Specialiștii din China lucrează de ani buni pentru a obține cel mai eficient motor pe motorină posibil, iar ultimele prototipuri au o eficiență termală ce trece de 53%, o premieră în domeniul agregatelor diesel. Această reușită se traduce printr-o scădere cu peste 10% a consumului de carburant în comparație cu un motor similar, dar mai puțin eficient, iar emisia de CO2 este și ea micșorată. Problema e că motoarele acestea nu au șanse să intre în producția de serie.

Compania chineză Weichai Power a dezvăluit, cu ocazia Congresului Mondial pentru Motoare cu Ardere Internă din acest an, un agregat cu o eficiență termală de 53,09%, o premieră în domeniu. Reușita a fost recunoscută de organismul german de testare și verificare TÜV SÜD, dar și de către Centrul pentru R&D din domeniul Auto din China.

Cel mai mare producător chinez de motoare pentru vehicule comerciale are ștate mai vechi în domeniul cercetării motoarelor diesel. Tot inginerii de la Weichai Power dezvăluiau, acum patru ani, un motor de camion cu o eficiență termală ce trecea de 50%, o premieră la acel moment. Era vorba de un propulsor cu o capacitate de 13 litri la care se lucra încă din 2018 și care era mai eficient cu cam 4% față de un motor tipic.

Eficiența termală reprezintă procentul de energie care nu se pierde prin emisii de căldură în urma procesului de ardere într-un motor termic (în acest caz alimentat cu motorină). Orice motor termic cu explozie produce pierderi prin căldura emanată, iar eficiența termică se măsoară prin câtă energie folosibilă produce respectivul motor, fără a fi nevoie de aparatură specifică de recuperare a căldurii. În medie, eficiența termală unui motor diesel modern este între 30% și 50%.

Motoarele de pe mașinile mici sunt mai puțin eficiente cu o medie de doar 43%, deși sunt și agregate cu o eficiență termală mult mai mică între 30% și 35%. În general, un motor termic pe benzină este mai puțin eficient decât unul diesel (undeva între 30%-36% din energie produsă este cu adevărat folosită și transpusă în putere).Cu alte cuvinte, întregul proces din interiorul motorului produce, mai degrabă, pierderi în cazul oricărui motor pe care-l găsești pe piață - fie el de pe o Dacie sau de pe un Ferrari, cu anumite mențiuni specifice de la caz la caz.

Cum s-a reușit creșterea eficienței motorului diesel

După realizarea motorului cu o eficiență de 50,23%, chinezii au continuat lucrul și, în mijlocul pandemiei, în ianuarie 2022, au prezentat o versiune care avea o eficiență de 51,09%, urmată de o alta, în luna noiembrie a aceluiaș an, care a atins o eficiență termală de 52,28%. Dacă este să comparăm acest motor cu unul obișnuit cu o eficiență de 46%, chinezii spun că se observă o economie de combustibil de 12%, dar și o reducere a emisiilor de CO2 cu același procent.

Specialiștii s-au concentrat pe patru arii când s-au apucat să rafineze și mai mult tehnologia disponibilă: alimentarea cu combustibil, admisia de aer, explozia și ardere și, în fine, reducerea frecării prin ungere. S-a lucrat la sistemele de injecție, dar și la mixul aer-combustibil din motor pentru o ardere mai eficientă, pe lângă utilizarea de tehnologii care reduc frecarea internă.

Pe acest drum, compania chineză a obținut 176 patente de invenție, dar și aproape 68 de patente pentru invenții tehnologice. Motorul nou cu o eficiență de peste 53% consumă cu 14% mai puțină motorină decât unul obișnuit ceea ce înseamnă că s-ar economisi până la 31 de milioane de tone de combustibil dacă toate camioanele din China ar avea acest tip de motorizare. În plus, emisiile de CO2 s-ar reduce cu 97 de milioane de tone anual.

Concret, în cazul unui singur camion, care parcurge în medie cam 250.000 de kilometri într-un an (în China), economia de combustibil cu noul motor ar fi de 45.424 de litri de motorină adică o economie netă în bani de peste 13.500 de dolari la un preț mediu al motorinei în țara asiatică de 1,08 dolari pe litru. Chiar și așa, compania nu a detaliat care sunt investițiile necesare pentru a ajunge la acest nivel cu tehnologia de pe motoarele diesel și nici dacă ar fi fezabilă introducerea acestor agregate în producția de serie.

Cum tot mai multe companii pariază, pentru transportul de tip last-mile și short-haul, pe motorizare diesel, respectiv pe trenuri de rulare electrice, dar utilizând hidrogenul pentru long-haul, nu este clar cât de lung este viitorul diesel-ului pe camioane și dacă aceste noi agregate vor ajunge pe capul tractor de mâine. Cert este că, în cazul mașinilor mici, dezvoltarea de motoare diesel este practic încheiată, domeniul camioanelor având un alt ritm de mișcare în acest sens pentru că tehnologia electrică nu este încă gata să înlocuiască motorina și nu va fi, probabil, nici la nivelul anului 2035.

Sursa foto: Weichai Power

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri