Verifică pe cine suni
Caută numărul de telefon al vânzătorului în Google. S-ar putea să afli că este proprietarul mai multor mașini, cu aceeași descriere atrăgătoare (impecabilă, fără accidente, kilometri reali) și cam același număr de kilometri. Evident, ai dat peste un intermediar neserios.
Foto: Hunter82 / Shutterstock
Cere VIN-ul și verifică-l online sau la un dealer al mărcii
Nu te deranja să vezi mașina înainte de a verifica VIN-ul (vehicle identification number) online pe site-ul RAR în aplicația istoric vehicul pentru mașini cu numere de România sau pe platformele companiilor care oferă astfel de servicii pentru mașinile aduse din Vest. Astfel vei afla câți km are mașina și dacă a avut daune.
Foto: Mark Anthony Ray / Shutterstock
Proprietarul și cartea mașinii
Dacă vânzătorul nu este dealer auto, întreabă-l dacă este proprietar în cartea mașinii și de cât timp o deține. Toți intermediarii de mașini trec în anunț că sunt proprietari. Teoretic au dreptate. Au cumpărat mașina, deci sunt proprietari, chiar dacă pentru puțin timp.
Foto: Andrey Yurlov / Shutterstock
Mașina are carte service?
Indiferent de unde vrei să cumperi o mașină second-hand întreabă dacă are carte service și când a fost schimbată distribuția. Una dintre cele mai costisitoare revizii la un autoturism second-hand este cel al schimbării distribuției. Dacă vânzătorul este persoană fizică și vă arată o carte service, există probabilitatea să fie completată de către acesta. Verificați dacă service-ul care apare pe ștampilă există în realitate și dacă mașina a fost la revizii la el.
Foto: Francesco83 / Shutterstock
Întreabă dacă mașina a avut accidente
Tot la telefon poți întreba dacă sunt elemente vopsite pe mașina respectivă. Un element revopsit nu este neapărat un motiv să nu cumperi mașina, ci mai degrabă să negociezi la preț și să o verifici la un service.
Foto: trek6500 / Shutterstock
Veridicitatea informațiilor din anunț
La fața locului verifică dacă mașina este cea din anunțul pe care l-ai studiat atent înainte. Poți să faci o recapitulare a dotărilor. Samsarii de mașini pun de regulă în anunț un an mai nou și dotări în plus. Așa că verifică în momentul întâlnirii dacă informațiile din anunț sunt adevărate.
Foto: wavebreakmedia / Shutterstock
Anul de fabricație al geamurilor
După ce ai verificat că mașina este cea din anunț și are dotările pe care ți le doreai, verifică dacă a avut daune. Poți începe cu seria geamurilor. Este inscripționată în partea dreaptă jos, pe fiecare geam. Dacă unul dintre acestea este mai nou decât mașina, atunci a fost schimbat ulterior, din cauza unui incident. Pe fiecare geam apare o singură cifră și câteva puncte. Cifra reprezintă anul, iar punctele reprezintă luna. De exemplu, patru puncte urmate de cifra 2 înseamnă că geamul este din aprilie 2012. (excepție de la regulă fac modelele BMW care nu au geamurile inscripționate).
Verifică și cât de bine stau închise ușile. Unii samsari folosesc uși din dezmembrări în culoarea mașinii pe care nu reușesc să le monteze perfect.
Foto: Room 76 / Shutterstock
Vopseaua
Verifică din mai multe unghiuri dacă sunt diferențe de nuanță. Dacă mașina a fost revopsită vei observa cu siguranță. Ridică inclusiv capota și verifică pe contraaripi dacă este vopsea nouă sau dacă bara de metal din dreptul radiatorului, care are rol de protecție în caz de accident, este nouă.
Apoi, la portbagaj, verifică în dreptul roții de rezervă dacă este vopsea mai lucioasă. Cea din fabrică este mată și este imposibil de imitat. Deschide ușile și fii atent la balamale, de regulă pe ele rămân urme de vopsea.
Foto: PixieMe / Shutterstock
Centurile de siguranță
În caz de accident, dacă impactul declanșează airbag-urile atunci și centurile de siguranță trebuie schimbate. Pe centurile de siguranță este trecută o etichetă, în partea de jos, la baza scaunului, pe care scrie anul fabricației. Dacă data de pe etichetă nu coincide cu anul de fabricație al mașinii și este un an mai nou, înseamnă că autoturismul a trecut printr-un accident serios, airbag-urile au sărit, iar centurile au fost schimbate.
Samsarii vor schimba centurile și vor tăia aceste etichete.
Foto: gunsan gimbanjang / Shutterstock
Anvelopele
Anvelopele sunt și ele foarte importante când cumperi o mașină rulată. Dacă acestea sunt foarte uzate, atunci va trebui să suporți o cheltuială în plus. Un set de patru anvelope noi costă peste 250 de euro în funcție de dimensiuni.
Intermediarii de mașini schimbă uneori anvelopele cu altele mai mici sau mai mari. Verifică dacă dimensiunea anvelopelor coincide cu talonul sau cartea mașinii. O altă dimensiune de anvelope nu este acceptată de RAR la ITP, iar în caz de accident vei lua amendă chiar dacă întâmplarea nu a fost din vina ta.
În concluzie, nu trebuie să iți fie frică să cumperi mașini second-hand de la persoane fizice, trebuie doar să selectezi atent vânzătorul și să verifici autoturismul într-un service, de preferat service-ul mărcii respective.
Foto: paultarasenko / Shutterstock
Sursa foto: Wall-Street.ro