Nevoile femeilor trebuie să fie ascultate mult mai des de către producătorii auto, iar acestea trebuie să găsească o deschidere mai mare atunci când vor să-și găsească loc de muncă în industrie. Cel puțin asta consideră necesar Marta Garcia, jurnalistă spaniolă care ocupă funcția de președinte executiv al Women's Worldwide Car Of The Year (WWCOTY).

Cât de importantă este femeia în viziunea celor mai importanți producători din lumea auto? Cât de des cumpără o femeie un automobil sau cât de mult influențează aceasta decizia de achiziție în interiorul unui cuplu? Acestea au fost doar unele dintre întrebările cu care wall-street.ro s-a îndreptat către Marta Garcia, figură cu experiență în lumea jurnalismului auto din Spania și, totodată, una dintre primele femei care a intrat pe această nișă în presa iberică.

Kia EV9, mașina câștigătoare din 2024

Aceasta a început să scrie despre mașini încă din 1990, pe când a avut oportunitatea să se ocupe de secțiunea auto a revistei Elle cu care colabora. Garcia susține, însă, că pasiunea pentru motoare și automobile a marcat-o încă din copilărie. „Aveam 11 ani când s-a organizat o competiție de karting în localitatea unde-mi petreceam pe atunci verile, iar mie mi s-a părut interesantă ideea de a concura și m-am înscris. Deși erau numai băieți la start, iar eu am terminat pe ultimul loc (râde), cursa aceasta mi-a deschis ochii către o lume nouă, cea a mașinilor,” a rememorat Garcia. Ea spune că a înțeles rapid care sunt posibilitățile pe care ți le oferă automobilele și pasiunea nu a mai părăsit-o de atunci.

„M-am bucurat când, în sfârșit, am putut începe să scriu și despre lumea automobilelor, când scriam la Elle”, s-a confesta jurnalista. „După câțiva ani, m-am alăturat echipei Car & Driver ca redactor-șef,” a spus aceasta. Anterior, în 1996, ea fondase Cibercar, prima publicație 100% online din Spania dedicată mașinilor și informațiilor din domeniu.

O parte din echipa de jurați ai Womens' Worldwide Car Of The Year. Sursă foto: WWCOTY

Implicarea în proiectul WWCOTY, menit să ofere o voce femeilor cu experiență și cu un cuvânt de spus în industria auto din toată lumea, a venit mai târziu. „În urmă cu puțin peste un deceniu, Ford, [care susținea proiectul], a strâns laolaltă un grup de femei care activau ca jurnaliști auto și am fost și eu invitată să mă alătur juriului”, a spus Garcia. După alți șapte ani, ea a devenit președinte executiv, pe când scria deja pentru QUO, o publicație tipărită din Spania.

Cum a apărut Women's Worldwide Car Of The Year Award

WWCOTY a fost creat în 2009 de Sandy Myhre, o jurnalistă din Noua Zeelandă care ocupă astăzi poziția de Președinte de Onoare, care a observat că nu există niciun premiu internațional oferit de o echipă formată exclusiv din femei. Încă de la formare, WWCOTY a transmis ferm că mașinile care obțin premiul cel mare nu sunt „mașini de femei”, deoarece automobilele nu țin de gen și nici de naționalitate, etnie sau alte astfel de particularități.

Totuși, concursul este menit să scoată în evidență femeile din domeniu, dar și nevoile acestora care au fost, după cum explică Garcia, ignorate de producători vreme de multe decenii. Criteriile de alegere pentru mașina anului sunt, însă, similare cu alte concursuri de acest gen așa cum este și Mașina Anului în Europa, un concurs în juriul căruia se găsesc de asemenea câteva prezențe feminine. Printre criteriile cele mai importante se numără siguranța, calitatea construcției, impactul față de mediu, dar și prețul și calitățile pe șosea.

„Eliberarea femeilor nu se poate produce decât atunci când acestea vor avea un acces neîngrădit la mobilitate.”

Marta Garcia, Președinte Executiv Womens' Worldwide Car Of The Year Award

Garcia consideră competiția importantă deoarece este pentru prima dată când femeilor li s-a dat o voce în industrie. „Am reușit să atragem atenția la cerințele noastre și nevoile noastre ca șoferi și persoane care cumpără mașini. Și nu trebuie să uităm că noi, femeile, influențăm 80% din deciziile de cumpărare a unei mașini, pe lângă faptul că puterea noastră de cumpărare crește în toată lumea și, pe alocuri, ea a depășit-o pe a bărbaților”, a explicat cea care conduce WWCOTY.

Ea a spus că întreg procesul de votare al finaliștilor și de alegere a acestor modele este dificil deoarece este greu să comunici cu întreaga echipă de jurați care votează. „În prezent avem peste 65 de femei din 47 de țări [ca jurați], iar an de an se alege un comitet care reprezintă toate cele cinci continentele. Membrele din comitet preiau opiniile fiecărui jurat de pe fiecare continent și astfel se alege, într-o primă fază, cea mai bună mașină din fiecare segment. Aceste modele intră, mai apoi, într-o finală în care se alege Mașina Anului”, a spus Garcia, explicând procesul de votare.

Kia Niro în versiunea 100% electrică, câștigătoarea supremă din 2023

În ultimii doi ani, 2023 și 2024, mașini ale coreeniilor de la Kia au obținut titlul suprem, este vorba de Kia Niro în urmă cu un an, respectiv Kia EV9 anul acesta. Garcia susține că ambele sunt exemple de mașini polivalente, care oferă câte puțin din toate fără a avea lipsuri majore în vreun departament. În 2022, câștigător a fost Peugeot 308, iar în 2021 Land Rover Defender a fost desemnat Mașina Anului de către WWCOTY. Orice câștigător trebuie să fie comercializat pe cel puțin două continente.

Ce-și doresc femeile de la o mașină

Deși, așa cum am precizat, ar fi incorect să discutăm despre „mașini de femei”, în ciuda tututror topurilor și articolelor care se află la un click distanță pe internet, Marta Garcia spune că s-au făcut pași importanți în lumea auto pentru a asculta și de nevoile femeilor. „Morfologia noastră a fost, multă vreme, complet ignorată. Producătorii încercau să atragă femeile doar prin alegerea unor anumite culori sau prin design”, a spus Garcia.

Citeste si:

    „Acum, în sfârșit, vorbim despre manechine folosite în testele de siguranță care respectă anatomia femeii”, a spus Garica care subliniază că, până nu demult, chiar și Euro NCAP nu folosea decât manechine bărbați și copii în testele lor. „În mod paradoxal, însă, trendurile de design urmează cerințele femeilor, iar SUV-urile dovedesc asta cel mai bine”, a adăugat jurnalista din Spania în discuția cu wall-street.ro.

    Peugeot 308, câștigătorul din 2022

    Garcia a invocat exemplul lui Dorothée Pullinger, cea care, în urmă cu 100 de ani, a fondat o companie de mașini care avea ca scop proiectarea unui model prietenos cu doamnele și domnișoarele. Galloway Motors a prezentat la începutul secolului al XX-lea un prototip care avea, printre altele, o poziție la volan ceva mai înaltă, caracteristică definitorie a SUV-urilor de astăzi. „Acest tip de caroserie are atât de mult succes și pentru că femeile se simt mai în siguranță dacă văd mai de sus șoseaua”.

    Citeste si:

      „În prezent, doar 20-30% dintre funcțiile din industria auto sunt ocupate de femei.”

      Marta Garcia, Președinte Executiv Womens' Worldwide Car Of The Year Award

      Sexismul, încă o constantă pe șosele

      Președintele WWCOTY este de părere că sectorul auto încă se simte ca o „lume a bărbaților”, deși nu ar trebui. „Nu înțeleg neapărat de ce este așa, dar clar putem vorbi în continuare [despre sexism pe șosele]”. Jurnalista spaniolă susține că femeile și bărbații ar trebui să fie picior de egalitate când vine vorba de șofat, deoarece orice persoană se poate achita de sarcina condusului la fel de bine, „deoarece mașina poate fi mânuită de oricine, deși bărbații simt un anumit complex de superioritate când vine vorba de mașini și, mai rău, ei cred că le pot spune femeilor ce mașini să aleagă și să conducă”, a adăugat cu vizibilă frustrare Garcia.

      „Acest lucru este trist deoarece nu le permite femeilor să înțeleagă într-un procent mai mare că mașinile reprezintă un plus de libertate”. Aceasta a mai spus și că este inadmisibil că, în prezent, doar 20-30% dintre funcțiile din industria auto sunt ocupate de femei, „iar una dintre metodele prin care putem avea mai multă incluziune este dacă creăm modele, iar aceasta este una dintre misiunile WWCOTY și, implicit, a fiecăruia dintre jurați în țările din care provin - să fie promoveze acest mesaj”, a mai adăugat președintele executiv al concursului.

      „Până la urmă, eliberarea femeilor nu se poate produce decât atunci când acestea vor avea un acces neîngrădit la mobilitate”, a spus Garcia. Poate că EV-urile vor fi o poartă de acces pentru și mai multe doamne și domnișoare în universul automobilului, dar asta doar viitorul ne poate spune.

      Sursa foto: WWCOTY

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Mihai Fira
      Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri