrală pentru mai multă agilitate, acces confort, cheie cu display, geamuri laterale cu sticlă cu izolare acustică, scaune confort, inserţii "Crafterd Clarity" la interior, Head-Up Display, sistem de asistenţă la parcare plus, sistem de sunet Harman Kardon, control prin gesturi, funcţie de încărcare wireless pentru telefon.

Retragerea acestui motor diesel va fi înlocuită de soluţii tehnologice noi. Motorizările 40d (Euro 6d) cu sistem BMW TwinPower Turbo cu două turbine au acum 340 CP, în timp ce sistemul starter-generator de 48V (mild hybrid) poate oferi 11 CP.

BMW X5 M50d are un preț de 93.100 euro cu TVA, iar cu dotările enumerate mai sus prețul urcă la 127.100 euro.

Date tehnice BMW X5 M50d:

  • Putere: 400 CP / 4400 rot/min,
  • Putere pe litru volum de lucru: 133.6 CP/l,
  • Cuplu: 760 Nm / 2000-3000 rot/min,
  • Cilindree: cmc 2993 cm3 diesel,
  • Viteza maximă: 250 km/h,
  • Accelerație: 0-100 km/h 5,2 s,
  • Lungime: 4.922 mm,
  • Lățime: 2.004 mm,
  • Înălțime: 1.745 mm,
  • Ampatament: 2.975 mm,
  • Volum rezervor: 80 litri,
  • Volum portbagaj: 650 litri.

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri