Tesla a anunțat că va opri producția la uzina sa din apropiere de Berlin în data de 10 mai ca urmare a protestelor localnicilor cu privire la planurile de expansiune care vor permite atingerea unor ținte și mai ambițioase de producție. Vestea vine în contextul în care unii analiști susțin că vânzările Tesla vor scădea în acest an, scrie InsideEVs.

Producătorul american de mașini electrice Tesla trece printr-o perioadă dificilă. Deși reușește, în continuare, să facă bani pe spinarea rivalilor săi vânzând credite verzi, situația nu este neapărat atât de bună pe cât și-ar dori Elon Musk. Recent, miliardarul a dat afară întreaga echipă responsabilă cu dezvoltarea rețelei de chargere de mare putere, asta la doar câteva zile după ce presa scria că numărul de persoane concediate din companie este mai mare decât se anunțase oficial.

Presiunea vine din toate părțile în cazul Tesla. Pe de-o parte, vorbim de succesul înregistrat în 2023 de americani, Model Y fiind un succes de piață pe toate meridianele. Investitorii visează la o performanță similară și în acest an, deși Musk a avertizat că Tesla se află „între două valuri de creștere”.

Musk i-a dat afară pe toți cei din departamentul Supercharger. Sursă foto:AutoExpress

Această creștere, ce ar trebui să fie susținută de rețeaua de Giga-uzine, pare a se fi blocat la începutul anului. Totuși, Musk vrea să mărească capacitatea de producție a Gigafactory Berlin pentru a putea asambla 1 milion de mașini pe an, respectiv baterii care să totalizeze 100 gWh. Dar localnicii și activiștii de mediu nu sunt de acord. În martie, un incendiu în apropiere de uzina din Gruenheide a dus la întreruperea producției, din lipsă de curent.

Mai recent, conform Automotive News, șeful fabricii a confirmat că producția va fi sistată în ziua de vineri, 10 mai, ca răspuns la alte proteste din zonă. Inițial, ziarul german Handelsblatt a scris că producția va fi oprită vreme de patru zile, dar managerul André Thierig a ieșit cu clarificări: fabrica oricum nu funcționează în zilele de weekend, iar joi (9 iulie) este zi liberă de la stat.

Tesla Model Y nu a mai putut susține o creștere serioasă a segmentului EV în Europa, în T1. Sursă foto: Tesla

Cei din zonă sunt nemulțumiți pentru că uzina Tesla ar folosi prea multe resurse, asta în timp ce Musk speră să facă acolo inclusiv modelul ieftin care ar trebui să pornească de la 25.000 de dolari. Mașina, care ar putea să se numească Tesla Model 2, ar fi în continuare în dezvoltare, conform lui Musk, care a spus ca va fi lansată în 2025. Presa, însă, l-a contrazis pe miliardar după ce niște surse ar transmis că Tesla a anulat proiectul în favoarea taxiurilor autonome. Răspunsul lui Musk? „Reuters minte - și nu e prima dată”.

Tesla, vânzări în scădere în Europa în primul trimestru

Tesla a început 2024 cu stângul, dar asta prin raportare la 2023 care a fost un an al recordurilor pentru americani. În primul trimestru, Tesla Model Y a rămas cel mai popular EV din Europa, dar nu a mai fost motorul creșterii segmentului la fel ca în 2023. Astfel, față de perioada ianuarie-martie a anului trecut, în Q1 din acest an, creșterea segmentului 100% electric a fost de 4%. Dacă ne uităm year-on-year între 2022 și 2023, tot pe primul trimestru, observăm o creștere a segmentului cu 33%!

În ianuarie-februarie, livrările de Tesla Model Y în Europa au scăzut cu aproape 20%, iar niciun alt model nu a putut prelua trena pentru a susține o creștere mai accentuată pentru acest segment încă tânăr. Crossoverul american a rămas în top 3 cele mai bine vândute în T1, dar anul trecut Model Y era pe primul loc și se bucura și de un avans de 11.000 de unități față de locul 2.

Tesla are nevoie de un model ieftin în gamă cât mai repede pentru a reporni creșterea, dar nu e clar dacă el va veni în 2025. Sursă foto: Konstantin Tronin / Shutterstock.com

Conform Dataforce, doar raportat la martie 2023, vânzările lui Model Y au scăzut cu 42%, adică s-au vândut cu 19.000 mai puține unități față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta în contextul în care majoritatea EV-urilor rivale au rămas la cote similare cu 2023 (regresul total al pieței în martie 2024 față de martie 2023 a fost de puțin peste 22.260 de unități).

Acum, în vârful ierarhiei europene se află Volkswagen Golf, în plin avânt după un 2023 anonim, și eterna Dacia Sandero. În total, segmentul EV-urilor a vândut 449.291 de mașini în Q1, o creștere cu 4,2% față de Q1 2023 - dar segmentul a fost afectat de căderea Tesla. Noua „vedetă” dintre electrice este Volvo EX30, al cincilea cel mai bine vândut model „verde” din primul trimestru cu 12.465 mașini vândute. Prin comparație, Tesla Model 3 facelift și-a găsit aproape 7.000 de clienți în aceeași perioadă.

Prognoză sumbră pentru Tesla în 2024: O scădere a vânzărilor la nivel global este de așteptat

În ultimii ani, Tesla s-a obișnuit să-și corecteze propriile recorduri. În 2022, compania a vândut peste 1,3 milioane de mașini la nivel mondial, iar anul trecut a întrecut borna celor 1,8 milioane de mașini. 2024, însă, ar putea să fie despre o stagnare sau chiar o scădere a cererii.

Conform unui analist ce se concentrează pe evoluția Tesla, primul trimestru este un semnal de alarmă. Acesta susține că scăderea cu 9% a cererii globale pentru Tesla arată că întreg anul 2024 ar putea fi problematic pentru americani. În T1, Tesla a livrat cu 36.000 de mașini mai puțin decât în aceeași perioadă din 2023, iar analistul se așteaptă la o scădere și mai mare (de aproape 50.000 de bucăți) în al doilea trimestru - dacă se atinge estimarea de 418.000 de unități pentru aprilie-iunie.

Tesla Model 3 ar fi principalul vinovat pentru scăderea cererii pe alte continente, inclusiv în SUA. Sursă foto: Tesla

Troy Teslike spune, citat de InsideEVs, că nu e clar cum va performa Tesla în T3, dar că trimestrul de iarnă va fi probabil unul dezamăgitor, mai ales în contextul în care Tesla a vândut peste așteptări la finele anului trecut. Dacă această estimare se va dovedi precisă, Tesla ar putea încheia anul cu un volum total de doar 1,7 milioane de mașini vândute, o scădere de peste 100.000 de unități.

Analistul consideră că principala problemă pentru Tesla înafara Europei este că Model 3 facelift nu se vinde prea bine, mai ales în Statele Unite unde nu poate accesa subvenții decât versiunea de top Performance. De asemenea, cererea pentru Tesla este în scădere și în China. Dar asta nu înseamnă că Tesla va cădea pe locul 2 în topul producătorilor de EV-uri din lume, Teslike spunând că BYD va rămâne pe locul 2 și în 2024, dar la o diferență mult mai mică de Tesla.

Sursa foto: Tesla

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri