Mașinile electrice și canicula nu fac o pereche foarte bună, cel mai important lucru de știut fiind faptul că autonomia acestora poate scădea cu 15% în astfel de condiții. Vremea caldă își poate pune amprenta asupra mașinilor electrice, dar știind la ce să vă așteptați vă va ajuta să păstrați vehiculul într-o stare bună.

Bateriile litiu-ion și litiu-fier funcționează cel mai bine la anumite temperaturi, în mod ideal între 20 și 30 de grade Celsius, notează platforma de mobilitate Here.com. Se estimează că autonomia unui vehicul electric poate scădea cu 15% atunci când temperaturile încep să depășească 35 de grade Celsius. De cealaltă parte, reprezentanții Tesla neagă acest lucru și spun că în cazul unui Model S pierderea de autonomie este de doar 1%.

Vehiculele electrice sunt mai predispuse la supraîncălzire decât cele convenționale din două motive. Unul dintre acestea este că bateriile vehiculelor electrice sunt mai puțin performante pe vreme caldă, deoarece temperaturile ridicate fac ca electronii din baterie să se miște mai încet, reducând astfel cantitatea de energie disponibilă.

Al doilea este că vehiculele electrice nu se bazează pe un motor cu combustie pentru a dispersa căldura. Iar lipsa unui motor cu combustie internă înseamnă că nu există o modalitate eficientă de răcire a bateriei, ceea ce poate duce la supraîncălzirea acesteia și la reducerea autonomiei sale.

Mașinile electrice și canicula: Sfaturi pentru a evita supraîncălzirea

Șoferii de vehicule electrice pot lua mai multe măsuri pentru a-și maximiza autonomia pe vreme caldă. Câteva idei scoase în evidență de un studiu al furnizorului de hardware telematic Geotab includ:

  • Limitați utilizarea unor funcții precum aerul condiționat și sistemele stereo inteligente.
  • Mențineți o viteză constantă pentru a minimiza accelerarea și frânarea și evitați vitezele mari.
  • Utilizați setările de economisire a energiei ori de câte ori este posibil.
  • Limitați greutatea în mașină.

Încărcarea mașinii electrice la temperaturi ridicate – cum poți diminua riscurile

Sursa grafic: Geotab

Potrivit unui studiu care a luat în calcul datele a 6.300 de mașini electrice, realizat de Geotab, în zonele cu climă caldă starea de sănătate a bateriilor scade mai repede decât în cele cu climă temperată. În plus, persoanele care au folosit încărcătorul rapid de curent direct (DCFC) în climă caldă au observat o rată și mai rapidă de degradare a bateriei.

Încărcarea rapidă a bateriei creează temperaturi mai ridicate din cauza curenților electrici accelerați. Acest lucru poate agrava efectul pe care vremea caldă îl are asupra bateriei. Geotab sugerează ca șoferii de vehicule electrice folosească metode de încărcare de putere mai mică ori de câte ori pot, pentru a promova o sănătate mai lungă a bateriei.

Prin reducerea vitezei de încărcare, sistemul reduce cantitatea de căldură generată, contribuind astfel la menținerea bateriei la o temperatură sigură. Prin urmare, încercați să vă încărcați autovehiculul în timpul unor temperaturi mai scăzute și nu în cea mai fierbinte parte a zilei.

O perioadă scurtă de timp în soare nu ar trebui să aibă un impact prea mare asupra mașinii dumneavoastră, dar o expunere prelungită poate însemna că bateria nu va rezista atât de mult cât ar trebui. Dar nu vă faceți griji, multe vehicule electrice sunt echipate cu sisteme de management termic care ajută la menținerea temperaturii optime a bateriei și la atenuarea unora dintre aceste efecte.

Totuși, atunci când aveți de ales, evitați să parcurgeți distanțe lungi în timpul temperaturilor foarte ridicate și încercați întotdeauna să parcați vehiculul la umbră.

O altă modalitate de a combate supraîncălzirea este monitorizarea nivelului de încărcare înainte de a porni la drum. Atunci când bateriile sunt prea slabe, acestea se pot încălzi rapid și sunt mai predispuse la supraîncălzire sau la descărcare rapidă. De aceea, este important să vă asigurați că un vehicul electric a fost încărcat corespunzător înainte de a conduce pe vreme caldă - o baterie complet încărcată își va păstra temperatura rece pentru mai mult timp și va permite mașinii electrice să își mențină mai bine autonomia.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri