O directivă a Comisiei Europene va obliga toți producătorii să echipeze modelele noi cu un echipament denumit EDR (Event Data Recorder), începând din 6 iulie 2024. Este vorba de o „cutie neagră”, dar adaptată automobilelor, care va strânge informații în momentul petrecerii unui eveniment rutier.
Constructorii de mașini vor trebui să echipeze viitoarele modele cu un nou echipament de siguranță denumit EDR, menit să-i ajute pe investigatori să înțeleagă mai bine circumstanțele producerii unui accident. „Cutia neagră”, care există în domeniul aviației încă din anii '60, va debuta și pe mașinile noi făcute pentru piața din UE începând cu luna iulie.
În 2021, Comisia anunțase că EDR-urile vor deveni obligatorii pe toate mașinile noi începând cu a doua jumătate a anului 2022. Termenul acesta a fost, însă, amânat din cauza climatului dificil cauzat de pandemie și conflictele regionale, iar aparatura care înregistrează toți parametrii mașinii implicate într-un incident rutier va deveni standard abia acum.
Cum funcționează „cutia neagră” pentru mașini
Acest aparat strânge informații în timp real folosindu-se de senzorii cu care mașinile sunt deja echipate. Tehnologia există deja pe anumite camioane de mare tonaj, monitorizând anumiți senzori de la motor sau care măsoară viteza roții. O schimbare a parametriilor motorului sau o scădere bruscă a vitezei roții este memorată de aparat, aceste date putând fi apoi consultate de autorități.
Citeste si:
În unele state, ca Japonia, Elveția, Uruguay sau Coreea de Sud, EDR-urile sunt deja parte a echipării standard. Coreenii montează aceste sisteme încă din 2008, la fel ca și japonezii. „Cutia neagră” se montează într-o locație sigură, pentru a nu fi avariată, carcasa fiind făcută din materiale solide.
Care sunt informațiile strânse de EDR-ul pentru mașini
Conform directivelor Comisiei, un Event Data Recorder va fi montat pe toate mașinile mici de categorie M1, care au locuri pe scaune pentru maximum 8 locuri, pe lângă șofer. De asemenea, EDR-ul va fi obligatoriu și pe vehiculele comerciale din categoria N1, inclusiv camionete, cu o masă maximă de 3,5 tone.
„Cutia neagră” va înregistra următoarele informații:
- viteza de deplasare;
- poziția pedalelor de accelerație și frâna (cât de tare a fost apăsată pedala);
- turația motorului;
- unghiul de virare;
- activitatea sistemelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității;
- momentul declanșării airbag-urilor;
- purtarea centurilor de siguranță și nu numai
Cine va analiza informațiile strânse de „cutia neagră” care va fi obligatorie din 2024
EDR-ul va primi informații non-stop de la senzori, dar va memora doar datele primite cu 5 secunde înainte de momentul impactului și 3 secunde după impact. Conform CE, „cutia neagră” nu va memora informații care sunt protejate, în prezent, de GDPR. De asemenea, sistemul nu are capacitatea de a culege imagini sau înregistrări audio din timpul unui accident.
Citeste si:
De asemenea, Parlamentul European va defini și durata păstrării datelor, precum și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta. Cel mai probabil, autoritățile vor fi cele care vor putea să strângă datele din EDR pentru a-i ajuta în anchetă.
Citirea datelor se va face prin interfața de diagnosticare a mașinii, prin mufa OBD. Dacă mufa OBD este avariată în timpul accidentului, atunci descărcarea informațiilor se va face cu un aparat special.
De ce va deveni obligatoriu acest echipament și cum îi ajută pe șoferi
„Cutia neagră” este importantă în efortul continuu de a reduce numărul de accidente de pe șosele. Datele strânse cu privire la aplicarea accelerației, turația motorului, unghiul de virare al roțiilor sau puterea de frânare pot oferi noi perspective asupra cauzelor petrecii unui acroșaj în trafic.
Citeste si:
Astfel se va putea afla care era starea unui autovehicul implicat într-un accident, dar și comportamentul șoferului în momentul în care a fost implicat în incidentul investigat. În plus, aceste informații pot fi folosite pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră, dar și echipările de siguranță active și pasive de pe mașini. Cel mai probabil, efortul financiar asociat echipării mașinilor cu EDR-uri nu se va vedea în prețurile de vânzare.
Sursa foto: Shutterstock.com
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: