Echipa AMZ, formată din studenți care urmează cursurile Universității de Științe Aplicate și Arte din Lucerna și specialiști ai firmei de cercetare ETH Zurich, a construit un monopost 100% electric ce cântărește doar 140 de kilograme și poate prinde 100 km/h cu start de pe loc în doar 0,965 secunde. Performanța mașinii, denumită Mythen, este remarcabilă și pentru că aceasta a avut nevoie de doar 12,3 metri pentru a atinge această viteză, scrie publicația Autocar.

Lumea EV-urilor are un nou rege al accelerației. Nu vorbim, însă, de vreun hypercar cu 2.000 de cai putere și nici de monoposturile sci-fi din Formula E, ci de un automobil de mici dimensiuni construit de la zero de o echipă de specialiști și studenți din Elveția. Mașina, care arată similar cu cele construite pentru competiția universitară internațională Formula Student, este echipată cu un tren de rulare dezvoltat special.

Și în România au fost făcute astfel de mini-monoposturi pentru Formula Student, cel mai cunoscut fiind programul Blue Streamline al Universității Transilvania din Brașov. Aceste mașini au, însă, motoare cu ardere internă și participă în altfel de probe. Mythen nu a fost construit decât pentru a zdrobi vechiul record mondial de accelerație cu start de pe loc pentru EV-uri care era deținut de o altă echipă de studenți, dar de această dată din Germania.

Anul trecut, echipa denumită „Greenteam” care era formată din 20 de studenți ai Universității din Stuttgart au construit un monopost care a realizat sprintul 0-100 km/h în doar 1,461 secunde. Pentru a bate recordul existent, echipa AMZ s-a inspirat dintr-o tehnologie văzută în Formula 1 la finele aniilor '70. Pe atunci, Gordon Murray a decis să echipeze monopostul Brabham BT46 cu un ventilator menit să extragă aerul de sub mașină pentru a crește eficiența tunelurilor venturi ce creau efect de sol, crescând foarte mult apăsarea aerodinamică a mașinii.

Denumit BT46B, mașina a câștigat singurul Grand Prix la care a fost înscrisă, iar Bernie Ecclestone, șeful echipei Brabham la acel moment, a decis ulterior să retragă inovatoarea creație, inspirată la rândul său din prototipul Chaparral 2J din 1970, pentru a nu-i supăra prea tare pe ceilalți șefi de echipe alături de care plănuia să fondeze Formula One Constructors' Association (FOCA). AMZ s-a folosit de aceeași idee a unui sistem care extrage aerul de sub mașină pentru a rezolva problema punerii ultra-rapide a puterii la sol.

„Când vorbim despre accelerație, cea mai mare problemă este tracțiunea - cât de repede poți pune la sol puterea pe care o ai la dispoziție. Având acest dispozitiv de sucțiune, aderența este garantată din momentul în care mașina se pune în mișcare și, astfel, anvelopele nu se învârt în gol căutând aderență”, a explicat Dario Messerli, coordonatorul pe aerodinamică al AMZ, citat de Autocar.

Pentru a înțelege ce înseamnă acest timp de accelerație de sub o secundă, un Bugatti Chiron - cea mai rapidă mașină din lume - este mai lentă în proba 0-100 km/h cu 1,5 secunde, iar hypercar-ul electric Pininfarina Battista este mai lent cu o secundă. Aceste mașini, deși mult mai puternice, sunt și mult mai grele (Battista are 1.900 cai putere și cântărește două tone).

Echipa AMZ a mai deținut recordul mondial de accelerație pentru un vehicul electric în trecut, reușind să fie „regii vitezei” și în 2014 și 2016. De ambele dăți au apărut mașini mai rapide, iar modelul germanilor de la Greenteam a fost cel mai recent rival luat la țintă. Cu 247 de cai putere din două motoare electrice și o greutate de doar 145 kilograme, mașina studenților din Stuttgart este mai grea și mai puțin puternică decât cea a elvețienilor - de unde și diferența de o treime în accelerație. Chiar și așa, forța pe care o resimte pilotul la accelerație este de 2G, la fel de mult ca un astronaut care reintră în atmosferă. Cei de la AMZ au spus că, în cazul mașinii lor, forța maximă la accelerație este de 3,81G, dar pilotul Kate Maggetti n-a avut de suferit în urma realizării recordului.

Sursa foto: AMZ Akademischer Motorsportverein Zürich

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri