O directivă a Comisiei Europene va obliga toți producătorii să echipeze modelele noi cu un echipament denumit EDR (Event Data Recorder), începând din 6 iulie 2024. Este vorba de o „cutie neagră”, dar adaptată automobilelor, care va strânge informații în momentul petrecerii unui eveniment rutier.

Constructorii de mașini vor trebui să echipeze viitoarele modele cu un nou echipament de siguranță denumit EDR, menit să-i ajute pe investigatori să înțeleagă mai bine circumstanțele producerii unui accident. „Cutia neagră”, care există în domeniul aviației încă din anii '60, va debuta și pe mașinile noi făcute pentru piața din UE începând cu luna iulie.

În 2021, Comisia anunțase că EDR-urile vor deveni obligatorii pe toate mașinile noi începând cu a doua jumătate a anului 2022. Termenul acesta a fost, însă, amânat din cauza climatului dificil cauzat de pandemie și conflictele regionale, iar aparatura care înregistrează toți parametrii mașinii implicate într-un incident rutier va deveni standard abia acum.

Cum funcționează „cutia neagră” pentru mașini

Acest aparat strânge informații în timp real folosindu-se de senzorii cu care mașinile sunt deja echipate. Tehnologia există deja pe anumite camioane de mare tonaj, monitorizând anumiți senzori de la motor sau care măsoară viteza roții. O schimbare a parametriilor motorului sau o scădere bruscă a vitezei roții este memorată de aparat, aceste date putând fi apoi consultate de autorități.

În unele state, ca Japonia, Elveția, Uruguay sau Coreea de Sud, EDR-urile sunt deja parte a echipării standard. Coreenii montează aceste sisteme încă din 2008, la fel ca și japonezii. „Cutia neagră” se montează într-o locație sigură, pentru a nu fi avariată, carcasa fiind făcută din materiale solide.

Care sunt informațiile strânse de EDR-ul pentru mașini

Conform directivelor Comisiei, un Event Data Recorder va fi montat pe toate mașinile mici de categorie M1, care au locuri pe scaune pentru maximum 8 locuri, pe lângă șofer. De asemenea, EDR-ul va fi obligatoriu și pe vehiculele comerciale din categoria N1, inclusiv camionete, cu o masă maximă de 3,5 tone.

„Cutia neagră” va înregistra următoarele informații:

  • viteza de deplasare;
  • poziția pedalelor de accelerație și frâna (cât de tare a fost apăsată pedala);
  • turația motorului;
  • unghiul de virare;
  • activitatea sistemelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității;
  • momentul declanșării airbag-urilor;
  • purtarea centurilor de siguranță și nu numai

Cine va analiza informațiile strânse de „cutia neagră” care va fi obligatorie din 2024

EDR-ul va primi informații non-stop de la senzori, dar va memora doar datele primite cu 5 secunde înainte de momentul impactului și 3 secunde după impact. Conform CE, „cutia neagră” nu va memora informații care sunt protejate, în prezent, de GDPR. De asemenea, sistemul nu are capacitatea de a culege imagini sau înregistrări audio din timpul unui accident.

De asemenea, Parlamentul European va defini și durata păstrării datelor, precum și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta. Cel mai probabil, autoritățile vor fi cele care vor putea să strângă datele din EDR pentru a-i ajuta în anchetă.

Citirea datelor se va face prin interfața de diagnosticare a mașinii, prin mufa OBD. Dacă mufa OBD este avariată în timpul accidentului, atunci descărcarea informațiilor se va face cu un aparat special.

De ce va deveni obligatoriu acest echipament și cum îi ajută pe șoferi

„Cutia neagră” este importantă în efortul continuu de a reduce numărul de accidente de pe șosele. Datele strânse cu privire la aplicarea accelerației, turația motorului, unghiul de virare al roțiilor sau puterea de frânare pot oferi noi perspective asupra cauzelor petrecii unui acroșaj în trafic.

Astfel se va putea afla care era starea unui autovehicul implicat într-un accident, dar și comportamentul șoferului în momentul în care a fost implicat în incidentul investigat. În plus, aceste informații pot fi folosite pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră, dar și echipările de siguranță active și pasive de pe mașini. Cel mai probabil, efortul financiar asociat echipării mașinilor cu EDR-uri nu se va vedea în prețurile de vânzare.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri