Iveco accelerează drumul către reducerea amprentei proprii de carbon și a prezentat, în cadrul evenimentului Be The Change ce a avut loc la Barcelona, noua gamă de modele pentru 2024. Fiind prima dată în istoria constructorului italian când toate modelele din gamă au primit îmbunătățiri sau au fost îmbunătățite radical pentru anul următor, Iveco nu putea rata ocazia de a prezenta S-eWay, primul camion heavy-duty construit integral de Iveco, după decizia ca Nikola să se concentreze exclusiv pe piața din America de Nord.

Camioanele electrice încep să îmbogățească oferta tuturor constructorilor importanți din segment, deși planurile majorității vizează opțiunea propulsiei pe hidrogen pentru cursele lungi (de tip long-haul). Chiar și așa, opțiunea electrică pare a fi preferată pentru operațiunile pe distanțe scurte, prin orașe sau în zonele în care infrastructura poate ține pasul cu posibilitățile de încărcare rapidă ale noilor modele.

Iveco S-eWay se ridică la nivelul rivalilor, oferind o autonomie identică cu cea anunțată de Mercedes-Benz pentru eActros 600, dar un pachet de baterii cu o capacitate totală mai mare: 738 kWh (din nouă baterii de 82 kWh fiecare) față de „peste 600 kWh” cât va avea cap tractorul german. Geneza lui S-eWay este una complicată, fiind legată de parteneriatul dintre Iveco și start-upul Nikola, dar știam încă din vară că Iveco va continua dezvoltarea camioanelor sale electrice și pe hidrogen pe cont propriu.

Prototipurile, care încă nu primiseră numele S-eWay, au putut fi văzute pentru prima dată în paddock-ul circuitului Nurburgring, chiar în timpul etapei germane a Campionatului European de Camioane (Nurburgring GP). Încă de atunci, oficialii Iveco spuneau că ar trebui să ne așteptăm la o capacitate totală de 738 kWh a bateriilor ceea ce va permite o autonomie de „până la 530 kilometri”, iar aceste cifre au fost confirmate în cadrul prezentării formale din Spania la care wall-street.ro a luat parte.

Pentru cei care nu sunt familiari cu legătura dintre Iveco și Nikola - un capitol important în dezvoltarea lui S-eWay - trebuie spus că totul a început în urmă cu patru ani când americanii și-au dorit să intre pe piața europeană cu platforma lor 100% electrică. Cum, însă, aceasta era proiectată pe calapodul tractoarelor cu capotă lungă specifice pieței americane, Nikola a avut nevoie de un partener gata să-i ofere un șasiu european, iar Iveco a fost cel care a observat beneficiul de a accesa o tehnologie deja dezvoltată, italienii ne având o soluție proprie gata de producție la acel moment.

Proprietarul Iveco, CNH Industrial, a investit atunci circa 250 milioane de dolari și planurile au devenit ceva mai concrete odată cu prezentarea conceptului Nikola Tre. Acesta a intrat în teste, iar oficialii spuneau că producția ar începe „în a doua jumătate a lui 2023”. Deja erau asamblate prototipuri de testare pe mecanica lui S-Way la uzina din Ulm, retehnologizată de Iveco prin joint venture-ul cu Nikola pentru a putea produce camioane electrice. Totul s-a schimbat, însă, în mai când Iveco a decis să cumpere partea Nikola în acest parteneriat, urmând să tranzacționeze pe mai departe ca EVCO (Electric Vehicles COmpany).

Care sunt specificațiile lui Iveco S-eWay

Astfel ajungem la prezentarea organizată recent de Iveco ce a consimțit cea mai mare investiție făcută de italieni de la un an la altul, ea totalizând un miliard de euro pentru toată gama de modele ICE (internal combustion engine) și EV (electric vehicle). Iveco a ieșit la rampă cu S-Way (și, ceva mai timid, cu X-Way-ul pentru drumuri ceva mai grele și alte necesități operaționale), cap tractorul greu, dar și cu EuroCargo pentru clasa medie și utilitara ușoară Daily care a fost reîmprospătată. De asemenea, pe lângă S-eWay, Iveco a venit cu o variantă adăugită a lui eDaily, model lansat inițial anul trecut.

Conform Iveco, S-eWay este foarte important ca parte a strategiei de creștere a cotei de piață în segmentul camioanelor electrice, constructorul vizând un procent de 10% din piață până în 2035. Modelul folosește o arhitectură de 800v și este posibil fast-charging până la 350 kW, ceea ce se în posibilitatea încărcării bateriei până la 80% în 90 de minute. Alternativ, S-eWay poate fi încărcat la prize cu putere mai lentă și încărcat în pauzele de odihnă ale șoferului. Bateriile au fost testate în condiții reale, confruntându-se cu temperaturi extreme de la -30 la +50°C.

Cu o eficiență de 96%, sistemul oferă 480 kW (645 cai putere în limbaj „clasic”) și 1.800 Nm. Performanțele maxime ale acestei platforme sunt exprimate de varianta de competiții S-eWay care reușește să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar trei secunde, cu un pachet aerodinamic special, pe lângă cura de slăbire de rigoare pentru un model de competiție și anvelopele de curse.

Camionul oferă șase moduri de rulare cu frânare regenerativă ce pot contribui la maximizarea eficienței, oferind în același timp șoferului un control mai mare asupra comportamentului trenului de rulare. În interior, designerii Iveco s-au concentrat pe un plus de ergonomie, desenânnd bordul, volanul și postul de condus inspirându-se din lumea auto. Un display digital de 12.8 inch a fost conceput pentru a reda informațiile cele mai relevante, înlocuind instrumentarul de bord analog. De asemenea, există și un un ecran de infotainment de 17 inch, camionul primind update-uri over-the-air pentru acesta.

Pentru modelele electrice, Iveco a dezvoltat un pachet de servicii „eMobility” ce sunt concepute pentru a facilita tranziția către mobilitatea electrică, crescând productivitatea, reducând costurile totale de operare și maximizând autonomia și eficiența energetică a vehiculului. Serviciile Uptime vizează minimizarea timpului în care vehiculul este inactiv, evitând opriri neprevăzute prin monitorizare în timp real, diagnosticare la distanță și programe de mentenanță.

Citeste si:

    Serviciile de Productivitate și Eficiență / Productivity & Efficiency ajută clienții să reducă consumul de combustibil, să optimizeze rutele și să îmbunătățească stilul de conducere. Serviciile de Îngrijire a Șoferului și Siguranță & Securitate / Driver Care and Safety & Security sunt concepute pentru a promova comportamentul de conducere mai sigur, monitorizarea performanței șoferului și creșterea siguranței. Piese și accesorii / Parts & Accessories oferă o gamă extinsă pentru personalizarea vehiculului.

    Revenind la datele tehnice, S-eWay 11,5 tone în varianta Rigid echipat cu 5-7 pachete de baterii. Cap tractorul clasic cântărește 4,2 tone cu 9 pachete de baterii, fiecare pachet cântărind 260 de kilograme. Puterea vine de la o ePunte (eAxle) echipată cu două motoare electrice de origine Bosch. O versiune hydrogen-combustion, adică cu motor cu injecție directă cu hidrogen ar trebui să ajungă pe piață în 2027-2028, susținând varianta 100% electrică S-eWay pe drumul de decarbonizare al Iveco.

    Citeste si:

      Modelul S-Way cu motor cu combustie cu hidrogen care pare a fi favorit, pe termen mediu-lung, pentru rutele de long haul

      Iveco bate palma cu Metallica pentru turneul european M72 din 2024

      Pentru a-și arăta determinarea de a lăsa în urmă diesel-ul, Iveco a anunțat, în mod neașteptat, un parteneriat cu trupa Metallica. Veteranii genului heavy metal sunt în mijlocul turneului mondial M72, iar Iveco va susține trupa din punct de vedere logistic. Astfel, italienii au anunțat că modele eDaily, dar și S-eWay și S-Way pe hidrogen vor transporta toate materialele trupei de la o locație de concert la alta pentru câteva reprezentanții din vestul Europei.

      Chiar și o parte din personalul trupei va călători cu vehicule Iveco „verzi”. Parteneriatul a fost făcut public tot în timpul prezentării din Barcelona, iar bateristul Lars Ulrich a transmis un mesaj video pentru cei prezenți. De asemenea, Iveco a desenat un livery special pentru camioanele ce vor merge în turneu alături de Metallica, muzica trupei fiind utilizată în mai multe materiale promoționale pentru gama 2024.

      Sursa foto: Wall-Street.ro

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Mihai Fira
      Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri