Inginerii de la Porsche spun că revoluția în materie de baterii nu este departe, iar tehnologia de pe generațiile viitoare de modele electrice ale mărcii din Stuttgart va oferi o autonomie mai mare de 2,5 ori față de ceea ce poate oferi, acum, o mașină cu un motor clasic pe benzină. Germanii au explicat și care este secretul acestei evoluții accelerate.

Porsche se pregătește să-și extindă gama de mașini 100% electrice, pregătind variante pe baterii (BEV) pentru Macan și Cayenne, pe lângă un nou Taycan. Extinderea portofoliului de electrice nu va afecta, însă, investițiile pe care Porsche le-a făcut deja în combustibilii alternativi, așa-numiții e-fuels, pe care constructorul îi testează deja în competiții monomarcă și care ar trebui să ajungă și-n producția de volum mare în termen de 4-5 ani.

Într-un articol recent publicat de revista Porsche Engineering, conglomeratul de creiere din Stuttgart a explicat care este secretul creșterii siguranței bateriilor moderne, secret care vine la pachet cu o mărire vertiginoasă a autonomiei. Inginerii au explicat că nu trebuie să ne grăbim, căci noua generație de baterii pentru EV-uri va fi gata în următorii 5-10 ani, dar am văzut deja că există, la nivel experimental, baterii care oferă autonomii record de peste 1.000 de kilometri cu o singură încărcare. În prezent, recordul de autonomie pentru un EV înmatriculat (dar care nu este de serie) le aparține celor de la Mercedes-Benz care au creat un prototip care a mers 1.000 de kilometri cu o încărcare.

Viitorul „sună” bine: autonomie de 1.300 de kilometri și timpi de încărcare de 15 minute

Inginerii Porsche spun că următoarea revoluție stă la baza anodului din bateriile de tip litiu-ion, cele mai folosite în EV-urile de astăzi. Această revoluție se leagă de noile baterii de tip „solid state”, care pare că vor înlocui actualele baterii litiu-ion cu electroliți lichizi. Germanii au explicat că se testează deja anozi din silicon, înlocuind grafitul - pe baza căruia se obține și grafen.

Dr. Falko Schappacher, Director Comercial și Tehnic în cadrul Centrului de Cercetare MEET al Universității din Munster, anozii de silicon ar putea să facă bateriile mai sigure și să crească de până la 10 ori capacitatea lor de stocare, scăzând totodată timpii de reîncărcare până la 15 minute. Problema este că siliconul se umflă atunci când absoarbe litiu, mărindu-se cu până la 300%, iar asta ar putea afecta componentele interioare din baterie, inclusiv electrozii, scăzând durata de viață a întregului ansamblu.

Soluția este, așa cum spuneam, trecerea la baterii de tip „solid state”, adică cu o suprafață cu electroliți solidă în locul electroliților lichizi care duc și la mărirea dimensiunii totale a unei baterii. Astfel, bateriile viitorului ar putea să fie mai mici și mai sigure, fluidul interior fiind cel mai periculos în baterii. Practic, separatorul din bateriile actuale va fi înlocuit de un „perete” subțire de electroliți solid. Astfel, densitatea energetică a bateriei ar putea crește cu până la 50%.

Prof. Maximilian Fichtner, Directorul Institutului Helmholtz din Ulm (HIU) a spus că, pe termen mediu, „ne putem aștepta ca noua tehnologie a materialelor pentru anozi, cât și o împachetare mai compactă a bateriilor, să împingă autonomia până spre 1.300 de kilometri”. Comparând tehnologia din prezent, Markus Graf, COO în cadrul Cellforce Group, a spus că durata de încărcare va scădea mult după ce se vea trece la anozi cu silicon. Dacă, acum, unui Taycan îi ia 22,5 minute să se încarce de la 5% la 80%, timpul s-ar reduce la mai puțin de un sfert de oră cu noua tehnologie.

Există, însă, și un revers al medaliei căci inginerii au explicat că noile baterii vor avea nevoie și de puncte de încărcare noi cu sisteme de răcire active, mai ales în cadrul stațiilor care oferă încărcare la viteze de cel puțin 500 kW. Tesla testează deja propriile Superchargere speciale cu răcire cu lichid, dar rețeaua globală va prinde ceva mai greu acest trend din urmă.

Sursa foto: Shutterstock.com, Porsche

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri